fbpx

YAMAHA TRICITY 155 ABS, Πλήρης δοκιμή

Πολιτισμός και ασφάλεια

* Κυβισμός: 155 cc * Ιπποδύναμη: 14,89 hp/8.000rpm * Τελική: 105 km/h Βάρος: 163 Kg (γεμάτο) * Τιμή: 4.790 ευρώ

Δεν ήταν λίγοι αυτοί – και μεταξύ τους κι εμείς – που ζητούσαν περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα του Tricity 125. Kαι η εταιρία άκουσε τις επιθυμίες, παρουσιάζοντας το Yamaha Tricity 155 με μεγαλύτερο κινητήρα και καλύτερες επιδόσεις, βελτιώνοντας παράλληλα και πλήθος σημείων. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Φωτογραφίες: Μιχάλης Λαζαρίδης

Το Yamaha Tricity 155 είναι μετά το 125, το δεύτερο τρίτροχο σκούτερ της Yamaha που επιχειρεί να μπει στον ιδιαίτερο χώρο, των τρίτροχων σκούτερ πόλης. Με προσεκτικά και μελετημένα βήματα.

Μπορεί η Piaggio να διαθέτει ένα σωρό τρίτροχα μοντέλα στη γκάμα της, είναι όμως η Yamaha αυτή που την κοντράρει για τα καλά, ειδικά στους μικρούς κυβισμούς.

Πρώτα ήταν το 125, τώρα θα είναι το 155 το “μοντέλο αιχμής” της Yamaha, που θα παλεύει για την τρίτροχη κυριαρχία των ευρωπαϊκών μητροπόλεων, απέναντι στην ιταλική εταιρία (μαζί με τις Quadro και Peugeot).

Ποιο είναι το “κόλπο” της Yamaha; Δεν βιάζεται να ανέβει σε υψηλότερους κυβισμούς και να παραμείνει χαμηλά, γιατί περισσότερα κυβικά σημαίνει και παραπάνω βάρος, ένα πρόβλημα που χαντακώνει την ευελιξία και την ευκολία χρήσης – σημαντικές αξίες για των χώρο των σκούτερ, ακόμα κι αν αυτά έχουν τρεις τροχούς.

Τι είναι όμως τα τρίτροχα σκούτερ; Είναι ασφαλέστερα των δίτροχων από πλευράς σταθερότητας και έχουν μεγάλο πλεονέκτημα στο κράτημα και στο φρενάρισμα. Παράλληλα, είναι πλατύτερα, πιο δύσκολα στον χειρισμό και δυστυχώς συνολικά βαρύτερα.

Οι τρεις τελευταίοι τομείς ήταν που απασχόλησαν περισσότερο τη γιαπωνέζικη εταιρία από την Iwata. Επικεντρώθηκε στη μείωση του πλάτους και του βάρους και στην “ελαφρότητα” του μπροστινού συστήματος. Και μέχρις ενός σημείου τα κατάφερε. Τα Tricity των 125 και 155 cc, είναι αρκετά στενά θυμίζοντας maxi scooter, έχουν σχετικά γρήγορο τιμόνι και το βάρος τους δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο.

Στο 125, το προηγούμενο μοντέλο που είχαμε οδηγήσει (πατήστε εδώ για να διαβάσετε) το βάρος έδειχνε να το επιβαρύνει, ο κινητήρας έπρεπε να ανεβάζει ψηλά στροφές για να κάνει το σύνολο να κινηθεί με αξιοπρέπεια, το 155, παρά τα 163 γεμάτα του κιλά δείχνει… πιο άνετο.

Η εμφάνισή του 155 είναι ίδια με του 125, δυναμική και ξεχωριστή από τα υπόλοιπα σκούτερ της αγοράς , αλλά κατά τη γνώμη μας, χρειάζεται έναν πιο μοντέρνο προβολέα, ίσως δύο σφηνοειδείς, μοντέρνους προβολείς, αφού ο τωρινός φαίνεται περισσότερο αυτοκινητάδικος και ξεπερασμένος αισθητικά.

Το δυνατό κομμάτι της σχεδίασής του είναι το αιχμηρό “ράμφος” που φαίνεται πιο έντονα από το πλάι. Ποιότητα κατασκευής, φινίρισμα, εφαρμογή πλαστικών και λεπτομέρειες είναι πάνω από το μέσο όρο και δεν αφήνουν παράπονα.

Στο δρόμο

Η θέση οδήγησης του Yamaha Tricity 155 είναι πιο άνετη από το παλαιότερο 125 και σύντομα αντιλαμβάνεσαι ότι η εταιρία επέλεξε να βάλει τον αναβάτη να οδηγεί όρθιος πάνω στο σκούτερ, με στόχο τη χαλαρή οδήγηση και την ευκολία χειρισμών.

Η σέλα είναι σχετικά στενή, σκληρή και κυρτή χωρίς να παρέχει επαρκή στήριξη στον αναβάτη. Για να το πετύχει αυτό ο αναβάτης πρέπει να τραβηχτεί πίσω, πάνω στην κόντρα-υποστήριξη της σέλας.

Το μεγαλύτερο πάτωμα του 155 είναι “ανακουφιστικό”, αφού τα πόδια μπορούν να κινηθούν πλέον προς τα μπροστά και οι γωνίες μηρών-κνημών να ανοίξουν περισσότερο, σε μια πιο άνετη θέση.

Το τιμόνι είναι πλατύ και αρκετά μακριά από το σώμα του αναβάτη, επιτρέποντας έτσι ακόμα και σε μεγαλύτερα αναστήματα να οδηγούν το σκούτερ χωρίς πρόβλημα στα γόνατά τους.

Τα χειριστήρια είναι βολικά τοποθετημένα, οι διακόπτες, η θέση του κεντρικού διακόπτη όλα εργονομικά μελετημένα, συναινώντας ότι το Tricity θέλει να είναι πολύ φιλικό προς το χρήστη και δεν είναι καθόλου απαιτητικό. Εντύπωση που θα επιβεβαιωθεί σύντομα στην πράξη.

Το συνολικό πλάτος του Yamaha Tricity 155 (750 mm) δεν είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό ενός παραδοσιακού σκούτερ, γεγονός ζωτικής σημασίας, όταν πρόκειται να θελήσει να ξεγλιστρήσει ανάμεσα στα αυτοκίνητα στο μποτιλιάρισμα.

Το τιμόνι κατά τη διήθηση θα δυσκολευτεί λίγο ανάμεσα στους καθρέφτες των αυτοκινήτων, τη στιγμή που δύναμη που απαιτείται από τον αναβάτη στην αλλαγή κατεύθυνσης είναι περισσότερη από ότι για ένα δίτροχο σκούτερ.

Στο άνοιγμα του γκαζιού νομίζεις ότι το scooter επιταχύνει σχετικά αργά, λόγω μακριάς μετάδοσης όμως οι χρόνοι που πετυχαίνει το 155 στις δοκιμασίες επιτάχυνσης λένε διαφορετικά πράγματα.

Το χρονόμετρο δεν λέει ψέματα και τα 20.9 δευτερόλεπτα για τα 0-400 μέτρα φέρνουν το 155 πολύ κοντά – σε απόσταση αναπνοής – από τα δίτροχα 150άρια. Εκεί – στα χρονόμετρα – είναι που φαίνεται η καλή ιπποδύναμη του κινητήρα.

Το γεγονός ότι το Yamaha Tricity 155 έχει δύο τροχούς μπροστά προσφέρει φυσικά μεγάλη εμπιστοσύνη στον αναβάτη. Το σύνολο χαρίζει μπόλικη πρόσφυση σε όλες τις περιπτώσεις, επιτρέποντας την αντιμετώπιση των αστικών παγίδων.

Αρκεί ένα καλό τράβηγμα του τιμονιού και η διασκέδαση αρχίζει: με το 155 να κινείται σβέλτα με περίσσια ασφάλεια, κάνοντας απότομα αλλά απολαυστικά ασφαλή ζικ-ζακ, ανάμεσα σε κινητά και ακίνητα εμπόδια…

Το κοντό ζελατινάκι δίνει ορατότητα μαζί με την όρθια θέση οδήγησης του αναβάτη, ένα πολύ χρήσιμο όπλο για τον έλεγχο του σκούτερ μέσα στην πόλη. Σε υψηλότερες ταχύτητες και στο ταξίδι φυσικά αυτό το χαρακτηριστικό αφήνει τον αναβάτη στο έλεος του αέρα.

Ο συνεπιβάτης έχει καλό διαθέσιμο χώρο, κάπως ψηλά τοποθετημένα αναδιπλούμενα μαρσπιέ και δύο βολικές λαβές για να κρατηθεί. Η αύξηση χώρου κάτω από τη σέλα του 155 ήταν ευεργετική, αφού τώρα μπορεί να περιέχει ένα full face κράνος και κάποια άλλα μικρά αντικείμενα.

Ο κινητήρας του Yamaha Tricity 155 είναι 155 cc, μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος, τετράχρονος με 4βάλβιδη κεφαλή, απόδοσης 14,9 ίππων στις 8.000 rpm και 1,46 kgm ροπής στις 6.000 rpm.

Έχει “φορέσει” τεχνολογία Blue Core, που σκοπό έχει να συνδυάζει υψηλή απόδοση με χαμηλή κατανάλωση και μειωμένες εκπομπές ρύπων (ενώ παράλληλα πληροί τις προδιαγραφές Euro4).

Ο τεχνολογικά προηγμένος, ψεκαστός κινητήρας της Yamaha διαθέτει σύστημα Variable Valve Actuation, ώστε να αποδίδει σε χαμηλές και παράλληλα σε υψηλές στροφές λειτουργίας.

Για να το πετύχει αυτό χρησιμοποιεί διαφορετικού προφίλ έκκεντρα στον εκκεντροφόρο, που αλλάζουν το βύθισμα των δύο βαλβίδων εισαγωγής, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα.

Η απόδοσή του είναι γραμμική κι επιταχύνει το Tricity μέχρι την τελική των 110+ χιλιομέτρων την ώρα.

Στο άνοιγμα του γκαζιού το 155 επιταχύνει με ικανοποιητική ταχύτητα μέχρι τα 80 km/h και μετά, αν κρατήσεις τέρμα γκάζι, οι στροφές ανεβαίνουν αργά, φτάνοντας στα 112 τελικής, που είναι 105 km/h πραγματικά.

Η λειτουργία του 4βάλβιδου είναι πολύ ήσυχη και η μετάδοση είναι προοδευτική, ενώ η αλλαγή λειτουργίας του εκκεντροφόρου πάνω από 6.000 rpm κάνει το σκούτερ σβέλτο.

Σε γενικές γραμμές για χρήση μέσα στην πόλη, το επίπεδο ισχύος είναι επαρκές για καθημερινή μετακίνηση με ταχύτητες κάτω από 90 km/h.


Στον αυτοκινητόδρομο, το Tricity επιβεβαιώνει τα χαρακτηριστικά της σταθερότητας, δεν προσφέρει καλή προστασία στον αναβάτη από τον αέρα (βλ. θέλει μεγαλύτερη ζελατίνα) και μπορεί να ταξιδεύει με 90-100 km/h.

Η κατανάλωση του μονοκύλινδρου 155άρη κινητήρα μετρήθηκε στα 33 χιλιόμετρα/λίτρο, δηλαδή στα 3,0 περίπου λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, με την αυτονομία να φτάνει τα 240 χιλιόμετρα, με ένα ρεζερβουάρ βενζίνης (χωρητικότητας 7,2 lt).

Με το τράβηγμα της αριστερής μανέτας (του πίσω φρένου) ενεργοποιείται το συνδυασμένο σύστημα πέδησης UBS, το οποίο κατανέμει τη δύναμη μεταξύ των τριών δισκόφρενων (μπροστά και πίσω) του σκούτερ, ενώ η δεξιά μανέτα ενεργοποιεί μόνο τα μπροστινά φρένα.

Αρχικά ξενίζει ο τρόπος που δουλεύει το σύστημα, κάποιοι θα χρησιμοποιούν μόνο την αριστερή μανέτα, για παράδειγμα, αλλά μόλις εξοικειωθούν με τη λειτουργία του συστήματος UBS και ABS, που διαθέτει το σκούτερ και βοηθάει στα δύσκολα, θα πετύχουν εξαιρετικές αποστάσεις φρεναρίσματος.

Η αίσθηση των φρένων είναι μέτρια, απαιτούν δύναμη από τον αναβάτη και η λειτουργία τους θέλει συνήθεια: Το πίσω φρένο όπως και το μπροστινό σπαταλά πολλή διαδρομή της μανέτας, μέχρι να αρχίσει να ενεργεί.

Η ξερή αίσθηση των φρένων σε ξεγελά, αφού στην πραγματικότητα το φρενάρισμα είναι κάτι παραπάνω από αποτελεσματικό, με τα φρένα να κάνουν τους τροχούς… να αρπάζουν τη γης.

Oι δυο μπροστινοί δίσκοι θέλουν κι αυτοί δύναμη στη δεξιά μανέτα, η βύθιση του σκούτερ στο φρενάρισμα είναι μικρή, ενώ οι διαδρομές των αναρτήσεων παραμένουν, σχεδόν ανεπηρέαστες, κάτι που δεν ισχύει στα τηλεσκοπικά πιρούνια σε τέτοιο βαθμό – που χάνουν τη διαδρομή τους στο έντονο φρενάρισμα-βύθιση.

Το ABS πιάνει στο τέλος του φρεναρίσματος κι αυτό που πρέπει να μάθει κάποιος να κάνει πάνω στο Tricity είναι να εφαρμόζει όλη τη δύναμή του στις μανέτες και να αφήνει τα συστήματα να δουλέψουν για αυτόν, κάνοντας πολύ καλή δουλειά.

Αυτό φαίνεται και στις μετρήσεις ακινητοποίησης. Εκεί που τα δίτροχα σκούτερ θέλουν 11,5-12,5 μέτρα ακινητοποίησης από ταχύτητα 50 km/h, το Yamaha Tricity 155 θα χρειαστεί 10 μέτρα.

Αντίστοιχα εκεί που τα δίτροχα σκούτερ θέλουν 35-40 μέτρα ακινητοποίησης από ταχύτητα 90 km/h, το Yamaha Tricity 155 θα χρειαστεί μόνο 33 μέτρα!

Παράλληλα οι πιο άφοβοι αναβάτες έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν – με σύνεση – τα φρένα τους και πάνω στις στροφές, με το σκούτερ υπό κλίση.

Μιας και πιάσαμε τις στροφές…

Στις διαδρομές με πολλές στροφές το 155 είναι άκρως διασκεδαστικό, ειδικά όταν μάθεις να εμπιστεύεσαι τις μεγάλες δυνατότητες πρόσφυσης των δύο μπροστινών τροχών και του αυξημένου πλάτους πίσω ελαστικό.

Υπό αυτές τις συνθήκες, η δυνατότητες κλίσης περιορίζονται μόνο από το στάντ, που βρίσκει σχετικά νωρίς στην άσφαλτο.

Το Yamaha Tricity 155 στο γύρισμα του τιμονιού στην είσοδο της στροφής έχει μια μικρή αδράνεια, διαφέροντας από το συμβατικά σκούτερ, αφού το σύστημα διεύθυνσης δεν είναι συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι, αλλά ένα σύστημα με πιρούνια και βραχίονες.

Το βαρύτερο μπροστινό σύστημα – με αυξημένης διαμέτρου τροχούς, που είναι ευπρόσδεκτη – από την άλλη προσφέρει περίσσια εμπιστοσύνη στον αναβάτη και πρωτόγνωρα επίπεδα ασφάλειας για σκούτερ.

Μια παρατήρηση για τους δυο μπροστινούς τροχούς του Tricity: ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στους μικρούς διαδρόμους διήθησης που έχουν από τη μια πλευρά πεζοδρόμιο, όπου ο αναβάτης πρέπει να μάθει να αξιολογεί τις αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις των δύο τροχών για να αποφύγει να χτυπήσει ή να ξύσει τις ζάντες στο πεζοδρόμιο.

Οι αναρτήσεις μπροστά ενεργούν ανεξάρτητα για τον κάθε ένα από τους δύο τροχούς, προκειμένου να εξασφαλίζουν άνεση και σταθερότητα, ακόμα και σε ανώμαλους δρόμους.

Οι αναρτήσεις μπροστά τραντάζουν περισσότερο το σύνολο και λιγότερο τον αναβάτη, με χτύπημα που περνάει στο τιμόνι (που έχει ελαστικές βάσεις) να μην είναι τόσο ενοχλητικά όσο περίμενες.

Η πίσω ανάρτηση είναι αρκετά σκληρή (ενοχλητική σε περιπτώσεις για τον συνεπιβάτη) με τη την απορρόφηση των κραδασμών, να γίνεται πιο απότομα από το μέσο όρο των δίτροχων σκούτερ.

Τελικά…

Όπως έχει ήδη επισημανθεί, το Yamaha Tricity 155 είναι συμπαγές, εύκολο στη χρήση και ευέλικτο – για 3τροχο σκούτερ – χαρακτηρισμούς που αποδίδουμε συχνά σε σκούτερ πόλης, μόνο που εδώ θα βάλουμε μαζί και το “με περίσσια ασφάλεια παντού”, για να συνειδητοποιήσουμε τη διαφορά.

Υψηλότερα επίπεδα ασφαλείας όμως, σημαίνουν και υψηλότερη τιμή. Κάπως έτσι δικαιολογείται η υψηλή τιμή (για 150άρι, όχι για τρίτροχο σκούτερ) των 4.790 ευρώ.

Το Yamaha Tricity 155 είναι μια πολύ καλή επιλογή για όσους αναζητούν μια εναλλακτική λύση του αυτοκινήτου ή των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά φοβούνται τα δίτροχα σκούτερ.

Επίσης το 155 μπορεί να δυσκολευτεί να βρει αγοραστές από το ευρύτερο κοινό, αλλά όχι από το κοινό των τρίτροχων σκούτερ, αποτελώντας μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση για κάποιον που είχε στο παρελθόν ένα μεγαλύτερο και βαρύ τρίτροχο σκούτερ, έμεινε ευχαριστημένος από την ασφάλεια, αλλά απογοητεύτηκε από την έλλειψη ευελιξίας τους.

Σημειώσεις και Λεπτομέρειες

  • Τα φωτιστικά σώματα χρησιμοποιούν τεχνολογία LED. Ο προβολέας είναι αρκετά δυνατός και ικανοποιητικός τη νύχτα. Η λευκή δέσμη του είναι καλή, χωρίς σκοτεινές περιοχές

  • Η κόρνα είναι καλή και το ίδιο και οι καθρέφτες
  • Βολικό το ντουλαπάκι δεξιά στην ποδιά με παροχή ρεύματος για φόρτιση κινητών (κυρίως)
  • Υπάρχει χώρος κάτω από σέλα που φιλοξενεί άνετα ένα φουλφέις, έχει φωτάκι και ανοίγει από τον κεντρικό διακόπτη ηλεκτρικά
  • Βαρύ στη χρήση του το κεντρικό σταντ, εύκολο το κοντό πλάγιο στάντ

  • Πολύ χρήσιμο είναι το χειρόφρενο σε όλες τις περιπτώσεις, ένα σύστημα που θα έπρεπε να έχουν όλα τα scooter τρίτροχα ή δίτροχα
  • Στις ενδείξεις του ψηφιακού οργάνου υπάρχει και ειδοποίηση για αλλαγή λαδιών κινητήρα και αλλαγή ιμάντα κίνησης, αλλά και θερμοκρασίας περιβάλλοντος
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ:4.790 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος, με 1 ΕΕΚ και 4 βαλβίδες, 155 cc, με ψεκασμό
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:14,7 ίπποι, στις 8.000 rpm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Mε τηλεσκοπικό πιρούνι ο κάθε τροχός, διαδρ. 90mm/ Δύο αμορτισέρ, διαδρ. 85mm
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
220mm x2/ 230mm, με UBS και ABS
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δύο 14 ιντσών/ 13 ιντσών (ελαστικά 90/80 μπροστά, 130/70 πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.310mm
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:780mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:7,2 lt
ΒΑΡΟΣ:163kg (γεμάτο)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Μοτοδυναμική ΑΕ, Ασπρόπυργος, Θέση Κύριλλος, τηλ. 801- 11 – 926242

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ