Η μεγάλη των Adventure σχολή
*Κυβισμός: 331cc * Ιπποδύναμη: 29,0 ίπποι (21,5 kw), στις 7.500 rpm * Τελική: 139 km/h (πραγματική) * Βάρος: 186 kg (πλήρες) * Τιμή: 7.290 € (Noεμβ. ’23)
Εξερευνώντας τη μεσαία κατηγορία με ένα σκούτερ τύπου Adventure, η Honda χτυπάει διάνα και αποδεικνύει ότι αφουγκράζεται σωστά την αγορά, ανοίγοντας νέους δρόμους. Και στην πόλη και στην άσφαλτο και στο χώμα πλέον. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Οδυσσέας Σολωμού, Συνεργάστηκε: Γ. Α.
Οι μόδες έρχονται και μόδες παρέρχονται. Έτσι παρήλθαν και οι εποχές που τα σκούτερ ήταν “μονοσήμαντα” οικονομικά δίτροχα πόλης και σχεδόν όλα ίδια μεταξύ τους. Έχει φτάσει κι εδώ καλπάζοντας η “κατηγοριοποίηση”, η πολυφωνία, η ποικιλία.
Το απλό σκουτεράκι μετακίνησης έχει πια αποκτήσει, ούτε μία ούτε δύο, αλλά πολλές κατηγορίες, με την πιο “hot” και πιο πρόσφατη να λέγεται adventure.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για την κατηγορία maxi scooter η scooter GT, που έχει υιοθετήσει ορισμένα χαρακτηριστικά από τον κόσμο των μοτοσυκλετών ψευδοεντούρο η adventure, όπως ονομάζονται τα τελευταία χρόνια.
Όλη η ιστορία με τα ATV ξεκινάει το 2018, όταν εμφανίζεται στην αγορά το Honda Χ-ADV 750, βάζοντας φωτιά σε ένα σωρό συζητήσεις γύρω από το αν είναι καθαρόαιμο σκούτερ, αν είναι αυτόματη μοτοσυκλέτα Αdventure, αν είναι σκούτερ που είναι στην πραγματικότητα μοτοσυκλέτα ή αν είναι υβρίδιο. Κάπου εκεί καταλήγουν όλοι τελικά.
Πέρα όμως από τη δυνατότητα διπλής χρήσης ασφάλτου και χώματος, την οποία κομίζει η ολόφρεσκη ιδέα που λέγεται Χ-ADV, μαζί με την εμπορική επιτυχία με 44.000 μονάδες να έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα, έρχεται και η επόμενη πρόκληση: να δημιουργηθούν κι άλλα σκούτερ διαφόρων κατηγοριών κυβισμού πάνω στο ίδιο μοτίβο.
Άπαντες οι κατασκευαστές σκούτερ γλυκοκοιτάζουν την κατηγορία των scooter adventure και θέλουν να παρουσιάσουν κι αυτοί ένα αντίστοιχο μοντέλο. Σύντομα BMW, Kymco, Aprilia και SYM αλλά και κινεζικές εταιρίες είτε παρουσιάζουν άμεσα, είτε ανακοινώνουν μοντέλα urban Adventure.
Όλα με την αύρα της περιπέτειας στους ώμους τους, με “κάθετες” ζελατίνες στο φέρινγκ τους, μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων και λάστιχα διπλής χρήσης για χώμα και άσφαλτο.
Παρότι η Honda είχε τη δυνατότητα να φέρει στην Ευρώπη το ADV150 – το οποίο διέθετε στις αγορές της νοτιοανατολικής Ασίας αλλά και την αγορά των ΗΠΑ – ξαφνιάζει ευχάριστα τους Ευρωπαίους σκουτερίστες και τους χαρίζει ένα μεγαλύτερου κυβισμού ADV, που βασίζεται πάνω στο πετυχημένο Forza 350.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πλήρης τεχνική παρουσίαση Honda ADV350
Έτσι παρουσιάζεται το ADV 350, το οποίο αισθητικά ακολουθεί τις γραμμές του μεγαλύτερου αδελφού “X”, είναι μυώδες και διαθέτει επιθετική σχεδίαση, αντιγράφοντας και βελτιώνοντας το σχήμα των δύο σφηνοειδών προβολέων μπροστά στο ρύγχος του φέρινγκ.
Το σκούτερ, πέρα από την υψηλή ποιότητα κατασκευής (πλαστικών και βαφής) που σε κερδίζει με την πρώτη ματιά, σε εντυπωσιάζει λόγω της απουσίας γραφικών και της αναγραφής του ονόματος της εταιρίας, λες και θέλει να καταστήσει τις συγκεκριμένες γραμμές τόσο εμβληματικές ώστε όλοι να αναγνωρίζουν αμέσως ότι ανήκουν σε Honda ADV! Πιστεύουμε ότι ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται.
Στο Δρόμο
Το πρώτο πράγμα που συνειδητοποιεί κάποιος, ειδικά αυτοί που έχει συνηθίσει σκούτερ με επίπεδο πάτωμα, είναι ότι στην περίπτωση του Honda ADV 350 ο αναβάτης πρέπει να σηκώνει το πόδι του ψηλά πάνω από το τούνελ για να ανέβει στη σέλα. Επίσης μπορεί να προτιμήσει την “μοτοσυκλετιστική” μέθοδο σε αυτή την περίπτωση, περνώντας το πόδι πάνω από τη σέλα, που είναι και το πιο συνηθισμένο σε τέτοιες περιπτώσεις.
Αυτό γιατί σε εκείνη την περιοχή, κάτω από τα πλαστικά, υπάρχουν σωλήνες του πλαισίου και φυσικά το ντεπόζιτο των 11,7 λίτρων.
Πρόκειται για μία διάταξη/λύση που βελτιώνει την οδική συμπεριφορά του σκούτερ – λόγω του ότι το πλαίσιο έχει λιγότερες ελαστικότητες όταν φορτίζεται – αλλά και τη συγκέντρωση των μαζών στο κατάλληλο σημείο, όπως επίσης βοηθάει στον ευκολότερο ανεφοδιασμό του ντεπόζιτου. Η τάπα πλήρωσής του βρίσκεται πάνω στο τούνελ και όχι κάτω από τη σέλα.
Παρόλο που η σέλα είναι σχετικά μικρή σε μήκος, είναι καλοσχεδιασμένη, φαρδιά όσο πρέπει κι έχει ύψος 795 χιλιοστά, κάτι που σημαίνει ότι ο/η αναβάτης πρέπει να έχει ανάστημα πάνω από 1.70.
Το τιμόνι βρίσκεται σχετικά ψηλά τοποθετημένο, τόσο ώστε να δημιουργεί θέση οδήγησης “πάνω” στο σκούτερ, όπως αρμόζει σε ένα ψευδοεντούρο.
Ο συνεπιβάτης κάθεται ψηλότερα από τον αναβάτη, πατάει τα πόδια του πάνω σε μεγάλα αναδιπλούμενα αλουμινένια μαρσπιέ και διαθέτει ένα μικρό εξόγκωμα στο μπροστινό τμήμα της σέλας που τον στηρίζει στο φρενάρισμα.
Η σέλα που τον φιλοξενεί είναι επίπεδη, με μικρή οπίσθια στήριξη και τα πόδια του είναι ελαφρώς μπροστά τοποθετημένα, με αποτέλεσμα στο άνοιγμα του γκαζιού να πρέπει να κρατιέται από τις μεγάλες χειρολαβές της ουράς/βάσης σχάρας.
Τα μαρσπιέ για τον αναβάτη (οι άκρες του πατώματος δίπλα από το πλατύ τούνελ) είναι ικανοποιητικού πλάτους και μήκους, επιτρέπουν μικρομετακινήσεις, ενώ υπάρχουν και ψηλότερα τοποθετημένα, δεύτερα μαρσπιέ σε επικλινή θέση πάνω στην ποδιά, έτσι ώστε να μπορεί να αλλάζει θέση στα πόδια του.
Το τιμόνι είναι σαφώς πλατύτερο σε σχέση με το Forza 350, αλλά είναι σωληνωτό και προσφέρει πολύ καλό έλεγχο και καλό κόψιμο στον μπροστινό τροχό, ώστε να μπορεί να ελίσσεται εύκολα και κυρίως με εξαιρετική ακρίβεια και σιγουριά μέσα στην πόλη.
Το ανισόπαχο τιμόνι μεταφέρει όλη την αίσθηση μιας μοτοσυκλέτας εντούρο στον αναβάτη, και, καθώς στηρίζεται σε καβαλέτα, σου δίνει τη δυνατότητα να το φέρεις λίγο μπροστά ή λίγο πίσω, (όπως και τις βάσεις των μανετών) ανάλογα με τις επιθυμίες σου.
Επειδή είναι αρκετά ψηλά δεν εμποδίζει στις διεισδύσεις, γιατί περνάει (έστω και οριακά) πάνω από τους καθρέφτες των αυτοκινήτων παρά το μεγάλο του πλάτος.
Επίσης μπορείς να αλλάξεις τη θέση των βάσεων των μανετών (πάνω-κάτω) των φρένων.
Μπροστά από το τιμόνι έχεις μια μεσαίου ύψους ζελατίνα που το ύψος της ρυθμίζεται σε τέσσερις θέσεις (133 χιλιοστά διαδρομής) αλλά ακόμα και στην ψηλότερη της θέση αφήνει το ανώτερο μέρος του κράνους εκτεθειμένο στον αέρα (ύψος αναβάτη 1.80 μ).
Κρίμα που δεν είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη όπως στο Forza 350 και αντίθετα για να αλλάξει θέση πρέπει να πιάσεις τους μηχανισμούς με τα δυο χέρια, όταν το σκούτερ είναι σταματημένο.
Λόγω του “πλήρους” πολύ καλού πιρουνιού με τις δυο πλάκες στήριξης (με τα 37άρια καλάμια) οι αντιδράσεις του τιμονιού στο γύρισμα του είναι σχετικά αργές, με τον πίσω τροχό να κινείται πιο γρήγορα στην είσοδο της στροφής, χωρίς να δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στο κράτημα… το οποίο κράτημα είναι πολύ καλό, αφού οι σφιχτές αναρτήσεις και τα εξαιρετικά λάστιχα της Metzeler (Karoo Street) κάνουν θαύματα.
Το “μοτοσυκλετιστικό” πιρούνι δίνει πολλούς πόντους στον κρίσιμο τομέα της σταθερότητας, της γενικότερης οδικής συμπεριφοράς και της ασφάλειας, ειδικά όταν μιλάμε για έναν μπροστινό τροχό διαμέτρου 15 ιντσών.
Ο κινητήρας-αστέρι του Forza 350 (και του SH350) έρχεται ατόφιος και στο ADV350. 330 κυβικά εκατοστά, τέσσερις βαλβίδες, ελάχιστοι μηχανικοί θόρυβοι ή κραδασμοί, γλυκιά λειτουργία και άριστη μετάδοση, η οποία είναι μακριά κλιμακωμένη και “εμπλέκεται” μετά τα 30 km/h.
Το σκούτερ δεν ξεκινάει γρήγορα από στάση, αλλά πιο “χαλαρά”, αν και θα περιμέναμε ακριβώς το αντίθετο από ένα σκούτερ που έχει μέσα στο ρεπερτόριό του να κινείται και στο χώμα.
Από την άλλη, είναι οι ταχύτητες πόλης που ευνοούνται με αυτή την κλιμάκωση, αφού το 350 πηγαίνει περίφημα από τα 40 μέχρι τα 110 km/h, ταχύτητες που είναι ιδιαίτερα συνηθισμένες μέσα στην πόλη και στις περιαστικές διαδρομές.
Ένα σετάκι διαφορετικές μπίλιες μετάδοσης που ταιριάζουν στα εκάστοτε γούστα και στυλ οδήγησης δίνει την άμεση λύση, αν κάποιος θέλει πιο γρήγορες εκκινήσεις από τα φανάρια.
Ο κινητήρας του ADV έχει πολύ καλή απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού και γενικά μιλάμε για έναν κινητήρα που είναι απόλαυση να τον χρησιμοποιείς καθημερινά, αφού “σου φτιάχνει τη μέρα”, ροπάτος, άμεσης απόκρισης προοδευτικής απόδοσης, πολιτισμένος όσο ελάχιστοι στην αγορά, με τελική που ξεπερνάει τα 145 km/h στο όμορφο όργανο και είναι 139 km/h στην πραγματικότητα.
Όσον αφορά τώρα την κατανάλωση, παρότι το όργανο έγραφε 4,6 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, η πραγματική κατανάλωση μετρήθηκε στα 4,3 λίτρα στα 100, πράγμα που σημαίνει ότι το χωρητικότητας 11,7 λίτρων ντεπόζιτο θα προσφέρει μια αυτονομία κοντά στα 270 χιλιόμετρα.
Το traction control θα ενεργοποιηθεί στις χαμηλότερες ταχύτητες και γρήγορες εκκινήσεις, ειδικά όταν η άσφαλτος είναι βρεγμένη, όπου η παρέμβασή του είναι καίρια. Σε περίπτωση που θέλει κάποιος να οδηγεί χωρίς το παραπάνω σύστημα (είτε λόγω προτίμησης, είτε λόγω κίνησης στο χώμα), υπάρχει δυνατότητα απενεργοποίησης.
Οι αναρτήσεις αν και σκληρές έχουν καλές αποσβέσεις και διατηρούν (ανεξαρτήτως “ελληνικής λακκούβας”) την πορεία του σκούτερ. Το ωραιότατο ανάποδο πιρούνι έχει καλάμια διαμέτρου 37 χιλιοστών, είναι κατασκευής Showa, όπως και τα μακριά και μεγάλα πολύ “εργοστασιακά” αμορτισέρ πίσω, τα οποία όμως δεν διαθέτουν ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίων!
Οι διαδρομές των αναρτήσεων έχουν αυξηθεί, αφού το πιρούνι έχει διαδρομή 125mm και τα αμορτισέρ διαδρομή 130 χιλιοστών (δηλαδή 15 χιλιοστά παραπάνω από το Forza 350).
Σημασία εδώ έχει και η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος που είναι στα 145 mm, δηλαδή + 10 mm ψηλότερα και πάλι από το Forza 350. Μια απόσταση που είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στο χώμα, αλλά και στο ανέβασμα (ακόμα και ψηλών) πεζοδρομίων.
Στις στροφές και υπό κλίση το ADV στέκεται πολύ καλά στην πορεία του και προσφέρει σιγουριά, αν και αντιλαμβάνεσαι το ψηλότερο κέντρο βάρους σε σχέση με το Forza. Κυριότερο χαρακτηριστικό του 350 στις στροφές; Το πολύ “σίγουρο πάτημα” του μπροστινού τροχού.
Στον τομέα των φρένων έχουμε να παρατηρήσουμε ότι αν και δεν έχουν πολλή αίσθηση στο πάτημα των μανετών, είναι πολύ αποτελεσματικά στην πράξη και είναι σαν να μας λέει η Honda “εσείς πατήστε όπως θέλετε τις μανέτες, εγώ θα σας δίνω τέλειο φρενάρισμα κάθε φορά, μην ασχολείστε με την αίσθηση”…
Στο έντονο πάτημα του μπροστινού φρένου η βύθιση του πιρουνιού είναι απολύτως λογική και επιτρέπει στον αναβάτη να ελέγχει πολύ καλά το σκούτερ.
Θαυμάσια είναι η λειτουργία του συστήματος ABS, το οποίο ενεργοποιείται μόνο όταν υπάρχει ανάγκη (απότομη απώλεια πρόσφυσης ελαστικού με το δρόμο κατά το φρενάρισμα) και χωρίς απότομες παρεμβάσεις.
Παρά το γεγονός ότι το Honda ADV350 είναι ένα maxi scooter και ότι έχει τη δυνατότητα να κινηθεί και στο χώμα, θα το λέγαμε περισσότερο σκούτερ πόλης αφού λόγω της σχεδίασής του υιοθετεί ένα κουστούμι που δεν κάνει για ταξίδια. Και η ζελατίνα και η ποδιά με τα “κοψίματά” της αφήνουν στροβιλισμούς αέρα να περάσουν στο κεφάλι και τα πόδια του αναβάτη
Τελικά
Παρότι το 350 έχει ακολουθήσει το δρόμο του X-ADV 750, πρέπει να πούμε ότι το 350 είναι ένα “καθαρόαιμο σκούτερ” και όχι υβριδικό δίτροχο.
Κι αν το ερώτημα είναι αν το Honda ADV 350 πηγαίνει “για το φαίνεσθαι ή για την ουσία”, πρέπει να πούμε ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε και την εμφάνιση αλλά και την ουσία.
Έχουμε ένα καλοφτιαγμένο και όμορφο σκούτερ, που μεταφέρει αποτελεσματικά την περιπετειώδη εμφάνιση και αίσθηση, αλλά και τις αξίες και τα χαρακτηριστικά (μεταφρασμένα σε σκούτερ) που πρέπει να κουβαλάει ένα Αdventure δίτροχο.
Με κινητήρα που λάμπει, αναρτήσεις και λάστιχα που είναι φτιαγμένα για ταλαιπωρία και χωματόδρομους και με αποτελεσματικά φρένα.
Μπορεί η τιμή του Honda ADV350 να είναι υψηλή στα 6.290 € (Smart Top Box: 7.810 € -τιμές Νοεμβρίου 2023), αλλά αν κρίνουμε από τις πολύ καλές πωλήσεις από τη στιγμή που ήρθε στην Ελλάδα, το σκούτερ αγγίζει και πείθει ένα ευρύ κοινό.
Και τελικά έχει μια λογική αυτό. Αν σας ρωτούσαν ποιο από τα τρία 350άρια της Honda (SH, Forza, ADV) ταιριάζει περισσότερο στους ελληνικούς δρόμους τι θα απαντούσατε; Αυτό ακριβώς…
Περισσότερες πληροφορίες: www.honda-motorcycles.gr
- Ένα πολύ κομψής εμφάνισης και ιδιαίτερης ευκρίνειας όργανο βρίσκεται πίσω από τη ζελατίνα.
- Η οθόνη LCD είναι ευανάγνωστη και πλήρης ενδείξεων, ενώ διαθέτει και συνδεσιμότητα με smartphone και πολύτιμες υπηρεσίες.
- Το ADV διαθέτει σύστημα Emergency Stop Signals (ESS) μέσω του οποίου αναβοσβήνουν τα φλας σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος, προειδοποιώντας τους χρήστες του δρόμου που ακολουθούν
- Υπάρχει πρακτικό σύστημα keyless με περιστροφικό διακόπτη και δυο κουμπιά από κάτω του για άνοιγμα τάπας βενζίνης και σέλα
- Πολύ καλά είναι τα φώτα (προβολείς LED), ενώ η κόρνα είναι χαμηλής έντασης και έπρεπε να είναι δυνατότερη
- Πολύ χρήσιμες είναι οι προστατευτικές χούφτες στην άκρη του τιμονιού, οι οποίες προσφέρουν και στο adventure look του σκούτερ
- Είναι πολλοί οι διακόπτες στην αριστερή ομάδα χειριστηρίων του τιμονιού και χρειάζονται εξοικείωση, ενώ ανάποδα είναι τοποθετημένοι οι διακόπτες φλας με της κόρνας. Δύσχρηστος είναι και ο διακόπτης του σινιάλου των φώτων
- Η πρακτικότητα του Scooter ανεβαίνει σε πολύ υψηλά επίπεδα λόγω χώρου που διαθέτει κάτω από τη σέλα, αφού η χωρητικότητα φτάνει τα 48 λίτρα: μπορείς να βάλεις δύο κράνη φουλφέις και κάποια ακόμα μικρά αντικείμενα
- Το άνοιγμα της σέλας γίνεται κάτω από τον κεντρικό διακόπτη ενώ υπάρχει και ένα κομμάτι πλαστικού που επιτρέπει να διαμοιράζεται ο χώρος κάτω από τη σέλα, έτσι ώστε να σταθεροποιούνται καλύτερα τα περιεχόμενα
- Αν και δεν είναι ιδιαίτερα ωραίο (σαν θέαμα) το ότι τα φλας μένουν αναμμένα διαρκώς μαζί με τα φώτα, δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο μεγαλύτερος όγκος και το σκούτερ “φαίνεται” περισσότερο στο δρόμο
Θετικά σημεία
- Πιρούνι “μοτοσυκλέτας”
- Λειτουργία – Κινητήρας
- Ποιότητα κατασκευής
- Δυνατότητα κίνησης και στο χώμα
- Αποθηκευτικός χώρος
Χρειάζεται βελτίωση
- Αεροδυναμική κάλυψη
- Αίσθηση φρένων
- Σφιχτά αμορτισέρ
- Διάταξη διακοπτών
Κράνος φωτογράφισης: STR R1 Gear
Mπουφάν φωτογράφισης: Furygan Legacy
Γάντια φωτογράφισης: Furygan
Περισσότερες πληροφορίες: Motoway Καμπράνης Α.Ε και στο δίκτυο συνεργατών της εταιρίας σε όλη την Ελλάδα , motoway.gr