H δαφνοστολισμένη Ισπανίδα
Πολυνίκης είναι στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα η ισπανική εταιρία, αν και εμείς στην Ελλάδα τη γνωρίζουμε περισσότερο σαν κατασκευάστρια σκούτερ. Ιδρύθηκε το 1922 κοντά στη Βαρκελώνη και φέτος γιορτάζει τα 90 της χρόνια.
Οι εορτασμοί για τα 90α γενέθλια της Derby θα γίνουν στο Martorell (Barcelona), με εκθέσεις κλασικών μοντέλων, αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, αγώνων και επιδείξεων, παρελάσεις, ζωντανή μουσική και πλήθος άλλων δραστηριοτήτων.
Παράλληλα, αναμένεται αυτά τα γενέθλια να έχουν μια ιδιαιτερότητα, ειδικά όταν στη βιομηχανική περιοχή Martorell που πραγματοποιούνται, έχουν κλείσει τα εργοστάσια όχι μόνον της Derbi, αλλά και της Honda και Yamaha, λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήγει την Ισπανία.
H Derbi είναι κατασκευάστρια εταιρία σκούτερ και μοτοσυκλετών και ισπανική θυγατρική της Piaggio. H Derbi ξεκίνησε τις δραστηριότητές της το 1922, σαν ένα μικρό συνεργείο ποδηλάτων στο χωριό Mollet, που βρίσκεται κοντά στη Βαρκελώνη. Ιδρυτής της ήταν ο Simon Rabasa και παρέμεινε στον τομέα των ποδηλάτων και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κατασκευάζοντας τα Bicicletas Rabasa, ενώ πολύ γρήγορα, το 1946 πέρασε στα “αυτοκινούμενα ποδήλατα”, δηλαδή τα μοτοποδήλατα.
Πρώτο μοντέλο της Derbi ήταν το SRS 48 με ανάρτηση στον πίσω τροχό και ρεζερβουάρ τύπου μοτοσυκλέτας και αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές. Το 1950 η εταιρία άλλαξε το όνομά της σε Nacional Motor SA και την ίδια χρονιά στο Σαλόνι της Βαρκελώνης παρουσίασε την πρώτη πραγματική της μοτοσυκλέτα την Derbi 250. Το όνομα Derbi προέρχεται από τις λέξεις DERivados de Bicicletas, που σημαίνει “προερχόμενες από τα ποδήλατα”, από εκεί που ξεκίνησαν δηλαδή και οι μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ της εταιρίας.
Το 1957 παρουσιάζει μοτοσυκλέτες μεγαλύτερου κυβισμού, όπως μια δικύλινδρη 350, 16 ίππων, ενώ 20 χρόνια μετά όταν η ισπανική βιομηχανία μοτοσυκλετών αντιμετωπίζει πρόβλημα, είτε βάζει λουκέτα (Bultaco, OSSA, Mototrans), είτε αγοράζεται από άλλες εταιρίες (Montesa από την Honda, Sanglas από την Yamaha, κ.λπ.), η Derbi παραμένει ανεξάρτητη, υπό την διοίκηση της οικογένειας Rabasa.
Από την πρώτη της επαφή με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το 1962 κατάφερε να διακριθεί και να δημιουργήσει ένα αξιοθαύμαστο παλμαρές επιτυχιών. Κατά τη δεκαετία του ’60 και του ’70 η Derbi κέρδισε σειρά παγκόσμιων πρωταθλημάτων στην κατηγορία των 50 κυβικών (’69, ’70, ’72) και αργότερα, όταν η κατηγορία ανέβηκε στα 80 κυβικά η Derbi κατέκτησε τέσσερις ακόμα τίτλους από το ’86 μέχρι το ’89. Παγκόσμιους τίτλους κέρδισε και στα 125 κυβικά από το 1971 μέχρι τα 2010.
To 1982 η Derbi παρουσιάζει το πρώτο μοντέρνο της σκούτερ, το Scoot, με αυτόματη μετάδοση και γίνεται επιτυχία, όπως και το 1992 με το μοντέλο Vamos. Το 1997 η εταιρία κάνει μια μεγάλη επένδυση στα σκούτερ και παρουσιάζει το μοντέλο Hunter και δύο χρόνια μετά, το ’99, το Atlantis. Με τον ερχομό του νέου αιώνα και συγκεκριμένα το 2001, η Derbi αγοράζεται από το Piaggio Group και το 2002 παρουσιάζει σκούτερ με 125 και 150 cc (τα Boulevard). Έκτοτε η εταιρία διαθέτει μια μεγάλη γκάμα σκούτερ που ξεκινάει από τα 50 και φτάνει μέχρι τα 300 κυβικά. Στην ελληνική αγορά η εταιρία προσφέρει σήμερα 15 διαφορετικά μοντέλα.