fbpx

OLA S1: Κορυφαίο ηλεκτρικό σκούτερ ή μήπως η μπούρδα της δεκαετίας;

OLA… απάτη;

To «πολύ καλό για να είναι αληθινό» είναι το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό για το OLA S1, ένα νέο ηλεκτροκίνητο σκούτερ από την Ινδία, που αν πραγματοποιεί όσα υπόσχεται αλλάζει τα δεδομένα και ανεβάζει πολύ ψηλά τον πήχη για όλους τους υπόλοιπους. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Ίσως να έχετε διαβάσει πρόσφατα στον εγχώριο ειδικό τύπο, για τις 10.000 γυναίκες εργάτριες που θα δουλεύουν στο τεράστιο εργοστάσιο μιας… παγκοσμίως άγνωστης ινδικής εταιρίας που λέγεται OLA, συναρμολογώντας ηλεκτρικά σκούτερ.

Εντυπωσιακό έτσι; Έλα όμως που αυτό δεν είναι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο γύρω από την υπόθεση της OLA.

Ο επιχειρησιακός κόσμος βρίθει από βαρύγδουπες δηλώσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, που έχουν ως σκοπό να εντυπωσιάσουν και να προκαλέσουν ντόρο, αλλά και να συγκεντρώσουν αδαείς χρηματοδότες.

Βλέπετε, ειδικά στις μέρες μας, το ρευστό μπορεί να αρχίσει να ρέει προς το ταμείο, αρκεί να έχεις παρουσιάσει και να έχεις προωθήσει καλά τη φούσκα σου.


Δεν μπορούμε να ξέρουμε
τι ακριβώς συμβαίνει με την OLA, η οποία  ίσως να εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία, από την άλλη όμως, υπάρχουν σημεία και ενδείξες, που αποδεικνύουν ότι όλα τα εξωπραγματικά που θα διαβάσετε στην συνέχεια, μπορεί και να ισχύουν.

Η πιο άμεση και «πόσα απίδια βάζει ο σάκος» απόδειξη, είναι ότι τα πρώτα ηλεκτροκίνητα σκούτερ της OLA θα αρχίσουν να παραδίδονται στους πελάτες τον Οκτώβριο (2021). Σήμερα-αύριο, δηλαδή, οπότε και θα έχουμε μια πρώτη πειστική ένδειξη για όλα αυτά.


Πριν αρχίσουμε να απαριθμούμε
τα πολλά και απίθανα που μας υπόσχεται η εταιρία, ας δούμε την γενικότερη εικόνα.

Για αρχή, να πούμε ότι η νεότευκτη OLA Εlectric, που ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο το 2019, είναι ινδική εταιρία και ανήκει στην OLA Cabs, μια εταιρία μίσθωσης οχημάτων και διανομής φαγητού, η οποία πέρα από την Ινδία, δραστηριοποιείται επίσης στην Βρετανία, την Αυστραλία και την Νέα Ζηλανδία. Εν ολίγοις, φανταστείτε το ινδικό αντίστοιχο της Uber και της Wolt.

Δεν τα πάει και άσχημα, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι η αξία της αποτιμάται στα 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια!

Για την OLA Electric δε, το κεφάλαιο εκκίνησης ήταν 56 εκατομμύρια δολάρια και τα μισά από αυτά προέρχονται από επενδυτική εταιρία αμερικανικών συμφερόντων.

Παρά του ότι το ποσό είναι αρκετά μεγάλο, είναι απορίας άξιο το πώς μέσα σε τόσο λίγο χρόνο η OLA Electric κατάφερε να σχεδιάσει και να εξελίξει ένα super ηλεκτροκίνητο σκούτερ όπως το S1 (θα φτάσουμε και σε αυτό).

H απάντηση είναι ότι ούτε σχεδίασε, ούτε εξέλιξε και εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται λίγο… «σκιώδη».

Την άνοιξη του 2020, η OLA Electric αγόρασε την ολλανδική Etergo, μια νεοφυή εταιρία η οποία το 2014 ισχυριζόταν ότι θα κατασκευάσει και θα διαθέσει στην αγορά αυτό που οι ίδιοι, ίσως και με λίγο θράσος, ονόμαζαν  το «Τesla των σκούτερ».

Ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο με αυτονομία 400 km (γιατί δεν βάζανε 1.000km καλύτερα;), αποθηκευτικό χώρο 65 λίτρων κάτω από τη σέλα και android λειτουργικό, που θα έτρεχε εφαρμογές στην 7 ιντσών επαφική οθόνη/πίνακα οργάνων.

H Etergo κατάφερε να συγκεντρώσει συνολικά 3,2 εκατομμύρια ευρώ μέσω crowdfunding πλατφόρμας, με τον στόχο να είναι στα 1,5 εκατομμύρια ευρώ, για την έναρξη της παραγωγής στα τέλη του 2018.

Η αξία της εκτινάχθηκε στα 25+ εκατομμύρια ευρώ και οι ιδρυτές της «έτρεξαν» άλλη μια συλλογική χρηματοδότηση, αυτή τη φορά από το δικό τους site, βάζοντας ακόμα μερικά εκατομμύρια ευρώ στον… κουμπαρά.

Εν τω μεταξύ κάποιοι επενδυτές άρχισαν να ανησυχούν σχετικά με την καθυστέρηση που παρουσίαζε το όλο project αλλά οι απαντήσεις που δέχονταν ήταν καθησυχαστικές.

Η αξία της εταιρίας είχε φτάσει τα 65 εκατομμύρια ευρώ πλέον και υπόσχονταν έναρξη παραγωγής και παράδοση των πρώτων σκούτερ, τον Μάρτιο του 2020.

Όμως αιφνιδιαστικά, η Etergo αγοράστηκε από την OLA Electric την άνοιξη του 2020, χωρίς να αποκαλύπτεται το ποσό της συναλλαγής, το οποίο από ό.τι λέγεται ήταν μόλις 3,75 εκατομμύρια ευρώ.

Όσοι επενδυτές μετά από αυτά τα νέα υπαναχώρησαν και ζήτησαν τα χρήματα τους πίσω, έλαβαν μετά βίας το 10% του ποσού που είχαν καταθέσει στο crowdfunding, με αποτέλεσμα 900 από αυτούς να έχουν ασκήσει αγωγή εναντίον της εταιρίας και της τρέχουσας ιδιοκτήτριας της, OLA Electric.

Ας δούμε τώρα τι υπόσχεται η OLA για το σκούτερ της, για το οποίο προς το παρόν, ισχύει η διαδικασία της κράτησης, δηλαδή της κατάθεσης ενός ποσού προκειμένου να αποκτήσει κάποιος το προνόμιο της γρήγορης παραλαβής.

Κινητήρας 8,5 kW, 58Νm ροπή, 181 km αυτονομία για την έκδοση S1 Pro, 121 km για την έκδοση S1, 18 λεπτά φόρτισης για αυτονομία 75 km, τελική 115 km/h για το S1 Pro και 90 km/h για το S1.

Από εξοπλισμό έχουμε smart key με την χρήση του κινητού, όπισθεν, hill hold και cruise control, ενώ οι δυνατότητες μέσω διασυνδεδεμένης χρήσης με το κινητό, είναι άλλου επιπέδου!

Μήνυμα σε περίπτωση που κάποιος αποπειραθεί να κλέψει το σκούτερ, απομακρυσμένος έλεγχος, λήψη και πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλίσεων, ακρόαση μουσικής, πλοήγηση και αποστολή στίγματος, με λειτουργία SOS σε περίπτωση ατυχήματος.

Όλα αυτά ελέγχονται μέσω μιας επαφικής οθόνης 7 ιντσών, στην οποία μπορεί κανείς να αλλάξει skin και εμφάνιση, ενώ προσφέρεται επίσης και η δυνατότητα φωνητικού ελέγχου.

Αν όλα αυτά σας φαίνονται πολλά (εντάξει είναι!), το κερασάκι στην τούρτα είναι η τιμή στην οποία προσφέρονται.

Συγκεκριμένα, η S1 έκδοση του σκούτερ ανακοινώθηκε στα 1.350 ευρώ, βάση της ισοτιμίας ρουπίας – ευρώ και η S1 Pro, στα 1.470 ευρώ.

Έχει όμως και συνέχεια! Βλέπετε η OLA οραματίζεται την κατασκευή ενός γιγαντιαίου εργοστασίου που θα στεγάζει τις γραμμές παραγωγής, με εμβαδό 400 στρεμμάτων(!), στο οποίο θα συναρμολογούνται 10 εκατομμύρια μονάδες σκούτερ ετησίως, με 3.000 ρομπότ να στελεχώνουν 10 γραμμές παραγωγής, στις οποίες θα ολοκληρώνεται ένα σκούτερ κάθε δύο δευτερόλεπτα.

Το θέμα είναι ότι η μόνη απόδειξη για το εργοστάσιο αυτό, είναι ένα video μικρής διάρκειας όπου βλέπουμε κάποια χωματουργικά μηχανήματα να εκτελούν εργασίες.

Για το τέλος (ναι, έχει και κάτι ακόμα!) η OLA υπόσχεται τη δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου φόρτισης σε όλο τον κόσμο, με περισσότερα από 100.000 σημεία στα οποία θα μπορεί κανείς να φορτίσει το σκούτερ του στην Ινδία.

Tελικά οι 10.000 αποκλειστικά γυναίκες εργάτριες που πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι θα δουλεύουν στο εργοστάσιο – και πολλοί έχαψαν το νέο και το αναπαρήγαγαν – δεν είναι το πιο σημαντικό στοιχείο της ιστορίας με την OLA. ΌΛΑ απάτη” μήπως;

Αυτά είναι τα δεδομένα μέχρι στιγμής και το μέλλον θα δείξει αν έχουμε δίκιο εμείς ή οι ανακοινώσεις της OLA…

X