fbpx

K&N, Φίλτρο αέρα: Δοκιμή μακράς διάρκειας

Μια δοκιμή με ενδιαφέροντα συμπεράσματα

Τοποθετούμε σε ένα μόλις στρωμένο Honda Forza 350 ένα φίλτρο αέρα K&N, για να δούμε στην πράξη αν ισχύουν όλα όσα υπόσχεται η αμερικανική εταιρία. Kείμενο: Scooternet Team

Τα πλεονεκτήματα των φίλτρων αέρα συγκεκριμένης τεχνολογίας, βαμβακερής γάζας της K&N έναντι των χάρτινων, μίας χρήσης, του εργοστασίου έχουν αρχίσει να γίνονται γνωστά και στο ελληνικό κοινό.

Πρωτοπόρος αυτών των φίλτρων είναι η εταιρία K&Nτην οποία ουκ ολίγοι έχουν αντιγράψει, κι ας επαίρονται πως είναι “οι καλύτεροι, οι πρώτοι” και λοιπά.

Ήδη από το 1969, η K&N παρουσίασε το επαναχρησιμοποιoύμενο φίλτρο αέρα από βαμβακερή γάζα υψηλής ροής, που σχεδιάστηκε αρχικά για χωμάτινους αγώνες, αλλά σύντομα βρήκε στο εμπόριο για να χρησιμοποιηθεί από εκατοντάδες χιλιάδες μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα στον δρόμο.

Kάθε φίλτρο αέρα υψηλής ροής είναι φτιαγμενο από ειδική βαμβακερή γάζα που έχει δεχθεί ελαφριά λίπανση.

Τα θρυλικά φίλτρα αέρα K&N είναι κατασκευασμένα με 4-6 στρώσεις υλικού βαμβακερής γάζας, τοποθετημένα ανάμεσα σε 2 στρώσεις από ανθεκτικό πλέγμα αλουμινίου.

Οι ίνες βαμβακιού είναι σε θέση να συγκρατήσουν ρύπους που έχουν μικρότερη διάμετρο από μια ανθρώπινη τρίχα. Αυτός ο τύπος φιλτραρίσματος διατηρεί τα σωματίδια βρωμιάς παγιδευμένα μέσα στις ίνες του βαμβακιού, ενώ περισσότερος αέρας ρέει προς τον κινητήρα.

Τα φίλτρα αέρα K&N συνήθως έχουν απόδοση φιλτραρίσματος 97%-99% σύμφωνα με το πρωτόκολλο δοκιμής φίλτρων αέρα ISO 5011.

Παράλληλα είναι εντυπωσιακό το ενδεδειγμένο διάστημα καθαρισμού του φίλτρου, μετά από 80.000 χιλιόμετρα (!) και επαναλίπανση του βαμβακερού τμήματος.

Επιγραμματικά, αυτά είναι τα οκτώ πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα φίλτρο της K&N:

Βελτιωμένη Ροή Αέρα και Απόδοση: Τα φίλτρα K&N έχουν σχεδιαστεί για να επιτρέπουν μεγαλύτερο όγκο αέρα προς το σύστημα τροφοδοσίας του κινητήρα, μειώνοντας την προσπάθεια που απαιτείται από τον κινητήρα για την εισαγωγή αέρα.

Δυνατότητα αυξημένης ιπποδύναμης: Η μεγαλύτερη ροή αέρα μπορεί να οδηγήσει σε πιο αποτελεσματική καύση κι ενδεχομένως ενισχύει την ιπποδύναμη.

Βελτιωμένη απόδοση καυσίμου: Η καλύτερη ροή αέρα μπορεί να μεταφραστεί σε πιο αποτελεσματική καύση καυσίμου.

Βελτιωμένη απόκριση κινητήρα: Όπως αναφέρεται από χρήστες, υπάρχει μικρή βελτίωση στην απόκριση του γκαζιού.

Ανθεκτικότητα και επαναχρησιμοποίηση: Σε αντίθεση με τα χάρτινα φίλτρα μιας χρήσης, τα φίλτρα K&N μπορούν να καθαριστούν και να λιπανθούν ξανά, επιτρέποντάς τους να χρησιμοποιούνται επανειλημμένα.

Μεγάλη διάρκεια ζωής: Τα φίλτρα K&N έχουν σχεδιαστεί ώστε να διαρκούν για σημαντικό αριθμό χιλιομέτρων – έως και 160.000 χιλιόμετρα σε ορισμένες περιπτώσεις.

Πιθανή εξοικονόμηση κόστους: Ενώ το αρχικό κόστος ενός φίλτρου K&N είναι υψηλότερο από ένα φίλτρο μιας χρήσης, η επαναχρησιμοποίησή του και η μεγάλη διάρκεια ζωής του μπορούν (κατά περίπτωση) να οδηγήσουν σε μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση χρημάτων.

Εύκολη εγκατάσταση: Τα φίλτρα K&N έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να τα τοποθετήσει εύκολα.

To στοκ, χάρτινο φίλτρο

Αυτά που είδαμε στην πράξη, έρχονται κοντά σε αυτά που υπόσχεται η εταιρία.

Το φίλτρο της K&N τοποθετήθηκε πάνω σε ένα καινούργιο Honda Forza 350 που μόλις είχε στρωθεί και αλλάξει λάδι κινητήρα.

To φίλτρο το προμηθευτήκαμε από την ελληνική αντιπροσωπεία της K&N στην Ελλάδα, την Bike Alert Hellas, με τον κωδικό KN-HA3521 και η τιμή λιανικής ήταν 82,82 ευρώ.

Ένα σεβαστό ποσό για φίλτρο αέρα ή μάλλον για ένα “κοινό” φίλτρο αέρα – κάτι που στην περίπτωση του K&N δεν ισχύει όπως θα δούμε ευθύς αμέσως.

Παίρνοντας τη συσκευασία του φίλτρου στα χέρια, ήδη από το χάρτινο κουτί του και την ποιότητα κατασκευής του (!) αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται για μια συνηθισμένη περίπτωση.

Μέσα στο καλοφτιαγμένο κουτί υπάρχουν το φίλτρο, οι οδηγίες τοποθέτησης (απλά γραμμένες), ένα διαφημιστικό φυλλάδιο για τα πλεονεκτήματα των φίλτρων της K&N, σετ αυτοκόλλητων και τρεις μικρές ροδέλες για την τοποθέτησή του.

Ακόμα και το πλαστικό που σφραγίζει το φίλτρο είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό και δεν σκίζεται παρά πολύ δύσκολα!

Παίρνοντας στα χέρια το φίλτρο παρατηρούμε τρία-τέσσερα πράγματα: Πρώτον το πλαίσιό του δεν είναι φτιαγμένο από σκληρό πλαστικό όπως το στοκ (χάρτινο) φίλτρο της Honda, αλλά από χοντρό, εύκαμπτο λάστιχο!

Γι’ αυτό το λόγο η K&N δίνει και ροδέλες για την τοποθέτησή του, μιας και αν προσπαθήσεις να σφίξεις τις βίδες τοποθέτησης χωρίς ροδέλες η βίδα θα παραμορφώσει το λάστιχο και αν επιμείνεις στο πολύ σφίξιμο θα το διαπεράσει.

Ύστερα, είναι το γεγονός ότι στο φίλτρο αναγράφεται (εκτός από τον κωδικό του) και το σήμα της εταιρίας, ένα αρκετά μεγάλο… “Made in USA”,  λογότυπο που σπάνια πλέον συναντάμε στην αγορά. Ναι, το φίλτρο είναι κατασκευασμένο στις ΗΠΑ.

Αφού πρώτα λύσουμε τις – ουκ ολίγες – επτά βίδες (!) που κρατούν το καπάκι του κουτιού φίλτρου αέρα (τέσσερις από κάτω και τρεις πάνω) του Honda Forza 350, αφαιρούμε και το στοκ, πράσινο, χάρτινο φίλτρο αέρα, λύνοντας τις τρεις βίδες που το συγκρατούν πάνω στο φιλτροκούτι. Εκεί παρατηρούμε και τη σωλήνα εισαγωγής του ψεκασμού του Forza, η οποία μάλλον είναι μικρής διαμέτρου.

Η τοποθέτηση του βαμβακερού, κόκκινου, λαστιχένιου σώματος, φίλτρου της K&N γίνεται απλούστατα: οι τρεις βίδες βιδώνονται με ευλάβεια και δεν θέλουν πολλή δύναμη, μιας και το λάστιχο πάνω στο οποίο πατούν οι τρεις ροδέλες που δίνει η εταιρία, λειτουργεί σαν “στοπ” που δεν τις αφήνει να ξεβιδώσουν.

Το εξωτερικό καπάκι βιδώνεται και πάλι… με τις επτά βίδες του και είμαστε έτοιμοι για τη δοκιμή.

Καταρχάς (ή εκτός αν ήταν η ιδέα μας, αλλά σε τέτοιο βαθμό… δεν νομίζουμε) άλλαξε ελαφρά ο θόρυβος στο άνοιγμα του γκαζιού, όπου γίνεται και η “σοβαρή” εισαγωγή αέρα.

Το σίγουρο, όμως, είναι πως άλλαξε η απόκριση στο γκάζι και έγινε πιο άμεση.

Ιδανικά θα έπρεπε να αναλυθούν αυτά τα παραπάνω συμπεράσματα πάνω σε δυναμόμετρο για να υπάρχουν ασφαλή και επιστημονικά αποτελέσματα.

Εδώ όμως μιλάμε για το τι συμβαίνει στο δρόμο, αναλύουμε την εμπειρία του ίδιου του αναβάτη.

Πέρα από τον ήχο και την απόκριση, ένα ακόμα αρκετά σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι μετά από κάποια χιλιόμετρα είδαμε την κατανάλωση βενζίνης να μειώνεται κατά 0,2 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, πάνω στην ένδειξη μέτρησης μέσης κατανάλωσης που υπάρχει στα όργανα του Forza.

Από 3,8 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα είδαμε να κατεβαίνει στα 3,6 λίτρα, ενώ εμείς διατηρούσαμε τον ίδιο ρυθμό οδήγησης στην πόλη, όπως και πριν.

Ένας σημαντικός παράγοντας που μας επηρεάζει στην εξαγωγή ενός ιδιαίτερα θετικού συμπεράσματος συνολικά για το φίλτρο – πέρα από την ποιότητα και την απόδοσή του στο δρόμο – είναι επίσης και η εγγύηση εφ’ όρου ζωής (!) που δίνει η K&N, η πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής του φίλτρου και κυρίως το γεγονός ότι μπορεί να επαναχρησιμοποιείται ξανά και ξανά.

Η σύγκριση δέκα ας πούμε ή παραπάνω χάρτινων φίλτρων που δημιουργούν αυξημένο όγκο σκουπιδιών, σε σχέση με ένα και μόνο φίλτρο που επαναχρησιμοποιείται σε μεγάλο βάθος χρόνου, αποτελεί από μόνη της ένα ακόμα πλεονέκτημα που πρέπει να λάβουμε υπόψη.

Πεπεισμένοι λοιπόν για την αξία και την αποτελεσματικότητα του φίλτρου της K&N που δοκιμάσαμε στο Scooternet… είχε έρθει η στιγμή να κολλήσουμε το αυτοκόλλητο της εταιρίας πάνω στο φιλτροκούτι του Forza…

Ναι, σαν παράσημο το βάλαμε.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

X