ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Σπάνια γιαπωνέζικα σκούτερ

Άγνωστα μεν, υψηλής αξίας δε

Οι ιστορικοί του χώρου των σκούτερ δυσκολεύονται μπροστά τους. Μικρά, σπάνια και γιαπωνέζικα αποτελούν τα πρώτα βήματα μιας δίτροχης τάσης, που θα γινόταν παλιρροϊκό κύμα αργότερα, σαρώνοντας τις πανίσχυρες μέχρι τη δεκαετία του ’80-’90 μοτοσυκλέτες. Είναι σπάνια, άγνωστα και το πιθανότερο είναι να μην έχουν μείνει πολλά στον κόσμο, γιατί κανείς σχεδόν δεν γνώριζε την αξία τους, ώστε να τα διατηρήσει και να τα φυλάξει.

Λανθασμένη άποψη είναι αυτή που “περιφέρεται” εδώ και χρόνια στην Ελλάδα, ακόμα κι ανάμεσα σε κύκλους σκουτεριστών που υποτίθεται ότι είναι γνώστες, ότι “εφευρέτες” των σκούτερ ήταν οι Ιταλοί και μια-δυο συγκεκριμένες μάρκες.

Φταίει η περιορισμένη, με παρωπίδες μελέτη που δεν αφήνει την αλήθεια να φανεί. Ότι δηλαδή οι Ιάπωνες ήταν αυτοί που δημιούργησαν και παρουσίασαν τα πρώτα, υπερ-εύκολα, υπερ-χρηστικά, υπερ-ευέλικτα μοντέρνα, προσέξτε λέμε μοντέρνα σκούτερ, που άλλαξαν το χώρο, αλλά και τη μετακίνηση του ανθρώπου της πόλης.

Το γεγονός ότι η Ευρώπη δεν τα γνώρισε ποτέ, δεν σημαίνει κι ότι δεν υπήρξαν…

Honda Express SR

HONDA EXPRESS 50 SR (1981 – 1982)

Mπορεί να έμοιαζε με μικρό μοτοποδήλατο (και Chally βεβαίως) και να παρέμεινε για δυο χρόνια μόλις στην παραγωγή, αλλά το Honda Express SR προλείανε το έδαφος για την επέλαση των σκούτερ που θα ακολουθούσε στη Βόρεια Αμερική και την Ιαπωνία.

Αυτές ήταν οι χώρες που βίωναν πρώτες τι σημαίνει μοντέρνο, αυτόματο σκούτερ, τη στιγμή που η Ευρώπη κοιμόταν τον ύπνο του δικαίου… χωρίς να μπορεί καν να φανταστεί τι θα γινόταν αργότερα.

Το Express SR ήταν σημαντικό γιατί έφερνε νεωτερισμούς, όπως τη μίζα, την αυτόματη μίξη, το δωδεκάβολτο ηλεκτρικό σύστημα, το αυτόματο τσοκ και τη μετάδοση CVT. Αποσύρθηκε σύντομα σαν πολύ συντηρητικής σχεδίασης.

Honda TG50

HΟNDA TG50 1985

To Honda TG50 φορούσε και το όνομα Gyro το 1985 που εμφανίστηκε, αφού ήταν ένα γνήσιο τέκνο της δημοφιλούς τότε τρίτροχης οικογένειας της Honda.

Το όνομα με το οποίο έγινε γνωστό όμως ήταν το “Road Fox” και ειδικά στην Ιαπωνία.

Στην πραγματικότητα ήταν ένα Gyro γυμνό, χωρίς πολλά πλαστικά, με το σωληνωτό πλαίσιο εμφανές. Ίσως γι’ αυτό δεν ήταν και πετυχημένο εμπορικά. Προσέξτε το ελαφρώς easy rider στήσιμό του, το πλούσιο μονόσελο και το τιμόνι “κέρατο”- τσόπερ…

Honda Spree 50

HONDA SPREE 50 (1984-1987)

Το Honda Spree ήταν ένα πολύ μικρών διαστάσεων σκούτερ που κατασκευαζόταν απο την Honda από το ’84 μέχρι το ’87. Προοριζόταν για αρχαρίους αναβάτες, αγόρια και κορίτσια, ονομαζόταν Spree στην Αμερική και Nifty σε άλλες αγορές.

Στις ΗΠΑ, μιας και θεωρείτο “βασικό”, υπήρξε και μοντέλο που είχε “κομμένη” την τελική του στα 35 χιλιόμετρα την ώρα, λόγω περιορισμών σε συγκεκριμένες πολιτείες.

Yamaha Riva 200

YAMAHA RIVA 180 / 200 (1983-1991)

Τα Yamaha Riva 180/200 είναι πολύ σημαντικά μοντέλα στην ιστορία των μοντέρνων σκούτερ, γιατί είναι τα πρώτα μεγάλα τετράχρονα scooter που εμφανίστηκαν πρώτα στις ΗΠΑ, κερδίζοντας όχι μόνο τις εντυπώσεις καθώς και τις πωλήσεις.

Η Honda είχε πιαστεί στον ύπνο, αφού το 1983 που έφτασαν τα Riva στην αγορά δεν ήταν έτοιμη και χρειάστηκε ένα χρόνο ακόμα για να παρουσιάσει τα παρεμφερή Elite-Helix με τετράχρονο επίσης κινητήρα, αλλά 250 κυβικών, έτσι ώστε να διαφοροποιηθεί.

Yamaha Salient 50

ΥΑΜΑΗΑ SALIENT 50 (1982-1986)

Παρουσιάστηκε από τη Yamaha το 1982 σαν μικρό μεταφορικό μέσο ενός ατόμου, γι’ αυτό και είχε μονόσελο. Και το Yamaha Salient 50 προοριζόταν για τη μεγάλη και πλούσια Αμερικάνικη αγορά, αλλά και τον Καναδά. Αντίπαλός του ήταν το Honda Aero 50, που η Ευρώπη το έμαθε σαν Spacy, με τη “διαστημική” εμφάνιση.

Αντίθετα με το Spacy το Salient ήταν πιο συντηρητικό, με τα πλαϊνά του καπάκια να θυμίζουν μικρές μπαγκαζιέρες. Ο κινητήρας του ήταν δίχρονος φυσικά, αλλά υγρόψυκτος (!) με αυτόματη λίπανση και τσοκ, μίζα, φυγοκεντρικό συμπλέκτη και φορούσε παραδοσιακά μικρούς τροχούς και ταμπούρα μπροστά και πίσω.

Το Yamaha Salient 50 άντεξε 4 χρόνια στην αγορά, περίοδος που για εκείνη την εποχή και τη συγκεκριμένη κατηγορία (βλ. καταναλωτική) αντιστοιχούσε με έναν αιώνα…

X