fbpx

Ελλάδα: Γιατί εξαφανίζονται τα 50άρια σκούτερ;

Στην ελληνική αγορά δικύκλων τα 50άρια σκούτερ αποτέλεσαν επί δεκαετίες την κλασική είσοδο στον κόσμο των δύο τροχών.

Χιλιάδες νέοι έκαναν τα πρώτα τους χιλιόμετρα πάνω σε αυτά, με τις μνήμες να συνδέονται με την ανεξαρτησία, την καθημερινή μετακίνηση, ακόμη και τις πρώτες αποδράσεις.

Σήμερα όμως η εικόνα έχει αλλάξει αισθητά και τα πενηντάρια σκούτερ σπανίζουν στους δρόμους, καθώς οι πωλήσεις τους έχουν μειωθεί δραματικά.

Η εξήγηση δεν είναι μία, αλλά συνδέεται με μια σειρά από παράγοντες που σταδιακά περιόρισαν τη σημασία τους στην αγορά.

Ένας καθοριστικός λόγος είναι το γεγονός ότι τα 125άρια σκούτερ έχουν γίνει πλέον αρκετά προσιτά.

Η διαφορά τιμής τους σε σχέση με τα 50άρια δεν είναι μεγάλη, ενώ η διαφορά σε δύναμη και πρακτικότητα είναι τεράστια.

Ο αγοραστής που επενδύει σε ένα καινούργιο σκούτερ σκέφτεται ότι με λίγα παραπάνω χρήματα αποκτά ένα όχημα που μπορεί να κινηθεί με άνεση τόσο στην πόλη όσο και σε πιο ανοιχτές διαδρομές, χωρίς να περιορίζεται στις πολύ χαμηλές ταχύτητες που μπορούν να αναπτύξουν τα πενηντάρια.

Ένας ακόμα παράγοντας είναι οι ηλικίες των διπλωμάτων και μια γενικότερη στροφή στην κοινωνία.

Στα 16 μπορεί κάποιος να οδηγήσει μόνο 50άρι, αλλά οι υποψήφιοι οδηγοί που βγάζουν δίπλωμα σε αυτή την ηλικία έχουν πλέον μειωθεί.

Παλιότερα, πάρα πολλοί νέοι, με το που συμπλήρωναν το 16ο έτος της ηλικίας τους, έβγαζαν δίπλωμα για 50άρι (το οποίο μάλιστα γινόταν μέσω τροχαίας, χωρίς μαθήματα, μόνο με εξετάσεις), με μια απλή και οικονομικά προσιτή διαδικασία.

Τώρα πια, οι περισσότεροι περιμένουν να ενηλικιωθούν ώστε να αποκτήσουν δίπλωμα για μεγαλύτερα κυβικά, αποφεύγοντας το ενδιάμεσο βήμα που αντιπροσώπευαν τα πενηντάρια.

Έτσι, η βασική δεξαμενή νέων οδηγών για τα 50άρια έχει συρρικνωθεί.

Σημαντικό ρόλο έχει παίξει και η αλλαγή στον τρόπο μετακίνησης μέσα στις πόλεις. Η ραγδαία εξάπλωση των ηλεκτρικών πατινιών – και σε πολύ μικρότερο βαθμό των ηλεκτρικών σκούτερ – έχει καλύψει τις ανάγκες των μικρομετακινήσεων.

Για πολλούς εφήβους και νεαρούς ενήλικες, το ηλεκτρικό πατίνι αποτελεί την πιο εύκολη, οικονομική και άμεση λύση για να κινηθούν σε μικρές αποστάσεις, χωρίς κόστος καυσίμου, ανάγκη για άδεια οδήγησης ή οποιαδήποτε ανάγκη συντήρησης, αφού “νοικιάζεις” το πατίνι ανά διαδρομή.

Αυτό σημαίνει ότι μεγάλο μέρος του κοινού που στο παρελθόν θα αγόραζε ένα 50άρι σκούτερ, σήμερα επιλέγει αυτή τη λύση μετακίνησης.

Τέλος, υπάρχει και η ίδια η φύση των 50αριών, που ίσως είναι και ο πιο βασικός λόγος.

Στο παρελθόν τα 50άρια ήταν δίχρονα, με λίγη μεν δύναμη αλλά αρκετή ώστε να κινούνται με αξιοπρέπεια στο δρόμο.

Με τη μετάβαση στους τετράχρονους κινητήρες και την καθιέρωση των Euro5 προδιαγραφών, η απόδοσή τους μειώθηκε δραστικά.

Το αποτέλεσμα είναι σκούτερ με πολύ περιορισμένη ισχύ και ταχύτητα, που δυσκολεύονται ακόμη και σε ήπιες ανηφόρες ή στο δικάβαλο και δεν μπορούν να κινηθούν με απόλυτη ασφάλεια στις μεγάλες λεωφόρους.

Η αίσθηση αδυναμίας τους κάνει πολλούς να τα απορρίπτουν ως μη πρακτικά για την καθημερινότητα.

 

Όλα τα παραπάνω έχουν οδηγήσει στο να θεωρούνται σήμερα τα πενηντάρια σκούτερ ένα είδος υπό εξαφάνιση στην ελληνική αγορά.

Παρ’ όλα αυτά, δεν έχουν εκλείψει εντελώς. Κατασκευαστές όπως η Sym με το Jet 4 50 και η Kymco με το Agility 50 συνεχίζουν να προσφέρουν επιλογές σε όσους θέλουν ή χρειάζονται ένα μικρό σκούτερ, κυρίως για νεότερους οδηγούς ή για συγκεκριμένες χρήσεις.

Τα 50άρια μπορεί να μην έχουν την αίγλη και τη διάδοση του παρελθόντος, εξακολουθούν όμως να διατηρούν μια μικρή θέση στην ελληνική αγορά, κουβαλώντας μαζί τους ένα κομμάτι ιστορίας των δύο τροχών.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

X