fbpx

HONDA SH 150i, 2013: Αποστολή στην Ιταλία

Άξιος συνεχιστής

Υπάρχει μια αίσθηση που πλανάται πάνω από την πόλη της Ρώμης. Αν στο παρελθόν η Ρώμη ήταν η πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, σήμερα είναι η πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας των Σκούτερ. Ένας από τους πρίγκηπες της Αυτοκρατορίας της Ηonda είναι το νέο SH 150i. Ο πρίγκηπας απέθανε, ζήτω το νέο SH eSP! Πεταγόμαστε μέχρι την Ιταλία για την τελετή και τα γεννητούρια… Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Ηonda

Υπάρχουν καλά νέα και κακά νέα όσον αφορά στο νέο Ηonda SH 150i 2013. Τα καλά είναι ότι παρουσιάστηκε και είναι πολύ καλό σχεδόν σε όλους τους τομείς. Το κακό είναι ότι θα έρθει στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2013…

Ευπώλητο και αγαπημένο σε όλη την Ευρώπη, αλλά και την Ελλάδα, το SH 150i είναι από τα σκούτερ που οι ιδιοκτήτες του “πίνουν νερό στο όνομά του”. Το SH ανανεώνεται και επιστρέφει με νέο πλαίσιο, κινητήρα, τροχούς-αναρτήσεις, αλλά και εμφάνιση. Δηλαδή τι μένει ίδιο; Το όνομα και σε γενικές γραμμές η εμφάνιση “σήμα κατατεθέν” της οικογένειας. Επίπεδο δάπεδο, 16άρηδες τροχοί, προβολέας στο τιμόνι, ελαφρώς σπορτίβικη διάθεση, περασμένη όμως πρώτα από την ηθελημένα “συντηρητική/δεν προκαλώ κανέναν”, αισθητική πολιτική της Honda.

Οι στόχοι

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανθρώπων της Honda ήταν για το πως θα μπορούσαν να εξελίξουν ένα τόσο καλό σκούτερ όπως το SH 150, κάνοντάς το ακόμα καλύτερο. Τρεις άξονες δράσης ορίστηκαν: 1. Βελτιωμένη κατανάλωση – την καλύτερη στην κατηγορία με τον κινητήρα “eSP” (enhanced Smart Power), με 17% καλύτερη κατανάλωση σε σχέση με τον προηγούμενο – και μεγαλύτερη φιλικότητα προς το περιβάλλον (μειωμένοι ρύποι). 2. Εμφάνιση που να αποπνέει υψηλή ποιότητα. 3. Εξοπλισμός και χαρακτηριστικά που ανεβάζουν τον πήχη στην κατηγορία, αλλά όχι και την τιμή αγοράς.

Ακολουθούν οι βασικές διαφορές του νέου Honda SH 150i 2013, σε σχέση με το υπάρχον, που πωλείται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.
– Για πρώτη φορά σε μικρό SH υπάρχει σύστημα ABS δυο καναλιών, που είναι τοποθετημένο στο ρύγχος του σκούτερ. Έχει μικρό μέγεθος και είναι πολύ ελαφρύ στα 630 γραμμάρια. Το μοντέλο ABS δεν διαθέτει και γεφυρωμένα/συνδυαζόμενα φρένα, δηλαδή σύστημα CBS.
– To SH 150 θα κυκλοφορεί σε δυο διαφορετικά μοντέλα. Ένα που θα διαθέτει ABS στα φρένα του κι ένα με μόνο με CBS, που δεν θα εισαχθεί στην Ελλάδα.
– Μερικώς ξανασχεδιασμένο, ελαφρύτερο πλαίσιο, με διαφορετική σχεδίαση στον χώρο πίσω από τα πόδια του αναβάτη, έτσι ώστε να δημιουργείται μεγαλύτερος αποθηκευτικός χώρος κάτω από τη σέλα, κι έτσι να χωράει ένα φουλφέις κράνος.


– Νέας σχεδίασης, ελαφρύτερες αλουμινένιες ζάντες, με 5 διπλά μπράτσα.
– Αμορτισέρ πίσω με πέντε θέσεις προφόρτισης ελατηρίου, αντί για τρεις θέσεις που υπήρχαν προηγουμένως.
– Μειωμένο συνολικό βάρος.
– Ολοκαίνουργιος κινητήρας eSP, που πρωτοχρησιμοποιήθηκε στο ταϊλανδέζικο Honda i-Click 150 και το “δικό μας”, Ηοnda PCX 150, στον οποίο έχει δωθεί έμφαση στις μειωμένες εσωτερικές τριβές του κινητήρα και στην οικονομία καυσίμου.
– Σύστημα Idling-stop, και ACG, με το οποίο αντί για συμβατική μίζα χρησιμοποιείται η γεννήτρια για να εκκινεί τον κινητήρα.
– Πλάγιο σταντ στο βασικό εξοπλισμό, παράλληλα με το κεντρικό.
– Αντικλεπτικό σύστημα (τύπου φραγής) στον κεντρικό διακόπτη.
– Η σέλα ανοίγει με κουμπί όπως και στο Honda PCX 125/150.
– Eξ ολοκλήρου νέος σχεδιασμός, που μπορεί να μοιάζει με τον παλιό, αλλά στην πραγματικότητα τίποτε δεν έχει μείνει ίδιο. Νέος προβολέας και οπίσθιο φωτιστικό σώμα.

Το περιτύλιγμα

Η εμφάνιση στηρίζεται σε γραμμές που ρέουν, αλλά δεν είναι προκλητικές. Το design ακολουθεί τη φιλοσοφία της Honda “Λειτουργική ομορφιά – φιλική και άνετη προς τον άνθρωπο”, με άλλα λόγια να είναι όμορφο το σκούτερ, αλλά συγχρόνως να είναι λειτουργικό χωρίς να χάνει τις γραμμές της οικογένειας των SH.

Με το ψυγείο του κινητήρα να μην βρίσκεται πλέον μπροστά στην ποδιά, αλλά ενσωματωμένο στα δεξιά του κινητήρα, το νέο “μούτρο” του SH150i έχει διαμορφωθεί από δύο φωτιστικά σώμα ποδιάς και ένα κομμάτι “χρωμιωμένο” πλαστικό, που δημιουργεί ένα σήμα σχήματος “U”, διακριτό ιδιαίτερα στο σκοτάδι, δίνοντας την εταιρική ταυτότητα και στο 150. Ο νεος προβολέας του σκούτερ έχει αποκτήσει δυο “κερατάκια” στα πάνω άκρα του, ενώ το πίσω στοπ έχει αναμμένα δυο τριγωνάκια στα κάτω άκρα του σαν φώτα πορείας.

Πέρα από τον – επιτέλους χρήσιμο, με δυνατότητα να χωρέσει φουλφέις κράνος – αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα υπάρχει και ένα αρκετά βαθύ ντουλαπάκι (αριστερά-πάνω) στην ποδιά, που χωράει μικροπράγματα. Λίγο πιο κάτω συναντάμε και τον απαραίτητο γάντζο, των σκούτερ, για τη μεταφορά σακουλών.

Η οικογένεια των SH έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο μέλη της (από 50 μέχρι 300 κυβικά ) στην Ευρώπη με το 150άρι, από τότε που κυκλοφόρησε να γίνεται το πρώτο μοντέλο που απευθύνεται για όλο τον κόσμο. Τα 150 κυβικά σε ένα σκούτερ αποτελούν τη “χρυσή τομή” στη καθημερινή χρήση, αφού και δύναμη έχουν να κουβαλήσουν ένα και δύο άτομα με κάποιες αξιώσεις, δεν είναι βαριά και είναι ευέλικτα σε μεγάλο βαθμό. Περισσότερα κυβικά σημαίνει περισσότερο βάρος και λιγότερη ευελιξία. Λιγότερα των 150 κυβικών μπορεί να σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία μεν, αλλά οι επιδόσεις πάνε περίπατο.

Τα πέριξ…

Το όργανο είναι μεγάλο, με κυρίαρχο το αναλογικό κοντέρ. Αναλογικό είναι και το όργανο μέτρησης θερμοκρασίας κινητήρα και του καυσίμου, κάνοντας έτσι τον έλεγχο τους εύκολη υπόθεση για τον αναβάτη. Η μεγάλη σχάρα – φτιαγμένη από πλαστικό υψηλής αντοχής – είναι έτοιμη να δεχθεί μπαγκαζιέρα, ενώ το ντεπόζιτο χωράει πλέον 7,5 λίτρα, προσφέροντας έτσι τη μεγαλύτερη αυτονομία στην κατηγορία, ειδικά όταν συνδυάζεται με τη μειωμένη κατανάλωση του κινητήρα.
Για να δοθεί μεγαλύτερη χωρητικότητα έτσι ώστε να χωράει ένα κράνος φουλφέις το υψηλής ακαμψίας πλαίσιο του SH χρησιμοποιεί μια ενίσχυση/γέφυρα πίσω από τα πόδια του αναβάτη κάνοντας το πλαίσιο ακόμα πιο άκαμπτο και γλυτώνοντας ένα κιλό βάρους από το προηγούμενο σκελετό.

Ανθεκτικές δείχνουν να είναι και οι ζάντες – αν και κατά τη γνώμη μας είναι λιγότερο μοντέρνες από τις προηγούμενες – με τις 10 ακτίνες, των 16 ιντσών. Το μεταξόνιο είναι “μαζεμένο” στα 1.340 χιλιοστά, το τηλεσκοπικό πιρούνι έχει μεγαλύτερη διαδρομή από το παρελθόν, φτάνοντας στα 100 χιλιοστά διαδρομής. Η διαδρομή και του πίσω τροχού παρέμεινε στα 83 χιλιοστά, αλλά αυξήθηκαν οι θέσεις της προφόρτισης του ελατηρίου από 3 στις 5 θέσεις.

Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα θα έρθει μόνο το μοντέλο με ABS στα φρένα του (παρέμειναν οι δίσκοι μπροστά και πίσω στα 240 χλστ.), να πούμε ότι το απλό μοντέλο θα έχει σύστημα CBS με συνδυαζόμενα φρένα.

Στη Ρώμη

H Ρώμη όπως και η Αθήνα, όπως και όλες οι ελληνικές πόλεις ζητούν από τα σκούτερ να έχουν 16άρηδες τροχούς. Οι δρόμοι της ιταλικής πρωτεύουσας δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τις κακές επιφάνειες της ελληνικής πρωτεύουσας με μια διαφορά όμως: οι ρωμαϊκοί δρόμοι έχουν μεγαλύτερη πρόσφυση από τους ελληνικούς.

Μετά από μια σύντομη δημοσιογραφική παρουσίαση όπου οι τεχνικοί της Honda που ασχολήθηκαν με το project αναφέρθηκαν σε αυτό, περνάμε αμέσως στην δοκιμή με έναν ουρανό που μας περίμενε στη γωνία για να μας καταβρέξει. Οι επίπονες, μέσα στην κίνηση βόλτες γύρω από το Κολοσσαίο ήταν αναγκαίες για να βγουν οι φωτογραφίες που έπρεπε. Πάνω-κάτω σε πηγμένους από αυτοκίνητα, πούλμαν και εκατοντάδες σκουτεράκια που σφύριζαν αδιάφορα γύρω μας και σύντομα αρχίζουμε να κάνουμε τις παρατηρήσεις μας.

H θέση οδήγησης είναι ουδέτερη, με τον αναβάτη να κάθεται ψηλά (“πάνω” στο σκούτερ) και τα χέρια του να κατεβαίνουν χαμηλότερα. Τα πόδια δεν τοποθετούνται διπλωμένα στην περιοχή των γονάτων, αλλά πατούν άνετα πάνω στη σχετικά μικρή επιφάνεια του δαπέδου, που είναι επίπεδο. Η προστασία του αναβάτη από τον αέρα ισχύει μόνο για το κατώτερό μέρος τους σώματός του, αν και η Honda στην Ιταλία δεν προλαβαίνει να πουλάει κάτι τεράστιες ζελατίνες τιμονιού που καλύπτουν πλήρως τον αναβάτη και είναι χρησιμότατες σε κρύα κλίματα.

Η σέλα του αναβάτη είναι ψηλά από το έδαφος τα 800 χιλιοστά και επίπεδη, ενώ το αφρώδες της είναι περιορισμένο. Το δάπεδο είναι στενό, έτσι ώστε να επιτρέπει στον αναβάτη να πατάει τα πόδια του καλύτερα κάτω.

Ο συνεπιβάτης κάθεται σε ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι σέλας, αρκεί να μην υπάρχει μπαγκαζιέρα που τον περιορίζει. Τα πόδια του πατούν σε δυο νέα, πρωτότυπα αναδιπλούμενα μαρσπιέ που έχουν αυλάκια, δοντάκια και κλίση προς τα πίσω, για να μπορεί να στηρίζεται κατά το φρενάρισμα. Τα πόδια του πάντως είναι αρκετά μπροστά τοποθετημένα.

Ανοίγω το γκάζι

Οι εκκινήσεις του νέου SH 150 από στάση είναι προοδευτικές. Στο άνοιγμα του γκαζιού η μετάδοση δεν μεταφέρει τη δύναμη του κινητήρα απότομα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το 150άρι φεύγει αργά όταν το φανάρι ανάψει πράσινο. Ο τρόπος που ανεβαίνουν οι στροφές είναι γραμμικός, με έμφαση στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, τη στιγμή που ο νέος κινητήρας αποδίδει μικρότερη ιπποδύναμη και ροπή από τον προκάτοχό του.

Μόλις φτάσει το σκούτερ σε στάση, σταματήσουν να γυρνούν οι τροχοί του και περάσουν 3 δευτερόλεπτα, ο κινητήρας σβήνει. Μια πράσινη λυχνία στα όργανα, με ένα “Α” σε κύκλο/βέλος αρχίζει να αναβοσβήνει. Όπως και το Honda PCX, έτσι και το SH 150i του 2013 είναι εφοδιασμένο με το σύστημα Idling Stop (δηλαδή το πατενταρισμένο σύστημα “stop and start” της Honda).

Βρίσκεσαι λοιπόν πρώτος στο φανάρι, μέσα σε απόλυτη σιωπή, με τον κινητήρα σβηστό και για να ξεπεράσεις τον φόβο (που είναι καλά φωλιασμένος μέσα σου ειδικά αν είσαι παλιότερος μοτοσυκλετιστής, αλλά και Βεσπάκιας) για το αν “θα πάρει ή θα με βρίζουν όλοι οι από πίσω μου;”. Ναι, αυτή η ανασφάλεια για να ξεπεραστεί θέλει λίγο καιρό τριβής με το Idling Stop.

Λιτανεία Σιωπής

Σε κάποια στιγμή στη βόλτα που κάναμε στη Ρώμη είχαμε μαζευτεί καμιά 25αριά SH επιστρέφοντας προς το ξενοδοχείο. Η εμπειρία ήταν πρωτόγνωρη: έφτανε το μπουλούκι στα φανάρια και έπιανε ταχύτατα, άναρχα κινούμενο, τις μπροστινές θέσεις του κόκκινου φαναριού.

Ξαφνικά όλα ησύχαζαν, ο θόρυβος μειωνόταν φανερά, σε μια απόκοσμη σιωπή. Κατάνυξη πριν τα γκάζια… Μετά άναβε το πράσινο φανάρι και μαζί του γύριζαν 25 δεξιά χέρια, άναβαν αυτόματα 25 κινητήρες και επιτάχυναν όλοι μπροστά, σαν αγχωμένο κοπάδι. Όσοι έχουν παρακολουθήσει εκκίνηση αγώνα μοτοκρός καταλαβαίνουν απόλυτα τι θέλω να πω. Το συστημά της Honda λειτουργεί τόσο καλά που σχεδόν σε εντυπωσιάζει κάθε φορά που το χρησιμοποιείς. Δεν ακούγεται “μιζιά”, ούτε υπάρχει προηγουμένως κάποια εμπλοκή γραναζιού. Απλά ο κινητήρας επιταχύνει λες και δεν είχε σβήσει ποτέ.

Παρόλο που οι τροχοί του SH είναι μεγάλοι αυτό δεν έχει μειώσει την ευελιξία του σκούτερ ή την ευκολία με την οποία κινείται μέσα στην πόλη. Το κόψιμο του τιμονιού δεν είναι βέβαια τόσο καλό όσο σε ένα σκούτερ με μικρότερους (12 ιντσών ας πούμε) τροχούς, αλλά για την κατηγορία των 16ιντσων κρίνεται ικανοποιητικότατο.

Το σωστά τοποθετημένο κέντρο βάρους (ζύγισμα), που δεν είναι μεγάλο, προσφέρει ισορροπία, ακρίβεια στις κινήσεις και μια χάρη που προσφέρει απλόχερα εύκολη κίνηση μέσα στο μποτιλιάρισμα. Στα 40-50 χιλιόμετρα που διανύσαμε μέσα στους, διαφόρων ανωμάλων επιφανειών, δρόμους της Ρώμης ήταν αρκετά για τις πρώτες παρατηρήσεις και συμπεράσματα.

Τα φρένα δεν διαθέτουν την καλύτερη αίσθηση στις μανέτες, θέλουν δύναμη για να δράσουν σωστά, αλλά τελικά προσφέρουν καλό φρενάρισμα. Το νέο ABS ενεργοποιείται αργά (σωστό και χρήσιμο) αφου προηγουμένως επιτρέψει στα λάστιχα να εξαντλήσουν όλες τις δυνατότητες, σφυρίζουν (λάστιχα IRC, φτιαγμένα στην Ταϊλάνδη), αλλά το ABS δεν τους επιτρέπει να χάσουν την πρόσφυσή τους με τον δρόμο.

Βράχος, σταθερό

Μπορεί το κράτημα στις στροφές να είναι πολύ καλό και η πίσω ανάρτηση να συμβάλλει τα πλείστα σε αυτό, αλλά σίγουρα άνετη δεν μπορείς να την πεις. Η σφιχτή αίσθηση της ανάρτησης – είναι βελτιωμένη σε σχέση με το παρελθόν – θα δυσαρεστήσει τον αναβάτη σε κακοφτιαγμένους ή χαλασμένους δρόμους. Ακόμα και στην πιο μαλακή ρύθμιση – δηλαδή την πιο μικρή προφόρτιση του ελατηρίου – τα αμορστισέρ δείχνουν ότι έχουν φτιαχτεί στην προσπάθεια σταθεροποίησης του συνόλου, παρά στο να προσφέρουν “αρχοντική άνεση”.

Στη σφιχτή συνολική αίσθηση συμβάλλει και η σέλα με το λίγο – για λόγους αύξησης του αποθηκευτικού χώρου που βρίσκεται ακριβώς από κάτω – αφρώδες υλικό. Από πλευράς οδικής συμπεριφοράς γίνεται σαφές ότι όσο κι αν πιέσεις τον κινητήρα, το πλαίσιο και οι αναρτήσεις “χασμουριώνται”, διατηρώντας άψογες καμπύλες, ακόμα και στις γρήγορες στροφές.

Έκανα μια σύντομη συζήτηση με τους Ιάπωνες μηχανικούς της Honda όσον αφορά στην πίσω ανάρτηση και τελικά μου εξήγησαν ότι δύσκολα θα μπορούσε να πληρώσει (ακριβότερα) ένας “πελάτης” μια βελτιωμένη, εξελιγμένη, ρυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση, που θα πρόσφερε την επιθυμητή άνεση.

Ραντεβού στην Ελλάδα

Λόγω του απαιτητικού προγράμματος φωτογράφισης είδαμε μια φορά 120 στο κοντέρ του 150, με τον κινητήρα να ανεβάζει αργά πάνω από τα 80 χ.α.ω, ενώ εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι το καύσιμο δεν έλεγε να μειωθεί. Υπολογίζουμε να “κάψαμε” κοντά στο ένα μόλις λίτρο στα 40 χιλιόμετρα διαδρομής, δηλαδή κατανάλωση 2,5 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα, αλλά αυτό είναι κάτι που θα επιβεβαιώσουμε στη δοκιμή που θα γίνει σε κάμποσους μήνες, μέχρι τον Μάρτιο του ’13, στην Ελλάδα.

Μέχρι τότε κρατήστε τα παρακάτω: πέρα από τα μικρά αρνητικά του στοιχεία, το Honda SH 150i του 2013 είναι ένα εξαιρετικό δείγμα μοντέρνου, εξευγενισμένου σκούτερ καθημερινής χρήσης. Που θα κουβαλάει καθημερινά με αξιώσεις, ασφάλεια και οικονομία έναν ευχαριστημένο αναβάτη, που δεν θα μετανιώνει για την επένδυσή του.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:Δεν έχει ανακοινωθεί
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος, με 1ΕΕΚ και 2 βαλβίδες, 153 κ.εκ.
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:15,8 ίπποι, στις 8.250 α.α.λ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Υδραυλικό πιρούνι, διαδρομής 89 χλστ./ Δύο αμορτισέρ, διαδρ. τροχού 83 χλστ.
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος, διαμέτρου 240 χλστ. / Δίσκος διαμέτρου 240 χλστ.
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
16 ιντσών/ 16 ιντσών (ελαστικά 100/80 μπροστά, 120/80 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.340 χλστ.
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:799 χλστ.
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:7,5 λίτρα
ΒΑΡΟΣ:134 κιλά (με ABS 135 κιλά)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Όμιλος Σαρακάκη, Λ. Αθηνών 71, Αθήνα τηλ. 210 3483300

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ