ΙΣΤΟΡΙΚΟ: Fuji Rabbit, Ιαπωνία 1946-1968, Αεροπλάνα, σκούτερ, αυτοκίνητα

Η προγιαγιά της Subaru ήταν κουνελάκι

Σήμερα τo όνομα της γιαπωνέζικης Fuji παραπέμπει περισσότερο σε φωτογραφικά είδη, παρά σε δίτροχα και σκούτερ. Κάποτε όμως υπήρχε εταιρία με το όνομα Fuji που έφτιαχνε σκούτερ. Η Fuji Heavy Industries, της οποίας σήμερα θυγατρική είναι η Subaru, για τρεις δεκαετίες κατασκεύαζε με επιτυχία σκούτερ: τα περίφημα Fuji Rabbit. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

H Fuji δεν ήταν ένα καθόλου τυχαίο όνομα, είχε ξεκινήσει σαν αεροναυπηγική εταιρία Nakajima που είχε κατασκευάσει πλήθος αξιόλογων αεροσκαφών και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε περάσει στην κατασκευή σκούτερ για να ικανοποιήσει τις ανάγκες καθημερινής μετακίνησης του κόσμου, σε μια κατεστραμμένη χώρα.

Η Fuji παρουσίασε στην αγορά το πρώτο της μοντέλο το 1946 και το ονόμασε “κουνέλι” για κάποιο λόγο.

To πρώτο Fuji Rabbit, του 1946, ήταν πρωτόγονο

To πρώτο Fuji Rabbit, του 1946, ήταν πρωτόγονο

Υποθέτουμε ότι αν τα Fuji Rabbit είχαν καταφέρει να καθιερωθούν όπως τα “παπιά” της Honda, τότε σήμερα τα σκούτερ θα τα λέγαμε “κουνελάκια”, κι όχι σκούτερ.

Το Fuji Rabbit ήταν επίσης το πρώτο σκούτερ που φτιάχτηκε στην Ιαπωνία και πέρα από την απλή μορφή και κατασκευή του θεωρείται σημαντικό, πολύ σημαντικό. Η Ιαπωνική Ομοσπονδία Μηχανικών Αυτοκινητοβιομηχανίας (Society of Automotive Engineers of Japan) κατέταξε το μοντέλο Fuji Rabbit S-1 του 1946 σαν ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα της ιαπωνικής τεχνολογίας.

Το FujiRabbit S23 του 1950 είχε εξελιχθεί σε πλήθος τομέων

Το FujiRabbit S23 του 1950 είχε εξελιχθεί σε πλήθος τομέων

4
Η παραγωγή του αρχικού μοντέλου του
Fuji Rabbit S-1 ξεκίνησε το 1946, περίπου έξι μήνες πριν από την Vespa της Piaggio. Η σχεδίασή του ήταν απλή (καμία σχέση με την κομψότητα της Vespa) και είχε αντιγράψει τα σκούτερ που χρησιμοποιούσαν οι Αμερικανοί αλεξιπτωτιστές αρχικά και στρατιώτες αργότερα κατά τη διάρκεια και μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στην κατεχόμενη Ιαπωνία.

Οι ρίζες της Fuji ξεκινούν από το 1918 και την αεροναυπηγική εταιρία Nakajima που ήταν από τους κορυφαίους κατασκευαστές πολεμικών αεροσκαφών της Ιαπωνίας με 250.000 εργαζόμενους. Ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρεία στην Ιαπωνία, με σημαντικά βομβαρδιστικά και καταδιωκτικά να έχουν κατασκευαστεί πριν και κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκ. Πολέμου, απαριθμόντας γύρω στα 30 διαφορετικά μοντέλα.

rabbit touring 125 FujiRabbit_06
Μετά την ήττα της Ιαπωνίας από τους Συμμάχους και την παράδοσή της το 1945, τα εργοστάσια της είναι
κατεστραμμένα, οι Σύμμαχοι απαγορεύουν την Ιαπωνία να σταματήσει τα παράγει όπλα, κι έτσι η Nakajima αλλάζει όνομα και δραστηριότητα και μετατρέπεται σε Fuji Sangyo. Ανάμεσα στις υπόλοιπες δραστηριότητές αποφασίζεται να περάσει στην κατασκευή του σκούτερ Rabbit που παρουσιάζεται τον Ιούνιο του 1946.

fuji_rabbit_scooter

1965 R Superflow S 601

Fuji Rabbit Superflow S601 1965

 superflow S601B

Fuji Rabbit Superflow S601B 1961

Ξεκινώντας την παραγωγή των σκούτερ, η Fuji αντιγράφει ένα γνωστό στους Ιάπωνες σχήμα, το αμερικάνικο μοντέλο το Powell Streamliner που ήταν ειδικά σχεδιασμένο για αλεξιπτωτιστές και πολλά από αυτά είχαν μείνει και χρησιμοποιούνταν στην Ιαπωνία. Το πρώτο Fuji Rabbit S-1 είχε δίχρονο, μονοκύλινδρο κινητήρα 135cc, 2,0 ίππων, ζύγιζε 75 κιλά και μπορούσε να φτάσει ταχύτητα 60 χιλιομέτρων την ώρα. Θέλοντας η Fuji να χρησιμοποιήσει εξαρτήματα των αεροσκαφών χρησιμοποιήσε στα Rabbit S-1 οπίσθιους τροχούς βομβαρδιστικών αεροπλάνων που είχαν ξεμείνει από τον πόλεμο.

Το πρώτο Rabbit S-1 της Fuji Sangyo κατασκευάστηκε στην πρώτη φάση με 538 κομμάτια μέχρι τον Φεβρουάριο του 1947. Έπειτα τοποθετείται τετράχρονος κινητήρας 135cc για να αντιμετωπιστεί ο ανταγωνισμός που είχε εμφανιστεί στη μορφή του Mitsubishi Silver Pigeon.

To Mitsubishi Silver Pigeon έμοιαζε πολύ με το Fuji Rabbit

To Mitsubishi Silver Pigeon έμοιαζε πολύ με το Fuji Rabbit

Τα scooter ήταν τόσο σημαντικά για την μεταπολεμική βιομηχανία που τον Μάιο του 1948 το Fuji Rabbit και το Mitsubishi Silver Pigeon παρουσιάστηκαν στον αυτοκράτορα της Ιαπωνίας, ο οποίος μάλιστα έκανε και μια σύντομη βόλτα! (αυτοκρατορικό test ride;)

Ο αυτοκράτορας Χιροχίτο οδηγεί το Fuji Rabbit!

Ο αυτοκράτορας Χιροχίτο οδηγεί το Fuji Rabbit!

Το 1950, η ιαπωνική κυβέρνηση υποχρέωσε την εταιρεία Fuji Sangyo να χωριστεί σε 12 θυγατρικές εταιρείες. Μόνο μία εταιρεία διατηρεί το όνομα της Fuji, η Fuji Heavy Industries, που συνεχίζει να παράγει το Rabbit, ένα όνομα που θα διατηρήσει μέχρι το 1968 παρουσιάζοντας 30 διαφορετικά μοντέλα! FujiRabbit_01

FujiRabbitS202_1962

Fuji Rabbit S202 του 1962, 50cc

10

Το 1954 Rabbit και το Silver Pigeon απέκτησαν κι άλλον έναν ανταγωνιστή – που όμως δεν άρεσε στον κόσμο – το σκούτερ Honda Juno, που είχαμε παρουσιάσει σε παλαιότερό μας άρθρο. Fuji Rabbit και τα Mitsubishi Silver Pigeon που εμφανίστηκαν στην αγορά τον ίδιο καιρό, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, είχαν τεράστια επιτυχία στο ιαπωνικό κοινό. Ξεκίνησαν με κάμποσες εκατοντάδες πωλήσεις, να να φτάσουν στις πολλές χιλιάδες. Για παράδειγμα, μόνο το 1954 πουλήθηκαν στην Ιαπωνία 56.499 Fuji Rabbit S-61!

Στα μέσα της δεκαετίας του ’50 η Fuji παράλληλα με την παραγωγή του Fuji Rabbit και αμαξωμάτων λεωφορείων, η εταιρία παρουσιάζει ένα ιδιόμορφο μικρό τρίτροχο αυτοκινήτο, το Fuji Cabin. Η Fuji που έφτιαχνε κινητήρες για τη Nissan, το 1955 δημιουργεί ένα “αυτοκινητάκι” με δίχρονο αερόψυκτο κινητήρα μόλις 121 κυβικών, ιπποδύναμης 5,5 ίππων.

Το σώμα του διθέσιου Fuji Cabin ήταν φτιαγμένο από μιας μορφής πρωτόγονου υαλοβάμβακα, το βάρος του έφτανε τα 130 κιλά και μπορούσε να πιάσει τα 60 χλμ/ώρα. Μόνο 85 Fuji Cabin πουλήθηκαν και την τελευταία φορά που βγήκε σε πλειστηριασμό τέτοιο αυτοκίνητο (πρόσφατα στα Sotheby’s) έπιασε τιμή 126.000 δολαρίων. Τόσο σπάνιο είναι.

Fuji Cabin, δύο τροχοί μπροστά, ένας πίσω και κινητήρας 125 κυβικών

Fuji Cabin, δύο τροχοί μπροστά, ένας πίσω και κινητήρας 125 κυβικών

Καθώς η γιαπωνέζικη οικονομία δυνάμωνε, η ζήτηση για scooter μειώθηκε για χάρη της αναβαθμισμένης, οικογενειακής μετακίνησης με 4 τροχούς, κι έτσι η Fuji Heavy Industries πέρασε και στη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων το 1958 με την παρουσιάση του Subaru 360. Ήταν ένα μικρών διαστάσεων, οικονομικό αυτοκίνητο με 4 θέσεις και μήκος που δεν ξεπερνούσε τα 3 μέτρα.

Ήταν το “γιαπωνέζικο Fiat 500” και λόγω του ιδιαίτερου σχήματός του το φώναζαν, πως αλλιώς, “πασχαλίτσα”. Είχε δίχρονο κινητήρα πίσω τοποθετημένο, ζύγιζε μόλις 385 κιλά (ήταν 18% ελαφρύτερο από το Fiat 500) και πετύχαινε μέγιστη ταχύτητα 80 km/h.

Subaru 360

Subaru 360

Πολύ νωρίτερα, ακόμα κι από την Honda, το 1957, η εταιρεία άνοιγει υποκατάστημα Rabbit Motor Sales στο Σαν Φρανσίσκο και ξεκινούν οι εξαγωγές των σκούτερ στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου τα Rabbit γίνονται αποδεκτά από το απαιτητικό αμερικανικό κοινό και σημειώνουν σχετική επιτυχία στις πωλήσεις.

5

6

AD Rabbit
Τα
Fuji Rabbit στα 22 χρόνια παραγωγής τους είχαν αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό, από την ηλεκτρική εκκίνηση του κινητήρα, το αυτόματο κιβώτιο, μέχρι τα πνευματικά αμορτισέρ, κ.λπ. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60 είχαν παραχθεί σχεδόν 40 μοντέλα, με κινητήρες από 90cc, μέχρι τα 250 κυβικά (Fuji Rabbit S23). To τελευταίο Rabbit βγήκε από τις γραμμές παραγωγής της Fuji τον Ιούνιο του 1968.

H κατασκευή και οι εξαγωγές μικρών αυτοκινήτων είχαν γίνει το μεγάλο στοίχημα για τις γιαπωνέζικες εταιρίες τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Παρότι οι πωλήσεις των Fuji Rabbit πήγαιναν περίφημα η Fuji θέλοντας να επικεντρωθεί στην παραγωγή αυτοκινήτων, των Subaru, γύρισε την πλάτη της στα σκούτερ.

1 3

Κάποιες γιαπωνέζικες εταιρίες που ξεκίνησαν από μοτοποδήλατα, σκούτερ και μοτοσυκλέτες δραστηριοποιήθηκαν αργότερα στα αυτοκίνητα και άφησαν πίσω τους τα δίτροχα. Δυο εταιρίες που ξεκίνησαν και παρέμειναν στους δύο τροχούς – παρόλο που ανέπτυξαν και αυτοκινητοβιομηχανίες – είναι η Honda και η Suzuki. Εταιρίες που άφησαν τα δίτροχα για να αφωσιωθούν στα αυτοκίνητα είναι η Mitsubishi – για την οποία είχαμε γράψει παλαιότερα – και φυσικά η Fuji με την Subaru.

Έκανε καλά άραγε η Fuji που άφησε τους δύο για χάρη των τεσσάρων τροχών; Είναι κάτι που δεν θα μάθουμε ποτέ.

X