Κοίτα, άλλαξε, διόρθωσε… και Καλές Διακοπές
Ήρθε λοιπόν το καλοκαίρι, έφτασε και η ώρα των διακοπών. Αν σκοπεύετε να ταξιδέψετε, είτε μόνος είτε με συνεπιβάτη, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας μερικές “λεπτομέρειες” που τελικά δεν είναι καθόλου λεπτομέρειες.
Καλοκαιρινές εξορμήσεις με σκούτερ. Με τον ιδρώτα να τρέχει όποτε κάνουμε στάση και τον αέρα να μας δροσίζει ανακουφιστικά κάθε φορά που κινούμαστε. Έχοντας σπαταλήσει πολλά χρόνια και πολλά καλοκαίρια πάνω σε σέλες δίτροχων – από μοτοποδήλατα και σκούτερ μέχρι μοτοσυκλέτες – ξέρουμε πολύ καλά πως μια καλή προετοιμασία του διτρόχου μας πάντοτε μας ανταμείβει με ένα ταξίδι χωρίς προβλήματα.
Ισχύει επίσης το αντίθετο: όταν δηλαδή δεν έχουμε ασχοληθεί ούτε λεπτό με τη δίτροχη σύντροφό μας κι ύστερα απαιτούμε τη μέγιστή της απόδοση, ξέρουμε ότι σίγουρα μας περιμένουν διάφορα απρόοπτα.
Ακολουθεί, λοιπόν, ένας σύντομος οδηγός τομέων κι εξαρτημάτων που πρέπει να ελέγξουμε ή να συντηρήσουμε, ώστε να διανύουμε στις διακοπές μας όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα χωρίς σκοτούρες.
Λάδι κινητήρα και αλλαγή
Ακόμα κι αν έχετε αλλάξει λάδι κινητήρα πριν από “λίγο καιρό” (ελέγξτε πότε για σιγουριά) και έχετε κάνει “λίγα χιλιόμετρα”, αλλάξτε προαιρετικά λάδια και φίλτρο λαδιού. Κάντε την αλλαγή είτε μόνοι σας (η διαδικασία είναι συνήθως πολύ απλή, δείτε την στο owner’s manual που σας προμήθευσαν μαζί με την αγορά του σκούτερ σας) είτε σε συνεργείο, αφού το “φρέσκο” λάδι είναι πάντοτε προτιμότερο και δουλεύει πιο σωστά από ένα – έστω κι ελάχιστα – χρησιμοποιημένο.
Η μεγάλη σημασία της μπαταρίας
Δεν ξεκινάμε για ταξίδι χωρίς να έχουμε ελέγξει την μπαταρία μας. Η μπαταρία πρέπει να βρίσκεται σε άριστη κατάσταση κι αυτό αποτελεί ένα από τα “SOS” των σκούτερ για τον εξής απλούστατο λόγο: είναι ο μοναδικός τρόπος για να πάρει μπροστά ο κινητήρας. Τα μοντέρνα σκούτερ δεν έχουν μανιβέλες (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) και ως γνωστόν τα σκούτερ δεν μπαίνουν μπροστά “σπρωχτά” σε περίπτωση ανάγκης, όπως οι μοτοσυκλέτες που έχουν συμβατικό σασμάν ταχυτήτων και συμπλέκτη. Στην περίπτωση των μοτοσυκλετών βάζεις μια ταχύτητα (2α ή 3η) την σπρώχνεις σε μια κατηφόρα με πατημένο τον συμπλέκτη, αφήνεις τον συμπλέκτη και με λίγη τύχη και γνώση βάζεις μπροστά τον κινητήρα σου.
Στα σκούτερ όσο και να σπρώχνεις, όσο μεγάλη κι αν είναι η κατηφόρα, η φυγοκεντρική μετάδοση δεν πρόκειται να ενεργοποιηθεί ώστε να κινήσει τον στρόφαλο και να πάρει μπροστά ο κινητήρας. Η μόνη λύση είναι η οδική βοήθεια σε αυτές τις περιπτώσεις.
Αν χρειαστεί την αλλάζουμε
Άρα η μπαταρία είναι ένα θέμα… υψίστης ασφαλείας. Πρέπει απαραίτητα να την ελέγξετε με ένα πολύμετρο ή, αν δεν διαθέτετε, να περάσετε μια βόλτα από το συνεργείο και τον μηχανικό. Η τάση που πρέπει να δώσει είναι τουλάχιστον 12,8v, και αν η μπαταρία είναι “πεσμένη” μια αλλαγή είναι επιβεβλημένη.
Προσέχουμε για να έχουμε
Επίσης κάτι που πρέπει να προσέξετε στη διάρκεια των διακοπών είναι να μην αφήνετε αναμμένα φώτα με τον κινητήρα σβηστό, μια κακή συνήθεια που διαπιστώνουμε ότι έχουν πολλοί σκουτερίστες και μοτοσυκλετιστές, σπαταλώντας έτσι την πολύτιμη ηλεκτρική ενέργεια από την μπαταρία τους.
Πλένω και παρατηρώ
Ένα καλό πλύσιμο του σκούτερ σας από εσάς τον ίδιο και όχι από κάποιον άλλον σε πλυντήριο θα σας δώσει μια πολύ καλή εικόνα για το τι συμβαίνει “εκεί, κάτω από τα καπάκια” αφού θα έχετε την ευκαιρία να κάνετε τον οπτικό έλεγχο τον οποίο όλα μα όλα τα οχήματα απαιτούν.
Ό,τι περίεργο παρατηρήσετε – π.χ. διαρροές σε σημεία ή τμήματα ή εξαρτήματα που δεν είναι σωστά στερεωμένα, κινούμενα μέρη που δεν δουλεύουν σωστά – κάνετε τις κινήσεις που πρέπει για να επισκευαστούν.
Λιπαίνουμε ότι κινείται
Με την ευκαιρία, με ένα καλό λιπαντικό σπρέι λαδώστε ό,τι κινείται πάνω στο σκούτερ σας (πχ. μανέτες, κλειδαριές) έτσι ώστε η λειτουργία τους να είναι ομαλή. Το ίδιο θα πρέπει να κάνετε και για τους διακόπτες, με ένα ειδικό για αυτή τη δουλειά σπρέι.
Φρένα-τακάκια-λάστιχα
Εξετάστε τα τακάκια φρένων και την κατάσταση των δίσκων ή τη λειτουργία των ταμπούρων. Εκμεταλλευτείτε την ευκαιρία για να ελέγξετε την κατάσταση των ελαστικών και την πίεση τους.
Κοιτάξτε για φαγωμένα πέλματα, “ζάρες” στα λούκια-χάραξή τους που υποδεικνύουν γήρανση του υλικού, αλλά και για κοψίματα στα άκρα του πέλματος. Με την παραμικρή αμφιβολία που θα σας δημιουργηθεί, περάστε άμεσα σε αντικατάστασή τους: με τα λάστιχα δεν παίζουμε ποτέ.
Το τιμόνι και η κίνησή του
Βάλτε το σκούτερ στο διπλό στάντ και σηκώστε τον μπροστινό τροχό στον αέρα (βάζουμε κάποιον βοηθό να πιέζει τη σχάρα). Ελέγξτε την κίνηση του τιμονιού, που πρέπει να είναι ανεμπόδιστη και χωρίς να υπάρχουν σημεία που μαγκώνει στη διαδρομή, από πλήρως δεξιά σε πλήρως αριστερά. Αν υπάρχει μάγκωμα κατά τη διαδρομή αυτή – συνήθως στο κέντρο συναντάται – τότε πρέπει να κοιτάξετε την κατάσταση των ρουλεμάν του λαιμού του σκούτερ, γιατί είτε θα είναι δίχως λίπανση (γράσσο), είτε θα έχουν πληγώσει-χτυπήσει το ειδικό “δαχτυλίδι” μέσα στο οποίο κινούνται.
Στάθμη ψυκτικού και διακόπτες
Ο έλεγχος του ψυκτικού είναι κάτι που ξεχνούν οι περισσότεροι πριν ξεκινήσουν το ταξίδι ή την καλοκαιρινή σεζόν και πρόκειται για έναν απαραίτητο έλεγχο αν θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι η ψύξη του κινητήρα είναι πάντα σωστή. Η μειωμένη στάθμη ψυκτικού οδηγεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες που σε καμία περίπτωση δεν κάνουν καλό στον κινητήρα και την μακροζωΐα του. Η παραπάνω διαδικασία δεν χρειάζεται, φυσικά, αν ο κινητήρας του σκούτερ σας είναι αερόψυκτος…
Δοκιμάζουμε τα φώτα και όλους τους διακόπτες. Πρέπει να ανάβουν σωστά, το ίδιο και τα φλας. Δοκιμάζουμε επίσης και την κόρνα.
Τέλος, μην ξεχάσετε να βεβαιωθείτε ότι έχετε όλα τα απαραίτητα έγγραφα που θα σας χρειαστούν σε πιθανό έλεγχο στο δρόμο. Μετά από όλα τα παραπάνω βγείτε στους δρόμους και απολαύστε τις διαδρομές που απλώνονται μπροστά σας. Έχετε κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσατε, κι αξίζει σε εσάς και το σκούτερ σας ένα ωραίο, ξέγνοιαστο καλοκαίρι.