fbpx

Yamaha RayZR 125, Δοκιμή: Ο εναλλακτικός δρόμος

Η έκπληξη της Yamaha

* Κυβισμός: 124 cc * Ιπποδύναμη: 8,0 ίπποι (8,4kW) στις 8.500 rpm * Τελική ταχύτητα: 81 km/h (πραγματική) * Βάρος: 96 kg (γεμάτο) * Τιμή: 2.190 €

Ανησυχείτε και προβληματίζεστε για το κατά πόσο θα αντέξει η μπαταρία του ηλεκτρικού σας σκούτερ; Ιδού η οικονομική, αποτελεσματική και αξιόπιστη λύση με την εγγύηση της Yamaha. Ονομάζεται Yamaha RayZR 125 και είναι έτοιμο να “αλώσει την πόλη” με όπλα  του την ευελιξία, το μικρό βάρος και μια πολύ καλή τιμή. Κείμενο: Α. Κ. Scooternet Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού

Το νέο σκούτερ της γιαπωνέζικης εταιρίας ανταποκρίνεται σε όσους χρήστες αναζητούν ένα σκούτερ για να μετακινηθούν με ιδιαίτερη ευκολία στην πόλη, το οποίο να έχει λογική τιμή, χωρίς να θυσιάζεται η ποιότητα.

Αυτό το καλό, “νόστιμο” και φθηνό σκούτερ έρχεται με τη μορφή του Yamaha RayZR 125, και προορίζεται να καλύψει την άδεια οδήγησης Α1 ή το δίπλωμα αυτοκινήτου Β (υπό προϋποθέσεις) παρουσιάζοντας μια αξιόπιστη μοντέρνα και ελκυστική λύση που κοστίζει μόλις 2.190 ευρώ.

Θα πρέπει μάλιστα εδώ να σημειώσουμε πως η τιμή που ανακοίνωσε η ελληνική αντιπροσωπεία Μοτοδυναμική είναι χαμηλότερη από τις ευρωπαϊκές.

Όσον αφορά τα σκούτερ της Yamaha, το RayZR 125 αποτελεί την έκπληξη της χρονιάς, μιας και μέσα σε ελάχιστους μήνες πέτυχε πολύ αξιόλογες πωλήσεις στην ελληνική αγορά, όπως θα δούμε παρακάτω.

Και, δεδομένης της αργής απορρόφησης όσον αφορά τα μοντέλα και τις πωλήσεις ηλεκτρικών σκούτερ, είναι προτιμότερο να επενδύσετε πάνω σε σίγουρα πράγματα, όπως το RayZR (βλ. οικονομικότατος, αποδοτικός κινητήρας εσωτερικής καύσης) με την εγγύηση της ιαπωνικής μάρκας.

Άλλωστε, γιατί να μπλέξει κανείς με ένα “no name” ηλεκτρικό σκούτερ χαμηλής ποιότητας… με ημερομηνία λήξης.

Η μάχη για να κατακτήσει ένα μοντέλο της κατηγορίας των 125 κυβικών μια καλή θέση στις πωλήσεις  είναι σκληρή. Εκτός από τα πιο δημοφιλή μοντέλα γνωστών εταιρίων, έχουν προστεθεί τα τελευταία χρόνια σε πιο προσιτές τιμές και λιγότερο γνωστές μάρκες, που δελεάζουν τους πιθανούς πελάτες.

Μπορεί να υπάρχουν καλά 125άρια στην αγορά, αλλά συχνά ξεπερνούν κατά πολύ την τιμή των 3.000 ευρώ…

Έτσι, η άφιξη του RayZR αντιπροσωπεύει μια πρόκληση, πρώτον επειδή είναι ένα προϊόν σχεδιασμένο και κατασκευασμένο (στην Ινδονησία) για χώρες όπως η Ν.Α. Ασία, η Ινδία ή η Νότια Αμερική, δεύτερον επειδή ενσωματώνει ένα σύστημα που στην Ασία του χαρίζει την ιδιότητα του υβριδικού μοντέλου και τρίτον επειδή η τιμή του είναι τόσο οικονομική.

Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σκούτερ για να μετακινηθείτε στην πόλη, ενώ η εμφάνισή του ακολουθεί τις γραμμές της οικογένειας των Cygnus στην οποία εξάλλου ανήκει.

Το Yamaha RayZR παρουσιάζει ένα μοντέρνο και επίκαιρο σύνολο, χωρίς φανφάρες, αλλά με λεπτομέρειες που το κάνουν ελκυστικό. Ίσως το πιο εντυπωσιακό σημείο σε αισθητικό επίπεδο είναι το μπροστινό του μέρος, όπου έχει μια μπροστινή μάσκα τύπου μοτοσυκλέτας που ξεχωρίζει από την παραδοσιακή μορφή άλλων σκούτερ.

Οι γωνίες του μπροστινού φτερού, η ζελατίνα και οι καθρέπτες του δίνουν μια αξιοσημείωτη παρουσία. Η αντίθεση των χρωμάτων του κουστουμιού του ολοκληρώνει την εικόνα.

Δεν λείπουν οι σπορ πινελιές, όπως οι “ψευδο-εισαγωγές” αέρα στα πλάγια της ποδιάς και τα φωτιστικά σώματα full LED σε συνδυασμό με τα κλασικά φλας.

Η απλής τεχνολογίας οθόνη πληροφοριών (οθόνη LCD με πολύ βασικές ενδείξεις), ο γάντζος για τσάντες ή το επίπεδο πάτωμα, καθώς και οι δύο επιλογές εκκίνησης (μίζα ή μανιβέλα!) είναι μερικά από τα πρακτικά χαρακτηριστικά του.

Με καλό φινίρισμα και ποιότητα, το RayZR δεν δείχνει να κάνει εκπτώσεις σε αυτούς τους δυο σημαντικούς παράγοντες, ακριβώς όπως θα περίμενε κανείς από ένα προϊόν της ιαπωνικής μάρκας.

Οι μόνες λεπτομέρειες που ξεφεύγουν είναι ο μικρής διαμέτρου μπροστινός δίσκος και το ταμπούρο στον πίσω τροχό και το φινίρισμα των ζαντών, ενώ θα θέλαμε έναν μεγαλύτερο από τις 10 ίντσες οπίσθιο τροχό.

Ο μονοκύλινδρος 4χρονος κινητήρας του αναπτύσσει ισχύ 8,16 ίππων στις 6.500 σ.α.λ. και ενσωματώνει σύστημα SMG ή Intelligent Motor Generator.

Το ενδιαφέρον στοιχείο του RayZR, εκτός από την τιμή του, είναι η απλή και έξυπνη μηχανική που έχει εφαρμοστεί στον κινητήρα της οικογένειας Blue Core, ενσωματώνοντας ένα ειδικά ηλεκτρικό σύστημα που λέγεται Power Assist και παρέχει μια μικρή επιπλέον ώθηση στον στροφαλοφόρο άξονα, επιτρέποντας ισχυρότερες εκκινήσεις στο άνοιγμα του γκαζιού. Επίσης το 125 διαθέτει σύστημα Start-Stop.

Η αλήθεια είναι ότι στην πράξη το σύστημα λειτουργεί όπως αναμενόταν, όχι μόνο επειδή μειώνει την κατανάλωση, αλλά επειδή αυτή η επιπλέον ώθηση στο άνοιγμα του γκαζιού μεταφράζεται σε γρήγορες εκκινήσεις μέχρι τα 60 km/h, που είναι αξιοπρεπέστατες, ειδικά για έναν απλό κινητήρα με μόνο 2 βαλβίδες και αερόψυξη.

Η ιαπωνική εταιρία ήθελε το βασικό, οικονομικό της μοντέλο να ανταποκρίνεται στους πιο απαιτητικούς χρήστες και ισχυρίζεται ότι καταναλώνει μόνο 1,8 λίτρα ανά 100 km, κάτι που είναι επίσης δυνατό χάρη στο σύστημα Start&Stop που επιτρέπει εξοικονόμηση 4% για κάθε πλήρες ρεζερβουάρ.

Παρότι το Yamaha RayZR διαθέτει ένα μικρό ρεζερβουάρ μόλις 5,2 λίτρων, αυτό του αρκεί σε κάθε περίπτωση για να πετύχει αυτονομία κοντά στα 250 km.

Με μειωμένο βάρος μόλις 99 κιλών, μαζί με τους μικρούς τροχούς 12 και 10 ιντσών εμπρός και πίσω αντίστοιχα, και ελαστικά Maxxis 90 και 110, η πολύ ζωηρή και ευέλικτη συμπεριφορά είναι από τα πιο σημαντικά του χαρακτηριστικά, ενώ είναι σαφές πως το σκούτερ είναι ιδανικό για τον αστικό κύκλο, και λιγότερο για πιο ανοικτές και γρήγορες διαδρομές.

Στο Δρόμο – Η ώρα της δοκιμής

Τα χειριστήρια, η εργονομία, οι χώροι και η σέλα αποκαλύπτουν πως το Yamaha RayZR σχεδιάστηκε με γνώμωνα  τη “βολή” ακόμα και των υψηλότερων αναβατών, εντυπωσιακό γεγονός αν αναλογιστούμε όχι μόνο το μέγεθός του, αλλά και ότι θεωρητικά ήταν κομμένο και ραμμένο κυρίως για ασιατικές αγορές!

Είμαστε λοιπόν έτοιμοι για την επίθεση στην πόλη, με το μικρό σκουτεράκι να διαθέτει εντυπωσιακά μεγάλη διθέσια σέλα (!), και να δηλώνει προετοιμασμένο για όλα τα αναστήματα και “μεγέθη” αναβατών.

Η σέλα βρίσκεται χαμηλά, στα 785 mm, από το έδαφος και τα πόδια του αναβάτη πατούν πάνω σε ένα ευρύχωρο επίπεδο πάτωμα. Ο χώρος κάτω από τη σέλα δεν επιτρέπει να αποθηκεύσετε οποιοδήποτε κράνος, αφού πρέπει να είναι συγκεκριμένο μεγέθους και σχήματος για να χωρέσει.

Ο ήσυχος κινητήρας του RayZR εκκινεί πανεύκολα και χωρίς “μιζιά”, μιας και δεν υπάρχει μίζα και όντως στο άνοιγμα του γκαζιού από στάση νιώθεις και μια παραπάνω (ηλεκτρική στην περίπτωσή μας) ώθηση στον στρόφαλο από το σύστημα Power Assist.

Οι εκκινήσεις από τα φανάρια είναι σβέλτες και εδώ το σύνολο βοηθιέται από το χαμηλό του βάρος διατηρώντας μέχρι τα 60 km/h μια ορμή.

Η τελική του ταχύτητα είναι χαμηλή, αφού φτάνει τα 90 στο κοντέρ (με επιμονή) που είναι 81 km/h πραγματικά, κι αυτό παρότι ήταν κάτι που μας ξένισε αρχικά, μετά φάνηκε λογικό αφού μιλάμε για ένα μικρών διαστάσεων και μεταξονίου σκούτερ με 10άρη πίσω τροχό: οποιαδήποτε άλλη ταχύτητα υψηλότερη των 85-90 km/h είναι σίγουρο πως θα τάραζε την σταθερότητά του στο δρόμο. Οι παραπονούμενοι να θυμηθούν τις ιδιαίτερα χαμηλές (συνήθως) τελικές ταχύτητες των ηλεκτρικών σκούτερ… και να παρηγορηθούν.

Παρεμπιπτόντως, υποβάλαμε το ZR σε σκληρή χρήση γκαζιού και η κατανάλωση ήταν μισό λίτρο πάνω από τα δηλωθέντα 1,8l /100 km της Yamaha, φτάνοντας τα 2,3 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, κάτι φυσιολογικό αν το χρησιμοποιείτε πάντα με τη μέγιστη ταχύτητα, υπολογίζοντας την αυτονομία μεταξύ 220 και 280 km χάρη στο ρεζερβουάρ καυσίμου των 5,2 λίτρων.

Όσο για τα φρένα η Yamaha χρησιμοποιεί ένα υδραυλικό μπροστινό δισκόφρενο με δαγκάνα μονού εμβόλου, ενώ στον πίσω τροχό συναντάμε μηχανικό ταμπούρο.

Όπως αναμενόταν σε ένα συνδυασμένο σύστημα (CBS) σαν αυτό του Yamaha RayZR 125, αν πατήσουμε μόνο τη μανέτα του μπροστινού φρένου, η ισχύς πέδησης κατανέμεται μόνο στον μπροστινό τροχό (πετυχαίνει καλό φρενάρισμα), ενώ αν ενεργήσουμε μόνο στην αριστερή μανέτα του πίσω φρένου, θα παρατηρήσουμε ότι επιτυγχάνεται ακόμα καλύτερο φρενάρισμα (πέδηση και στους δυο τροχούς μαζί), επιτρέποντας ακόμη και ένα ελαφρύ μπλοκάρισμα του πίσω τροχού.

Σε κάθε περίπτωση, αν οι μανέτες δίνουν μια σπογγώδη αίσθηση και θέλουν να τους εξασκήσεις δύναμη, η ικανότητα ακινητοποίησης είναι καλή, ανάλογη του μικρού βάρους του συνόλου, χωρίς να διακυβεύεται καθόλου η ασφάλεια.

Μια ευχάριστη έκπληξη του 125 είναι οι μαλακές αναρτήσεις του, και ειδικά η πίσω που δεν “τσακίζει” τη μέση του αναβάτη σε κάθε λακκούβα… για την ακρίβεια τις περνάει με άνεση!

Αυτό που μας άρεσε περισσότερο ήταν αναμφίβολα η ευελιξία του, ο δυναμισμός που επιτρέπουν το χαμηλό βάρος του και η γρήγορη γεωμετρία του. Μας άρεσε επίσης η λειτουργία του κινητήρα που υποβοηθείται από το «υβριδικό» σύστημα και που δίνει μεγαλύτερη ώθηση στις εκκινήσεις, πέραν του ότι επιτρέπει τη μείωση της κατανάλωσης στο ελάχιστο.

Τελικά – Η ώρα της κρίσης

Το Yamaha Cygnus RayZR 125 είναι – κι ας μην του φαίνεται – ένα από τα σημαντικότερα και καλύτερα σκούτερ που έχουν βγει στην αγορά τον τελευταίο καιρό, έχει προκαλέσει αίσθηση και κάνει τις ανταγωνιστικές μάρκες να αναπροσαρμόζουν τις τιμές τους, αν δεν θέλουν να τους φάει ένα καλό κομμάτι από την αγοραστική πίτα… κάτι που έχει γίνει ήδη… αφού μέσα σε 5 μόλις μήνες του 2024 πέτυχε στην ελληνική αγορά πωλήσεις 480 περίπου μονάδων! Το λες και επίτευγμα, έτσι;

Περισσότερες πληροφορίες: www.yamaha-motor.eu

Λεπτομέρειες & Παρατηρήσεις

  • Καλούτσικο είναι το φως που εκπέμπει ο μονός προβολέας, ενώ η κόρνα δεν είναι αρκετά δυνατή
  • Μπορεί το RayZR να φιλοξενήσει άνετα και συνεπιβάτη, αν και οι επιδόσεις του επιρρεάζονται αρκετά
  • Είναι εντυπωσιακό το πως ένα και μόνο αμορτισέρ στην πίσω ανάρτηση μπορεί να κάνει τόσο καλή δουλειά
  • Δεν υπάρχουν ντουλαπάκια στην ποδιά, αλλά υπάρχει θύρα USB
  • Ένα έξυπνο φωτάκι LED σχήματος Υ, έχει ενσωματωθεί μπροστά στη μάσκα του τιμονιού
  • Η ψηφιακή οθόνη LCD στον πίνακα οργάνων έχει απλό και πολύ λειτουργικό σχεδιασμό, αλλά λίγες ενδείξεις
  • Η Yamaha εμπιστεύεται της Maxxis για τα ελαστικά του RayZR
  • Δύο μόλις είναι τα χρώματα που διατίθεται το σκούτερ της Yamaha: κόκκινο μεταλλικό και μαύρο
  • Το μαύρο ZR βγάζει έναν διαφορετικό (πιο άγριο, πιο “μπάτμαν”) χαρακτήρα…

Θετικά σημεία

  • Τιμή
  • Ευελιξία – Ευχρηστία
  • Επιταχύνσεις μέχρι τα 50-60 km/h
  • Μαλακές αναρτήσεις
  • Μικρό βάρος

Χρειάζεται βελτίωση

  • Μικρή τελική ταχύτητα
  • Αποθηκευτικός χώρος
  • Λίγοι κραδασμοί
  • Μικρή διάμετρος πίσω τροχού

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:2.190 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, SOHC, Διβάλβιδος, 125cc,Αερόψυκτος
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:8 ίπποι (6.0 kW) / 6500 σ.α.λ.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Tηλεσκοπικό πιρούνι / Ένα αμορτισέρ
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος / Ταμπούρο
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
12 ιντσών / 10 ιντσών ( ελαστικά 90/90-12 μπροστά, 110/90-10 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.280 mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:785 mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:5.2 l.
ΒΑΡΟΣ:99 κιλά
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Μοτοδυναμική ΑΕΕ, Γερμανικής Σχολής 10, 15123 Μαρούσι, 210-6293500, Ασπρόπυργος, Θέση Κύριλλος, τηλ. 801- 11 – 926242

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ