fbpx

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ: Ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών των σκούτερ (Μέρος Β’)

Αρχίζοντας απ’ την… αρχή

Με την πρόσφατη εξίσωση των διπλωμάτων που επιτρέπει στους οδηγούς αυτοκινήτου να οδηγούν σκούτερ και μοτοσυκλέτες κατηγορίας Α1, ευελπιστούμε ότι θα δούμε μια νέα γενιά αναβατών στους δύο τροχούς. Για αυτό τον λόγο έχουμε ξεκινήσει μια σειρά άρθρων που αποσκοπούν στην εξοικείωση με του όρους, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τις κατηγορίες των σκούτερ. Σειρά λοιπόν για τα πρακτικά χαρακτηριστικά. Ποια είναι αυτά και τι εξυπηρετούν; Αυτό είναι το δεύτερο μέρος του άρθρου.

Μετά το πρώτο μέρος, όπου αναλύσαμε και επεξηγήσαμε για τους αρχάριους, αλλά και τους πιο προχωρημένους τα συγκεκριμένα πρακτικά χαρακτηριστικά των σκούτερ που ήταν: Αποθηκευτικοί χώροι, Πάτωμα, Σέλα (διαβάστε εδώ) τώρα θα περάσουμε στα: Σταντ, Διακόπτες – Κεντρικός διακόπτης, Πίνακας οργάνων

Σταντ

Τα σκούτερ ως οχήματα πόλης το πιο πιθανό είναι να εκτελούν καθημερινά πολλά και μικρής διάρκειας δρομολόγια, με συχνές στάσεις. Ως εκ τούτου, η διαδικασία στάθμευσης θα πρέπει να είναι εύκολη και απλή, και σημαντικό ρόλο σε όλο αυτό παίζει η στήριξη του οχήματος, μέσω του – ή των – σταντ.

Οι τύποι ων σταντ είναι δύο: το πλαϊνό, που αποτελεί μια αρθρωτή ράβδο, εκτεινόμενη στο πλάι του σκούτερ μόνο από τη μια πλευρά, και το κεντρικό, που στηρίζει το σκούτερ χωρίς κλίση δεξιά ή αριστερά με δύο συζευγμένα σκέλη σχήματος U.

Τα σκούτερ οφείλουν να διαθέτουν και τους δύο τύπους σταντ, αλλά δυστυχώς αυτό δεν συμβαίνει πάντα.

Το ποιο σταντ είναι καταλληλότερο για χρήση εξαρτάται κυρίως από τη θέση στάθμευσης και τη μορφολογία του όσον αφορά την κλίση και την ποιότητα του εδάφους (σαθρό ή σκληρό).

Συνήθως το πλαϊνό σταντ χρησιμοποιείται για ολιγόλεπτες στάσεις αλλά αυτό δεν αποτελεί απαραίτητα τον κανόνα. Επίσης, στην περίπτωση των σκούτερ πρέπει να γνωρίζετε ότι το πλαϊνό σταντ δεν στηρίζει τόσο καλά – όσο το κεντρικό – το σύνολο, αφού σε αντίθεση με τις μοτοσυκλέτες δεν μπορεί να “μπει ταχύτητα” στο κιβώτιο ταχυτήτων ούτως ώστε να ενεργεί σαν “χειρόφρενο”.

Σε κάθε περίπτωση, τόσο το πλαϊνό όσο και το κεντρικό σταντ θα πρέπει να είναι μελετημένα εργονομικά και εύκολα στη χρήση. Ειδικά στην περίπτωση του κεντρικού σταντ, που απαιτεί συγκεκριμένους μοχλισμούς για τη χρήση του, η διαδικασία θα πρέπει να είναι εύκολη για όλους, ανεξαρτήτως ύψους και σωματικής διάπλασης.


Διακόπτες – Κεντρικός διακόπτης

Οι διακόπτες στα σκούτερ είναι μοιρασμένοι δεξιά και αριστερά σε μικρά πάνελ, λίγο πριν τις λαβές του τιμονιού, με τη χρήση τους να γίνεται κυρίως μέσω των αντιχείρων (αλλά και του αριστερού δείκτη σε περιπτώσεις).

Η εργονομία τους πρέπει να είναι καλή, με τις θέσεις και τη διάταξή τους να επιτρέπει ευκολία στη χρήση, χωρίς υπερεκτάσεις και περίεργες λαβές για να τους φθάσει κανείς.

Επίσης η λειτουργία τους πρέπει να είναι ποιοτική, με αισθητά «κλικ» όταν χρησιμοποιούνται, χωρίς όμως να απαιτείται μεγάλη δύναμη για αυτό.

Ο κεντρικός διακόπτης, που βρίσκεται στο εσωτερικό της ποδιάς, επιτελεί πολλούς ρόλους. Πέραν του ότι θέτει σε λειτουργία το ηλεκτρικό κύκλωμα του σκούτερ, κλειδώνει και ξεκλειδώνει το τιμόνι αλλά και τη σέλα.

Παλιός, καλός, απλός διακόπτης

Ο ρόλος του είναι λοιπόν κομβικός και θα πρέπει να είναι εύκολος στη χρήση και προσβάσιμος χωρίς πρόβλημα. Επίσης οφείλει να είναι και ανθεκτικός, αφού θα κληθεί να εκτελέσει τις λειτουργίες που επιτελεί χιλιάδες φορές.

Τα τελευταία χρόνια, πολλά σκούτερ εξοπλίζονται με Keyless συστήματα χειρισμού του κεντρικού διακόπτη, χωρίς να απαιτείται η χρήση κλειδιού.

Μέσω ενός μπρελόκ-πομπού, ο κεντρικός διακόπτης-δέκτης, αναγνωρίζει την εγγύτητα του αναβάτη στο σκούτερ και ενεργοποιείται αυτόματα. Είναι κάτι αρκετά πρακτικό, που επί της ουσίας καταργεί την διαδικασία του να ψάχνει κανείς τα κλειδιά στις τσέπες του.

Κεντρικός διακόπτης Keyless στο κέντρο της ποδιάς

Τώρα το αν και κατά πόσον τα συστήματα keyless είναι όλα πρακτικά, πρέπει να πούμε ότι αυτό έχει να κάνει όχι μόνο με τον κατασκευαστή, αλλά και με κάθε συγκεκριμένο μοντέλο: άλλες φορές είναι πιο πρακτικά στη χρήση… κι άλλες φορές όχι τόσο.

Πίνακας οργάνων

Το πρακτικό σκέλος του πίνακα οργάνων, έχει να κάνει με συγκεκριμένες ενδείξεις που μπορεί αυτός να συμπεριλαμβάνει.

Η πλέον χρήσιμη, πέρα από το ταχύμετρο και την ώρα, ειδικά για τα σκούτερ, είναι η στάθμη της βενζίνης και –ακόμα περισσότερο – ο υπολογιστής ταξιδιού.

Πίνακας οργάνων με δύο ψηφιακές οθόνες και ενδεικτικές λυχνίες

Η πλειονότητα των σκούτερ φέρει αναλογική ή ψηφιακή ένδειξη στάθμης βενζίνης, με ελάχιστα μοντέλα να έχουν πλέον την απλή και αναχρονιστική λύση της ενδεικτικής λυχνίας για τη «ρεζέρβα».

Το ευχάριστο είναι ότι παράλληλα πληθαίνουν και τα μοντέλα που εξοπλίζονται με υπολογιστή ταξιδιού, κάτι που αποτελούσε μέχρι πρότινος προνόμιο των ακριβών και πολυτελών εκδόσεων μεγάλου κυβισμού.

Μέσω του υπολογιστή ταξιδιού, ο αναβάτης πληροφορείται για τις τιμές μέσης και στιγμιαίας κατανάλωσης και τα εναπομείναντα χιλιόμετρα που μπορεί να διανύσει με βάση το απόθεμα της βενζίνης και την κατανάλωση την δεδομένη στιγμή.

Αναλογικό όργανο, ψηφιακό και σύστημα διασυνδεσιμότητας Noodoe στο κέντρο

Δυναμική είσοδο έχουν κάνει επίσης και τα συστήματα διασυνδεσιμότητας, που επιτρέπουν ασύρματη και αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ κινητού τηλεφώνου και σκούτερ.

Πέραν των απλών εφαρμογών, όπως έλεγχος του κινητού τηλεφώνου (κλήσεις, ενημερώσεις για μηνύματα και ειδοποιήσεις) τα συστήματα αυτά προσφέρουν επίσης δυνατότητα πλοήγησης, προβολή στοιχείων από το διαδίκτυο (σταθμοί ανεφοδιασμού, για παράδειγμα), ενώ συλλέγουν επίσης πολλές πληροφορίες που αφορούν τη λειτουργία του σκούτερ.