fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Eπιλογή σκούτερ ανά κατηγορία (Β’)

 

Το σκούτερ που μας αρέσει, κι αυτό που μας ταιριάζει

Σαν βγεις στον πηγαιμό για να αγοράσεις σκούτερ, φρόντισε να επιλέξεις αυτό που είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στα θέλω σου και όχι να προσαρμόσεις τις ανάγκες και τα θέλω σου στο σκούτερ. Είναι η βασική αρχή μιας μεθοδολογίας που θα μας οδηγήσει, αν όχι στην νιρβάνα, τουλάχιστον στη σωστή επιλογή σκούτερ. Το ερώτημα λοιπόν είναι το εξής: τι θες να κάνεις με το μελλοντικό σου σκούτερ και σε ποια κατηγορία ανήκει;

Το να αναγνωρίσει και να ιεραρχήσει κανείς βάσει σπουδαιότητας αυτά που ζητά από ένα σκούτερ, ακούγεται πολύ εύκολο αλλά δεν είναι.

Στο πρώτο μέρος του άρθρου-οδηγού αγοράς (δείτε το εδώ) είχαμε αναφερθεί αναλυτικά στην κατηγορία GT-Maxi Scooter και εν μέρει στα σκούτερ πόλης που είναι ειδικά σχεδιασμένα για να διευκολύνουν τους αναβάτες τους σε δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες.

Έτσι, σε αυτό το δεύτερο άρθρο του αφιερώματος ολοκληρώνουμε την κατηγορία σκούτερ πόλης και αναλύουμε τις κατηγορίες ρετρό-νεοκλασικών και επαγγελματικών σκούτερ.

Κατηγορία σκούτερ πόλης

Σε γενικές γραμμές, τα σκούτερ αυτά, που από πολλούς χαρακτηρίζονται και ως μοντέλα της σύγχρονης ευρωπαϊκής σχολής, έχουν μικρότερες εξωτερικές διαστάσεις από τα GT και πιο γρήγορα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, στοιχεία που ευνοούν την ευελιξία και τους ελιγμούς σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, επίπεδο δάπεδο και μεγάλης διαμέτρου τροχούς (14,15,16 ιντσών).

Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον αναβάτη με τον κορμό σε όρθια στάση, με τους μηρούς και τις κνήμες να σχηματίζουν ορθές γωνίες, ενώ η αίσθηση είναι «πάνω» και όχι «μέσα» στο σκούτερ.

Αυτό εξυπηρετεί επίσης και στην πολύ σημαντική αποτελεσματική επόπτευση του δρόμου μπροστά από το δίτροχο.

Η ποδιά στην συγκεκριμένη κατηγορία είναι υψηλή (στενή συνήθως) και σχεδόν κάθετη, προστατεύοντας αποτελεσματικά τα κάτω άκρα από αέρα και νερά, αλλά όχι το επάνω μέρος του σώματος του αναβάτη, ενώ το επίπεδο πάτωμα βολεύει στην επιβίβαση και αποβίβαση, αποτελώντας επίσης μια μεγάλη πλατφόρμα για τη μεταφορά αντικειμένων, ενίοτε μεγάλων σε μέγεθος.

Σε ό,τι αφορά τους αποθηκευτικούς χώρους κάτω από τη σέλα, οι κατασκευαστές επιδίδονται σε χωροταξικές ασκήσεις, επιτυχημένες σε πολλές περιπτώσεις, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα λίτρα.

Ωστόσο μερικές φορές η διάμετρος του πίσω τροχού θυσιάζεται για αυτό τον σκοπό, πέφτοντας στις 15 ή ακόμα και στις 14 ίντσες. Τα σκούτερ αυτής της κατηγορίας, είναι κατασκευασμένα κυρίως για κίνηση στο αστικό πεδίο, με τις μεγαλύτερες σε κυβισμό προτάσεις να μπορούν να ανταπεξέλθουν –πιο άνετα- και σε διάσχιση δρόμων ταχείας κυκλοφορίας.

Η προστασία από τον αέρα στο πάνω τμήμα του σώματος όπως είπαμε δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική με αυτή των GT-maxi scooter, όμως υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης μεγάλων σε επιφάνεια ζελατινών, που λύνουν το πρόβλημα.

Κατηγορία Ρετρό σκούτερ

Mια κατηγορία που το όνομά της την προσδιορίζει στο μεγαλύτερο βαθμό, τα ρετρό  επαναφέρουν στο σήμερα τις κλασικές γραμμές της ιστορίας των σκούτερ.

Προφανώς το βάρος πέφτει περισσότερο στη σχεδίαση και στην εμφάνιση, ωστόσο αναπαράγεται κάτι το οποίο δημιουργήθηκε αρχικά και σε άλλες εποχές, για να είναι πρακτικό.

Κάτω δε από τη στιλάτη και κλασική όψη, καμουφλάρονται σύγχρονοι κινητήρες, συστήματα ασφαλείας και ποιοτικά περιφερειακά, δημιουργώντας σύνολα που μπορεί να δείχνουν ρετρό, αλλά δεν έχουν τις ιδιοτροπίες και τα προβλήματα των εποχών εκείνων σε ό,τι αφορά την οδηγική συμπεριφορά, την αξιοπιστία και γενικότερα την καθημερινή συμβίωση μαζί τους.

Η σχολή που αναπαράγεται κατά κόρον είναι η ιταλική και αυτό σημαίνει μικρής διαμέτρου τροχοί και κινητήρες των 125 έως 300 cc.

Δεν λείπουν επίσης προτάσεις που τραβούν έναν δικό τους, ξεχωριστό δρόμο, υιοθετώντας μια μίξη ρετρό στοιχείων που μπορεί να μην έχουν άμεση σχέση με τους δύο τροχούς, αλλά με σχεδιαστικά ρεύματα όπως Art Deco και «Americana».

Σε πρακτικό επίπεδο πλησιάζουν περισσότερο τα σκούτερ πόλης και το πεδίο χρήσης τους είναι κυρίως το αστικό, όπου οι μικρής διαμέτρου τροχοί προσθέτουν αρκετούς πόντους στην ευελιξία. Σχετικά με τους αποθηκευτικούς χώρους και την προστασία τώρα, φυσικά και μπορούν να βελτιωθούν με την προσθήκη top case ή ζελατίνας, αλλά ακριβώς επειδή η σχεδίαση και η εμφάνιση είναι αυτά που μετράνε στο ρετρό, χρειάζεται προσεκτική επιλογή ώστε το αποτέλεσμα να είναι άρτιο και ισορροπημένο αισθητικά.

Το καλό είναι ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές των σκούτερ της συγκεκριμένης κατηγορίας διαθέτουν ειδικά σχεδιασμένο προαιρετικό εξοπλισμό για τα μοντέλα τους, που δεν υπονομεύει την σχεδιαστική αρμονία.

Κατηγορία Επαγγελματικών σκούτερ (CargoDelivery)

Διαμετρικά αντίθετα από τα ρετρό σκούτερ, είναι αυτά που προορίζονται για επαγγελματική χρήση.

Όταν τα πρώτα υπηρετούν πρώτα την αισθητική εις βάρος της πρακτικότητας, τα επαγγελματικά κάνουν ακριβώς το αντίστροφο.

Οι χώροι και οι δυνατότητες μεταφοράς, η αντοχή, η αξιοπιστία και η οικονομία στην λειτουργία, είναι οι βασικές προτεραιότητες των επαγγελματικών σκούτερ και η όποια αισθητική θυσιάζεται προκειμένου να επιτευχθούν υψηλά ποσοστά σε αυτές τις συνισταμένες.

Το πάτωμα των επαγγελματικών είναι επίπεδο και πολύ μεγάλο, για τη μεταφορά ογκωδών αντικειμένων, ενώ οι μεταφορικές δυνατότητες ενισχύονται ακόμη περισσότερο από την ύπαρξη μεγάλων και στιβαρών σχαρών στην ουρά, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις καταλαμβάνουν και τη θέση του συνεπιβάτη, επιτρέποντας παράλληλα την τοποθέτηση κιβωτίου (ισοθερμικού για τροφοδιανομή), χωρίς να επηρεάζεται πολύ το κέντρο βάρους.

Το πλαίσιο, τα περιφερειακά και οι κινητήρες των επαγγελματικών σκούτερ αποτελούν ανθεκτικές μονάδες ικανές να ανταπεξέλθουν σε απαιτητική και καθημερινή χρήση. Μπορεί η απόδοση και η λειτουργία τους να μην ακολουθούν τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις, το ζητούμενο όμως στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι οι επιδόσεις δρομέα ταχύτητας αλλά μαραθωνοδρόμου.

Πολύ σοφά λοιπόν οι κατασκευαστές σχεδιάζουν τα επαγγελματικά σκούτερ με βασικά τμήματα, δοκιμασμένα στη χρήση και ανθεκτικά, τα οποία δεν κοστίζουν πολύ σε περίπτωση αντικατάστασης.

Τα διαστήματα περιοδικής συντήρησης είναι επίσης μεγάλα και απλά, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις σε εργατοώρες και εξεζητημένα αναλώσιμα και ανταλλακτικά.

Η συγκεκριμένη κατηγορία μπορεί να μην κερδίζει τις εντυπώσεις στη μάχη των φαναριών αλλά είναι άξια σεβασμού, όπως φυσικά άξιοι σεβασμού είναι και οι αναβάτες που χρησιμοποιούν τους δύο τροχούς για διανομές και μεταφορές, αποτελώντας βασικούς στυλοβάτες της καθημερινότητάς μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ