Ανάμεσα σε δυο γραμμές
Ο τακτικός έλεγχος του λιπαντικού του κινητήρα είναι μια καλή συνήθεια που πρέπει όλοι να βάλουμε μέσα στη δίτροχη ζωή μας. Ελέγχουμε το ύψος της στάθμης του λαδιού του κινητήρα μας κυρίως για να αποφύγουμε τις μηχανικές φθορές που σε άμεσο ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα εξελιχθούν σε ζημιές. Μικρότερες ή μεγαλύτερες.
Το λιπαντικό του κινητήρα, δεν πρέπει ποτέ να παραμελείται. Λόγω της φύσης των κινητήρων σκούτερ και του τρόπου λειτουργία τους, δουλεύουν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους σε υψηλές στροφές.
Πριν ελέγξετε την στάθμη λαδιού ενός κινητήρα, ρίξτε μια ματιά στο εγχειρίδιο του ιδιοκτήτη (οwner’s manual) που σας έχει δοθεί μαζί με το σκούτερ σας.
Ακόμα κι αν ξέρετε από κινητήρες, από σκούτερ, από μοτοσυκλέτες, από δίτροχα με κινητήρα εν γένει, είναι πιθανόν να υπάρχουν ιδιαιτερότητες που μόνο ο κατασκευαστής μπορεί να περιγράψει – και ποικίλλουν ελαφρώς από μοντέλο σε μοντέλο.
Διαβάστε στο owners manual σκούτερ για το πόσο συχνά πρέπει να αλλάζετε λάδια, τι τύπο λαδιών πρέπει να χρησιμοποιείτε και την απαιτούμενη οσότητα τους.
Τα σύγχρονα σκούτερ διαθέτουν κινητήρες που είναι ιδιαίτερα αξιόπιστοι. Από την άλλη για να παραμείνουν αξιόπιστοι, δεν ζητούν, αλλά απαιτούν να ελέγχετε περιοδικά το λάδι κινητήρα.
Για να ελέγξουμε τη στάθμη του λιπαντικού έχουμε βεβαιωθεί πρώτα ότι ο κινητήρας “έχει ζεσταθεί”, έχει φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας.
Αφού πρώτα σβήσουμε τον κινητήρα, τον αφήσουμε σβηστό για περίπου 15 λεπτά, έτσι ώστε το λάδι να κατέβει στα χαμηλότερα τμήματα του (στην περιοχή των κάρτερ) εκεί που γίνεται η μέτρηση.
Όταν περάσουν τα 15 λεπτά, με το σκούτερ πάνω στο κεντρικό σταντ, ξεβιδώστε τον δείκτη-ράβδο μέτρησης που βρίσκεται συνήθως στη δεξιά πλευρά του κινητήρα και καθαρίστε τον με ένα μαλακό χαρτί ή πανί.
Οι περισσότεροι κινητήρες αυτή τη ράβδο μέτρησης στάθμης λαδιού. Εδώ πρέπει πρώτα να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του μοντέλου σας για να σιγουρευτείτε πως πρέπει να τοποθετηθεί στην τρύπα που βιδώνει για να είναι σωστή η μέτρηση (βιδωμένη ή απλά ακουμπώντας τον δείκτη-ράβδο).
Συνήθως οι κατασκευαστές προτείνουν να μην βιδώνεται ο δείκτης. Πρώτα πρέπει να σκουπιστεί η ράβδος και μετά να τοποθετηθεί μέχρι να έρθει σε επαφή με τα σπειρώματα της υποδοχής. Και εδώ φυσικά βεβαιωνόμαστε ότι ο δείκτης μέτρησης (συνήθως πλαστικός) είναι κάθετος προς την τρύπα και ότι το σκούτερ είναι τοποθετημένο σε επίπεδο έδαφος.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι ράβδων, αλλά όλες έχουν δείκτη με δύο γραμμές που υποδηλώνουν την ελάχιστη και τη μέγιστη στάθμη λαδιού που χρειάζεται ο κινητήρας.
Αν στη ράβδο δείτε στάθμη λιπαντικού εντός γραμμών, τότε βιδώστε την ξανά και ξεκινήστε για τη δουλειά σας. Εάν το λάδι είναι πολύ χαμηλά, κάτω από τη γραμμή του “ελάχιστου” τότε πρέπει να συμπληρώσετε ή να αλλάξετε το λάδι και να φέρετε στα επιθυμητά επίπεδα.
Κινητήρες με τζαμάκι (ή “παραθυράκι”) στο πλάι τους είναι σπάνιοι μεν, αλλά απαιτούν να κρατάτε το σκούτερ επίπεδο στο έδαφος.
Σε αυτές τις περιπτώσεις απλά κοιτάξτε το παράθυρο που βρίσκεται χαμηλά στον κινητήρα για να βεβαιωθείτε ότι η στάθμη λαδιού βρίσκεται ανάμεσα στα δύο σημάδια Maximum και Low (μέγιστο-ελάχιστο).
Για να είστε σίγουροι για το αν το έδαφος που μετράτε τη στάθμη του είναι πραγματικά επίπεδο τότε προτείνεται η χρήση αλφαδιού.
Κάθε πότε μετράμε τη στάθμη του λαδιού; Μετράμε ακόμα και σε κινητήρες με λίγα χιλιόμετρα, αλλά είμαστε ιδιαίτερα προσεκτική σε αυτούς που έχουν διανύσει περισσότερα.
Αν υποθέσουμε ότι ο κινητήρας έχει “γράψει” παραπάνω από 15, με 20.000 χιλιόμετρα τότε ο έλεγχος πρέπει να γίνεται σχεδόν κάθε βδομάδα. Αλλιώς κάθε 1.000 χιλιόμετρα είναι μια καλή περίοδος. Μέσα από τους τακτικούς ελέγχους, είναι πιο πιθανό να παρατηρήσετε μικρές μεταβολές στη στάθμη του λαδιού.
Από την όψη και τη μυρωδιά του λιπαντικού επίσης μπορούμε να καταλάβουμε την κατάστασή του. Ένας γενικός κανόνας είναι ότι όσο το λάδι είναι πιο κοντά στην εικόνα και το χρώμα, όπως όταν ήταν καινούργιο, τόσο καλύτερα.
Αν το λιπαντικό είναι κατάμαυρο με μικρά-μικρά ρινίσματα μετάλλου και μυρίζει έντονα, τότε αυτό σημαίνει – ακόμα κι αν δεν έχουν διανυθεί τα προβλεπόμενα χιλιόμετρα – ότι το λάδι πρέπει να αλλάξει.
Επίσης άσπρες γραμμές μέσα στο μαύρο λάδι σημαίνει ότι το ψυκτικό του κινητήρα έχει περάσει στα διαμερίσματα που κυκλοφορεί το λάδι, κάτι που υποδεικνύει σκισμένη φλάντζα κεφαλής ή κάποιο άλλο σοβαρό πρόβλημα που θα εξελιχτεί σε ζημιά. Αν το λάδι μυρίζει βενζίνη, τότε καλό είναι να κάνετε μια βόλτα προς το συνεργείο.
Εάν ο κινητήρας ξαφνικά αρχίσει να καταναλώνει πολλή βενζίνη συνήθως αυτό σημαίνει ζημιά στην περιοχή της κεφαλής (βαλβίδες, οδηγοί) ή στα ελατήρια του πιστονιού.
Τα χρονικά διαστήματα αλλαγής λαδιών εξαρτώνται επίσης από παράγοντες όπως εξωτερική θερμοκρασία (θερμότερο κλίμα – συχνότερες αλλαγές) σκόνη στην ατμόσφαιρα, κυκλοφοριακές συνθήκες, τρόπος που οδηγείται το σκούτερ (ήπια-έντονα).
Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε πάντα τον ίδιο τύπο λαδιού και αν χρειαστεί να συμπληρώσετε λάδι στον κινητήρα του σκούτερ σας, τότε φροντίστε να έχετε εφοδιαστεί με περισσότερα μπουκάλια του ίδιου λαδιού. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε λιπαντικά των προδιαγραφών (ρευστότητα – SAE) που ορίζει ο κατασκευαστής.
Μικρές συμβουλές
- Για να μην τα ψάχνετε κάθε φορά στο owner’s manual (εγχειρίδιο ιδιοκτήτη) τα διαστήματα αλλαγής λαδιού, την απαιτούμενη ποσότητα και το κατάληλο ιξώδες, σημειώστε τα κάπου πρόχειρα, για να τα βρίσκετε άμεσα.
- Η στάθμη λαδιού του κινητήρα σας πρέπει να βρίσκεται μεταξύ της “ελάχιστης” και της “μέγιστης” γραμμής στο μετρητή.
- Αν το επίπεδο είναι κάτω από την γραμμή “ελάχιστο”, θα πρέπει να συμπληρώσετε αμέσως λάδι.
- Αν χρειαστεί να συμπληρώσετε, χρησιμοποιείστε το ίδιο λάδι με αυτό που έχει ο κινητήρας.
- Αν αυτό δεν είναι δυνατόν και χρησιμοποιήσετε αναγκαστικά κάποιο άλλο λιπαντικό, οδηγήστε αργά και με την πρώτη ευκαιρία κάντε πλήρη αλλαγή λαδιών και φίλτρου λαδιού.
- Ποτέ μην συμπληρώνετε περισσότερο λάδι, που ξεπεερνούν το “μέγιστο” επίπεδο στο δείκτη-ράβδο. Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον κινητήρα.
- Εννοείται ότι η στάθμη του λαδιού δεν πρέπει ποτέ να είναι κάτω από την χαμηλότερη, “ελάχιστη” γραμμή, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται πάντοτε η βέλτιστη λίπανσή του και να αποφεύγεται η φθορά του κινητήρα.