fbpx

ΣΥΜΜΑΧΙΑ: Honda, KTM, Piaggio και Yamaha μαζί!

Τέσσερις μεγάλοι θα χρησιμοποιούν κοινές μπαταρίες στα ηλεκτρικά τους μοντέλα!

Οι κατασκευάστριες μοτοσυκλετών, ως ανταγωνιστικές εταιρίες, είναι λογικό να διακρίνονται από μια ατομικότητα στις επιχειρησιακές τους δραστηριότητες. Να όμως που η ηλεκτροκίνηση, ανάμεσα σε όλες τις αλλαγές που φέρνει, υποχρεώνει και σε συλλογικές δράσεις, με τις Honda, KTM, Piaggio και Yamaha να συνεργάζονται, δημιουργώντας μια συμμαχία που θα αποτελέσει πόλο έλξης και για άλλους.

Ήταν τον Μάρτιο του 2021 όταν έσκασε μια πολύ σημαντική είδηση, που αφορούσε στην υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των Honda, KTM, Piaggio και Yamaha.

Ο σκοπός αυτής της δέσμευσης, ήταν η δημιουργία μιας κοινοπραξίας ανάμεσα σε αυτές τις εταιρίες, για την σχεδίαση και εξέλιξη μιας κοινής πλατφόρμας μπαταριών, που θα χρησιμοποιηθούν στις μελλοντικές υλοποιήσεις ηλεκτροκίνητων μοντέλων.

Πριν από λίγες μέρες, λοιπόν, έγινε το επόμενο βήμα μετά από το μνημόνιο συνεργασίας, η κοινοπραξία επικυρώθηκε και πλέον αρχίζει η συλλογική προσπάθεια των τεσσάρων αυτών εταιριών.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα των Honda, KTM, Piaggio και Yamaha, θα χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο μπαταριών, χωρίς κανένα πρόβλημα συμβατότητας μεταξύ τους.

Γιατί όμως είναι τόσο σημαντικό αυτό; Όπως είναι γνωστό, το μεγαλύτερο πρόβλημα στον δρόμο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στους δύο τροχούς είναι η αυτονομία και οι χρόνοι φόρτισης.

Μόνη βιώσιμη προοπτική για να αντιμετωπιστεί αυτό, τουλάχιστον με τα σημερινά τεχνολογικά δεδομένα, είναι τα συστήματα αποσπώμενων και ανταλλάξιμων μπαταριών.

Οι σταθμοί ανταλλάξιμων μπαταριών αποτελούν σημεία ή σταθμούς, για να το αποδώσουμε καλύτερα, όπου οι αναβάτες ηλεκτροκίνητων δίτροχων παραδίδουν τις αποσπώμενες και «ξεζουμισμένες» από ενέργεια μπαταρίες τους για να παραλάβουν άλλες, πλήρως φορτισμένες.

Η όλη διαδικασία δεν διαρκεί περισσότερο από έναν ανεφοδιασμό με βενζίνη. Βγάζεις μπαταρία, βάζεις μπαταρία, τόσο απλό και τόσο γρήγορο.

Ακούγεται πολύ πρακτικό όλο αυτό, αλλά φανταστείτε αν η κάθε εταιρία δημιουργούσε το δικό της πρότυπο μπαταρίας και τους δικούς της σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών. Το κόστος θα ήταν πολύ μεγάλο, ανεξαρτήτως του ποιος θα αναλάμβανε να κατασκευάσει και να διαχειριστεί τους σταθμούς αυτούς.

Με συνεργασίες αυτού του είδους, το πρόβλημα λύνεται και το κόστος επιμερίζεται στην περίπτωση που οι ίδιες οι κατασκευάστριες αναλάβουν την δημιουργία των σταθμών αυτών, ενώ το ίδιο ισχύει και στο ενδεχόμενο οι σταθμοί αυτοί να λειτουργούν και να διαχειρίζονται από άλλες εταιρίες.

Το κλειδί και στις δύο περιπτώσεις, είναι η συμμετοχή. Όσες περισσότερες είναι οι εταιρίες που θα συμπράξουν, τόσο πιο ισχυρός θα είναι ο εκάστοτε συνασπισμός.

Στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για την πρώτη σύμπραξη αυτού του μεγέθους, με τέσσερις πολύ μεγάλες κατασκευάστριες. Είναι σίγουρο ότι η συγκεκριμένη κοινοπραξία, ή αυτή η συγκεκριμένη πλατφόρμα μπαταριών, αφού επί της ουσίας για αυτό πρόκειται, θα προσελκύσει και άλλες εταιρίες.

Κάτι αντίστοιχο έχει γίνει από το 2019 στην Ιαπωνία, με την ιστορική επίσης συμφωνία των «τεσσάρων μεγάλων» (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) για την ανάπτυξη κοινής πλατφόρμας μπαταριών και σταθμών ανταλλαγής, ενώ ήδη έχει δοκιμαστεί πιλοτικά η εφαρμογή του συστήματος, σε πανεπιστήμιο της Osaka.

Ο «ανταγωνισμός», αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι βέβαια, προέρχεται από την Kymco και την Gogoro, που έχουν αναπτύξει τα δικά τους συστήματα, το iONEX η πρώτη και το GoStation η δεύτερη, προσκαλώντας άλλους κατασκευαστές να ακολουθήσουν το δικό τους πρότυπο.

Mέχρι στιγμής, PGO και AEON έχουν ακολουθήσει την Gogoro, ενώ και η Yamaha πρόκειται να διεισδύσει στην αγορά της Tαϊβάν, με ηλεκτροκίνητα σκούτερ που θα έχουν συμβατότητα με το GoStation πρότυπο.

Η Kymco με τη σειρά της, είχε συνάψει συμφωνία με την 22Motors, όπου το μελλοντικό, φουτουριστικό ηλεκτροκίνητο scooter «Flow» θα ήταν συμβατό με το iONEX πρότυπο μπαταριών. Όλα αυτά βέβαια αφορούν την αγορά της Ταϊβάν.

Kymco Ionex

Τα τελευταία νέα όμως, θέλουν την Gogoro να συνεργάζεται με την Hero, με σκοπό την επέκταση των GoStation στην αγορά της Ινδίας και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη είδηση, δεδομένου τόσο του μεγέθους της ινδικής αγοράς, όσο και της Hero.

Είναι πολύ πιθανόν να επικρατήσουν διαφορετικά πρότυπα ανταλλάξιμων μπαταριών στις μεγάλες αγορές, με τις κατασκευάστριες να προσαρμόζονται αναλόγως. Με λίγα λόγια, θα μπορούσε μελλοντικά μια εταιρία που διαθέτει σε παγκόσμιο επίπεδο την γκάμα της, να ακολουθεί το πρότυπο Gogoro / Hero στην Ινδία και το πρότυπο Honda, KTM, Piaggio και Yamaha στην Ευρώπη.

Σε κάθε περίπτωση, όταν μιλάμε για αγορές αυτού του μεγέθους (Ευρώπη, ΗΠΑ / Καναδάς, Ινδία, Κίνα, ΝΑ Ασία) τα διαφορετικά πρότυπα μπαταριών είναι ένα θέμα που με όρους οικονομίας κλίμακας «αντέχεται» και δεν διαφέρει από αυτό που ισχύει και στις μέρες μας, με τις διαφορετικές προδιαγραφές των εκάστοτε αγορών.

Το ενδιαφέρον από εδώ και πέρα, είναι ποιοι συνασπισμοί και πόλοι θα δημιουργηθούν μεταξύ των εταιριών και ποιοι τελικά θα επικρατήσουν στις εκάστοτε αγορές.

X