fbpx

ΚΟΣΜΟΣ: Η αγορά των σκούτερ κινδυνεύει

Η αγορά κινδυνεύει με κραχ, όχι από τον κορονοϊό, αλλά από τα… τσιπάκια!

Μάλιστα, εδώ δεν πρόκειται για συνωμοσιολογικό σενάριο με εμβολιασμούς, 5G και Bill Gates! Για την ακρίβεια, στην προκειμένη περίπτωση δεν δαιμονοποιούνται τα τσιπάκια αλλά είναι η έλλειψή τους που δημιουργεί τεράστια προβλήματα, με σοβαρό ενδεχόμενο να τιναχτεί η αγορά των μοτοσυκλετών – και όχι μόνο – στον αέρα! Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης

Το ονομάζουν ο «Αρμαγεδδών των τσιπ», έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία σε παγκόσμιο επίπεδο, και όμως το θέμα δεν έχει λάβει την έκταση και την προβολή που του αξίζει, αφού η πανδημία του κορωνοϊού, μονοπωλεί –και δικαίως- την ειδησεογραφία.

Πολλοί είναι αυτοί όμως που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας ότι μετά τον κορωνοϊό θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα νέο παγκόσμια κλίμακας πρόβλημα, με σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις.

Αυτό που έχει συμβεί είναι πολύ απλά, ότι οι κατασκευαστές ημιαγωγών, που αποτελούν το βασικό δομικό στοιχείο των τσιπ που χρησιμοποιούνται στις πλακέτες των ηλεκτρονικών συστημάτων, αδυνατούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη σε μεγάλο βαθμό ζήτηση.

Πριν προχωρήσουμε σε αυτό όμως, ας διευκρινίσουμε ορισμένα πράγματα για τους ημιαγωγούς και τα τσιπ, καθότι ερωτήματα του τύπου «γιατί δεν φτιάχνουν νέες γραμμές παραγωγής;» μπορεί να προκύψουν εύκολα και αβίαστα, όπως είναι φυσικό.

Η κατασκευή τους λοιπόν δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη υπόθεση, πρόκειται για μια από τις πιο περίπλοκες δημιουργίες της ανθρωπότητας, που απαιτεί απίστευτη ακρίβεια και πολύ ειδικές συνθήκες στην παραγωγή.

Το περιβάλλον σε μια γραμμή παραγωγής ημιαγωγών είναι πολύ πιο «καθαρό» από σκόνες και σωματίδια σε σύγκριση με τα πιο αυστηρά νοσοκομειακά πρωτόκολλα για τις εντατικές και τους θαλάμους αρνητικής πίεσης!

Πέραν αυτού, τα μηχανήματα που απαιτούνται για την κατασκευή ημιαγωγών και τσιπ είναι πανάκριβα και δεν μιλάμε για χιλιάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια/ευρώ, αλλά για κόστος δισεκατομμυρίων για μια ολοκληρωμένη γραμμή παραγωγής.

Δεν είναι λοιπόν τόσο εύκολο να δημιουργηθούν έτσι εύκολα νέες εγκαταστάσεις και να λειτουργήσουν άμεσα. Οι κατασκευάστριες ημιαγωγών είναι πολύ λίγες και έχουν και εξειδίκευση στο είδος των προϊόντων που παράγουν.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 80% των τσιπ που παράγονται για τις ανάγκες τις αυτοκινητοβιομηχανίας το κατασκευάζει μια εταιρία στην Ταϊβάν!

Με αυτά ως δεδομένα λοιπόν, που έπρεπε να διευκρινιστούν, το πρόβλημα με την έλλειψη των τσιπ δημιουργήθηκε λόγω διάφορων συγκυριών που δημιουργήθηκαν με την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού.


Πρώτα απ΄ όλα,
τα εργοστάσια έκλεισαν για ένα χρονικό διάστημα, με την παραγωγή να μένει πίσω. Στη συνέχεια, οι επιβαλλόμενες καραντίνες σε παγκόσμιο επίπεδο, αύξησαν κατακόρυφα τη ζήτηση σε όλα τα είδη ηλεκτρονικών συσκευών οικιακής χρήσης.

Παιχνιδοκονσόλες, tablet, κινητά, τηλεοράσεις και H/Y είχαν την τιμητική τους τη χρονιά που μας πέρασε, με τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται, ως καταναλωτικά αντίδοτα στον κατ’ οίκον περιορισμό μας.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, σκούτερ και μοτοσυκλετών, βλέποντας την αγορά να παρουσιάζει μεγάλη ύφεση, άλλαξαν άμεσα τα χρονοδιαγράμματα τους μεταθέτοντας την παραγωγή και την παρουσίαση νέων μοντέλων για τουλάχιστον ένα εξάμηνο αργότερα.

Με τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς όμως, η επανεκκίνηση όλων των κατασκευαστών ήταν ταυτόχρονη και μεγάλης κλίμακας, με αποτέλεσμα οι παραγγελίες για τσιπ να είναι μαζικές στα εργοστάσια κατασκευής τους, που απλά αδυνατούσαν να ανταποκριθούν στην ζήτηση.

Μέσα σε όλα αυτά, δύο εργοστάσια κατασκευής τσιπ καταστράφηκαν ολοσχερώς από πυρκαγιά, με πιο σημαντική απώλεια αυτή της ιαπωνικής Renesas.

Η κατάσταση δεν έχει ακόμα εξομαλυνθεί και απ΄ ότι αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, θα αργήσουν πολύ να αποκατασταθούν ο ισορροπίες.

Χωρίς τσιπ, νέα μοντέλα είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν κατασκευαστικά, αφού αυτά αποτελούν βασικά στοιχεία στις ECU και στην πληθώρα των συστημάτων ασφαλείας και διαχείρισης της λειτουργίας των μοτοσυκλετών και των σκούτερ.

Αυτό το γεγονός έχει επηρεάσει κολοσσούς της βιομηχανίας κατασκευής οχημάτων, όπως η BMW, η Toyota η Renault, ενώ την ίδια κατάσταση βιώνουν Apple και Samsung, για να αναφέρουμε και δύο ηγέτιδες δυνάμεις από τον χώρο των ηλεκτρονικών συσκευών.

Από την πλευρά των δύο τροχών, όλοι έχουν επηρεαστεί και μάλιστα Honda, Kawasaki και Yamaha έχουν ανοιχτά και δημόσια τοποθετηθεί επί του θέματος, αναφέροντας ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ενώ ανακοίνωσαν ότι αναμένονται καθυστερήσεις στις παραδόσεις μοτοσυκλετών προς τους κεντρικούς διανομείς.

Μάλιστα για τη μοτοσυκλέτα και στα σκούτερ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, αφού ο όγκος των παραγγελιών που δίνουν οι κατασκευάστριες δύο τροχών για τσιπ είναι σημαντικά μικρότερος σε σχέση με τα μεγαθήρια που αναφέρθηκαν πιο πάνω, οπότε περνά… σε δεύτερη σειρά προτεραιότητας.

Χρονικά, η συγκυρία είναι επίσης πολύ κακή. Η αγορά περίμενε μια ανάκαμψη μετά την πολύ άσχημη περσινή χρονιά και δυστυχώς όλο αυτό συμβαίνει την περίοδο όπου παραδοσιακά ξεκινά η σεζόν της μοτοσυκλέτας στο βόρειο ημισφαίριο, στις μεγάλες και σημαντικές αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

X