fbpx

DERBI VARIANT SPORT 125, Πλήρης Δοκιμή

Bασική μεταφορά, σε σπορ περιτύλιγμα

 Εφοδιασμένο με έναν κινητήρα που δεν “σκίζει” την άσφαλτο, αλλά απευθύνεται σε κοινό που ζητά απλή, αστική, καθημερινή μεταφορά, ένα σκούτερ της Aprilia, το Sportcity Οne 125, αλλάζει αυτοκόλλητα και λανσάρεται ξανά στην αγορά με νέο όνομα: Derbi Variant Sport 125. ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ 

Derbi Variant Sport 125: Το γκάζι δεν είναι πολύ, αλλά το κράτημα εξαιρετικό

Derbi Variant Sport 125: Το γκάζι δεν είναι πολύ, αλλά το κράτημα εξαιρετικό

Το όνομα της Derbi είναι γνωστό, σε κάποιες χώρες της Ευρώπης και πολύ γνωστό κυρίως στην Ιβηρική χερσόνησο. Η ισπανική εταιρία που φέτος έκλεισε 90 χρόνια από τη μέρα που ιδρύθηκε (πατήστε ΕΔΩ για να διαβάσετε) που είναι θυγατρική της Piaggio, είχε μια “ατυχία” πέρσι, αφού η διαρκώς κλιμακούμενη οικονομική κρίση, την υποχρέωσε να κλείσει το εργοστάσιό της. Σαν αποτέλεσμα η Derbi που διατηρεί ένα ποσοστό πωλήσεων στην ισπανική, καθώς και σε μερικές ακόμα αγορές, για να διατηρήσει το όνομά της, “δανείστηκε” μοντέλα από τη μεγάλη γκάμα του Piaggio Group (στο οποίο ανήκει και η Aprilia).

Τέτοιο προϊόν είναι και το καλαίσθητο, σπορτίβικο Variant Sport 125, που όπως είπαμε και παραπάνω είναι ίδιο με το Aprilia Sportcity Οne 125, άρα είναι σαν να διαβάζετε δυο δοκιμές σε μία. Σημειώστε εδώ ότι το Sportcity Οne 125 στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2012 βρισκόταν στην 30η θέση των πωλήσεων σκούτερ στην Ελλάδα, με 129 ταξινομήσεις.

Γοητευτικές γραμμές, ιταλική σχεδίαση

Γοητευτικές γραμμές, ιταλική σχεδίαση

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Είναι ένας κινητήρας που έχει κινήσει πολλά μοντέλα της Piaggio και σήμερα θεωρείται περισσότερο κλασικός, παρά μοντέρνος – και για αυτό το λόγο θα αντικατασταθεί μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα από τον νέο 3βάλβιδο κινητήρα, που είδαμε πάνω στις πρόσφατες Vespa LX/S, καθώς και το πλήρως ανανεωμένο Fly 125. Εκτός της μεγαλύτερης κατανάλωσης και του αρκετού θορύβου που παράγει, σε σχέση με τον νέο κινητήρα, το πιθανότερο είναι να μην πληροί και τις νέες αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έρχονται σύντομα. Η τροφοδοσία του μονοκύλινδρου, τετράχρονου, αερόψυκτου, 2βάλβιδου κινητήρα γίνεται με ένα καρμπυρατέρ της Keihin διαμέτρου 26mm. Η Piaggio ανακοινώνει ιπποδύναμη 10,8 ίππων στις 8.000 στροφές και ροπή 1,0 kgm στις 7.000 σ.α.λ

Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος με καρμπυρατέρ

Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος με καρμπυρατέρ

ΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Αρκετά καλή είναι η ποιότητα των εξαρτημάτων και των περιφερειακών του Variant Sport, που γενικά χαρακτηρίζεται από μια απλότητα κατασκευής και λύσεων, αλλά και εξοπλισμού. Η σχεδίασή του είναι συμπαθέστατη, χαρούμενη και νεανική. Χαρακτηρίζεται από τους μεσαίας διαμέτρου τροχούς και το επίπεδο δάπεδο, με τους δύο “σχιστομάτικους” προβολείς να είναι τοποθετημένοι πάνω στο αιχμηρό του ρύγχος. Το τιμόνι είναι καλυμμένο από ένα αεροδυναμικό μικρό καπάκι/ζελατίνα, που δεν προστατεύει από τον αέρα τίποτε άλλο εκτός από τα όργανα. Τα πλαϊνά καπάκια και η ουρά υιοθετούν γωνίες, ενώ μυτερό είναι και το οπίσθιο τμήμα με τα δύο φωτιστικά σώματα.

ΜΕΓΕΘΟΣ-BΑΡΟΣ: Μικρό μέγεθος, που μοιάζει από μακριά με μεσαίο, για το οποίο ευθύνονται οι μεσαίας διαμέτρου τροχοί. Στα 117 κιλά που σταματάει η ζυγαριά το βάρος του θεωρείται αρκετό, ενώ στην πράξη μοιάζει μεγαλύτερο.

Tροχοί 14 ιντσών και ελαστικά 120/70 μπροστά και πίσω

Tροχοί 14 ιντσών και ελαστικά 120/70 μπροστά και πίσω

ΤΡΟΧΟΙ-ΕΛΑΣΤΙΚΑ: Οι τροχοί είναι στις 14 ίντσες μπροστά και πίσω, μια διάμετρος που βρίσκεται ανάμεσα σε ευελιξία και σταθερότητα στο δρόμο. Πάντως το Variant είναι πιο σταθερό, παρά ευέλικτο. Οι ζάντες είναι καλοσχεδιασμένες, χυτές αλουμενένιες με 10 ίσιες ακτίνες και είναι βαμμένες μαύρες. Το λάστιχο μπροστά είναι φαρδύ στα 120/70, στην ίδια διάσταση με το οπίσθιο ελαστικό.

ΠΡΙΝ ΤΗ ΒΟΛΤΑ

ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ: Ο αναβάτης κάθεται ψηλά πάνω στη σέλα του Variant σε μια φυσική στάση, με τον κορμό να βρίσκεται όρθιος και τους αγκώνες του αρκετά λυγισμένους. Το μήκος της ποδιάς δεν είναι πολύ, ίσα-ίσα ώστε να φιλοξενεί… τις πατούσες του αναβάτη.

ΤΙΜΟΝΙ: Το τιμόνι βρίσκεται κοντά στον αναβάτη και έχει μεγάλο πλάτος, που βρίσκεται δυστυχώς στο ίδιο ύψος με αυτό των καθρεφτών των αυτοκινήτων, δυσκολεύοντάς τη διήθηση. Η ακτίνα στροφής του τιμονιού είναι μικρή, θυμίζοντας περισσότερο σκούτερ με τροχό 16 ιντσών, παρά 14άρων.

ΣΕΛΑ: Μικρών διαστάσεων για τον αναβάτη και τον συνεπιβάτη είναι η σέλα. Το πλάτος της είναι οριακό και όλα συγκλίνουν στο ότι η σέλα προορίζεται για μικρές διαδρομές μέσα στην πόλη. Το ύψος της είναι μέσο, καλύπτοντας μεγάλο εύρος αναστημάτων αναβατών, από τα χαμηλότερα (1.67μ) , μέχρι τα υψηλότερα (μέχρι 1.82μ). Το αφρώδες υλικό είναι λίγο, αλλά όχι ιδιαίτερα άβολο. Η σέλα κλειδώνει από κλειδαριά (δύσχρηστη λύση, αφού πρέπει να βγάλεις το κλειδί από τον διακόπτη) που όμως βρίσκεται (βολικότερο) πάνω στην αριστερή της πλευρά.

ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗΣ: Το ανέβασμα του συνεπιβάτη πάνω στο κομμάτι σέλας – που είναι μίνιμαλ διαστάσεων – γίνεται λίγο πιο δύσκολα, αφού το ύψος είναι μεγαλύτερο απ’ ότι του αναβάτη. Τα πόδια του πατούν πάνω σε σταθερά πλαστικά μαρσπιέ που προεξέχουν στα πλάγια του δαπέδου, ενώ η στήριξή του γίνεται από βολικές χειρολαβές.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΔΙΑΣ/ΖΕΛΑΤΙΝΑΣ: Δεν υπάρχει προστασία για το ανώτερο τμήμα του κορμού του αναβάτη, ενώ η ποδιά που είναι στενή προστατεύει μέτρια από τα στοιχεία της φύσης τα κάτω άκρα του.

ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: Υπάρχει χώρος για ανοικτό κράνος κάτω από τη σέλα και ένα μικρό ντουλαπάκι μπροστά. Η επίπεδη ποδιά μπορεί να χωρέσει μικρή τσάντα, ενώ στην κολώνα του τιμονιού υπάρχει γάντζος σε σωστό ύψος, για μεταφορά σακούλας.

ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ

ΕΝΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Εντύπωση προκαλούσε καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής η επιμονή που έπρεπε να δείξει ο χρήστης στο πάτημα της μίζας, έτσι ώστε να πάρει μπροστά ο κρύος κινητήρας το πρωί (με θερμοκρασία αέρα από 15-20 βαθμούς C). Μερικές φορές το κουμπί της μίζας έπρεπε να πατιέται πάνω από 5 δευτερόλεπτα. Όταν ο κινητήρας ζεσταινόταν η εκκίνηση γινόταν σαφώς πιο εύκολη. Παράλληλα η μίζα ήταν θορυβώδης.

Στο άνοιγμα του γκαζιού, λόγω της μακριάς μετάδοσης και της μέτριας ροπής που αποδίδει χαμηλά ο διβάλβιδος κινητήρας, πρέπει να περιμένεις να φτάσει η βελόνα του κοντέρ πάνω από τα 25 χ.α.ω για να αρχίσει να τραβάει πιο δυνατά, όλα αυτά με αρκετούς συνοδευτικούς μηχανικούς θορύβους. Η απόκριση και η δύναμη βελτιώνεται σε ταχύτητες 50-60 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ ο κινητήρας δείχνει πως είναι φτιαγμένος για να ανεβάζει στροφές αργά… και σταθερά. Εντυπωσιακό είναι για αυτόν τον αερόψυκτο κινητήρα ότι συνεχίζει να ανεβάζει ταχύτητα και πάνω από τα 100 χ.α.ω και φτάνει την βελόνα του κοντέρ, σε ελαφρά κατηφόρα στα 120, όπου επεμβαίνει κόφτης… Οι λοιπές παρατηρήσεις αφορούν στο σκληρό γκάζι που έχει και μεγάλη διαδρομή, αλλά και τα σκασίματα που ξεφεύγουν από την εξάτμιση στο κλείσιμο του γκαζιού.

Μέσα στην κίνηση για να κινηθεί αξιοπρεπώς το Variant θα απαιτήσει από τον αναβάτη να ανοίγει πολύ γκάζι διαρκώς, ενώ μέσα στο μποτιλιάρισμα το τιμόνι δεν κόβει πολύ, με αποτέλεσμα να χρειάζεται να γέρνεις ανάποδα από τη στροφή το σώμα και να ρίχνεις το σκούτερ στο εσωτερικό της. Από πλευράς κραδασμών, παρατηρήσαμε αρκετούς, υπό μορφή συντονισμού, σε συγκεκριμένη περιοχή στροφών που κάνουν την παρουσία τους πρώτα στο δάπεδο και μετά στη σέλα.

Όμως… από πλευρά κρατήματος, αναρτήσεων το Derbi Variant Sport 125, όπως και το αδελφό Aprilia Sportcity One 125 είναι από τα καλύτερα σκούτερ που κυκλοφορούν. Οι αναρτήσεις είναι μαλακές και άνετες στην πόλη, ενώ το πιο μαλακό μπροστινό πιρούνι εμφανίζει ένα χτύπημα όταν επανέρχεται – τερματίζει ανάποδα. Η λειτουργία τους είναι πραγματική ανακούφιση σε σχέση με τις αναρτήσεις των πολλών σκούτερ που συναντούμε συχνά. Τα λάστιχα είναι εξαιρετικά όχι μόνο στο στεγνό και την καλή άσφαλτο, αλλά και στη μέτριας πρόσφυσης άσφαλτο και τη βροχή!

Η εμπιστοσύνη και η σταθερότητα που προσφέρει το Variant στις στροφές, από την είσοδο, μέχρι την κορυφή της είναι πρωτόγνωρή, κάνοντάς σε να θέλεις να το βάλεις σε πίστα κάρτ για να δεις που βρίσκονται τα όρια του (κάποια στιγμή στο μέλλον ίσως… με αλλαγμένη, πιο “κοντή” μετάδοση). Μπράβο λοιπόν στην Aprilia-Derbi-Piaggio για αυτή την πολύ καλή δουλειά στους τομείς πλαισίου-αναρτήσεων-κατανομής βάρους, γιατί έφτιαξαν πραγματικά έναν αξιόλογο συνδυασμό “Sport”.

Το μπροστινό φρένο είναι προοδευτικό και ισχυρό, ενώ το πίσω μεγάλο ταμπούρο των 140 χιλιοστών είναι εξίσου ισχυρό, αλλά δεν προσφέρει αίσθηση και μπλοκάρει τον τροχό απότομα.

ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ: Δεν προτείνεται το Variant Sport για ταξίδια, λόγω του μεγέθους και της σχεδίασής του, που το περιορίζουν αυστηρά σε χρήση πόλης.

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση της φυγοκεντρικής μετάδοσης το Variant περισσότερο παιδεύει τον χρήστη του – ειδικά σε αργές ταχύτητες – μέσα στην πόλη. Με μια πιο άμεση, στην εμπλοκή, μετάδοση το Derbi θα τα κατάφερνε πολύ καλύτερα και στον τομέα της κατανάλωσης, ο οποίος στην περίπτωσή μας είναι… επιβαρυνμένος. Ο αερόψυκτος 125άρης κινητήρας θα χρειαστεί μέχρι και 5,3 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα όταν κινείται με τέρμα γκάζι για μεγάλα διαστήματα, ενώ η καλύτερη κατανάλωση που πετύχαμε ήταν τα 4,8 λίτρα στα 100! Ναι, ο κινητήρας πρέπει να αλλάξει σύντομα, είναι σαφές, κάτι που η Piaggio το γνωρίζει. Η τελική ταχύτητα στο κοντέρ έφτανε τα 121 χ.α.ω, με την πραγματική τελική να είναι τα 110 χ.α.ω.

ΤΕΛΙΚΑ…

Είναι πραγματικά… “συγκινητική” η οδική συμπεριφορά του Derbi Variant Sport 125/Aprilia Sportcity One 125, σε τέτοιο βαθμό που θα προτείναμε στην αντιπροσωπεία να κάνει ενιαίο πρωτάθλημα με αυτό το σκούτερ! Αυτό είναι και το ισχυρότερο θετικό σημείο του σκούτερ. Από την άλλη έχεις να κάνεις με έναν κινητήρα που επιταχύνει αργά και καταναλώνει πολύ καύσιμο για τον κυβισμό του. Με την τιμή του να βρίσκεται στα 1.750 ευρώ κινείται στις συμφέρουσες προσφορές της αγοράς και με τον τομέα της εμφάνισης να κινείται σε υψηλά επίπεδα το Derbi Variant Sport 125 κερδίζει δύο ακόμα θετικούς πόντους.

ΟΡΓΑΝΑ: Δύο απλά αναλογικά όργανα (κοντέρ και βενζινόμετρο) και λίγες λυχνίες. Σπαρτιάτικα πράγματα, τα βασικά…

ΦΩΤΑ: Αρκετά καλά φώτα. Στην πορεία, ακόμα και την ημέρα, ανάβει μόνο ο δεξιός προβολέας, ενώ στη μεγάλη σκάλα και ο αριστερός. Μόνιμα αναμένα μένουν και τα δύο ανώτερα στρογγυλά φωτάκια.

Ένα κοντέρ, μια ένδειξη καυσίμου και τρεις λυχνίες...

Ένα κοντέρ, μια ένδειξη καυσίμου και τρεις λυχνίες...

ΚΟΡΝΑ: Η κόρνα “μπουκώνει” αν κινηθεί το σκούτερ σε βροχή και κάποια στιγμή “καθαρίζει”. Είναι αρκετά δυνατή.

ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: Πρέπει να βγει το κλειδί από τον διακόπτη να ανοίξει η σέλα και να αποκαλυφθεί η τάπα

ΣΤΑΝΤ: Δύσκολο είναι το στήσιμο, αλλά και το κατέβασμα του σκούτερ στο/και από το κεντρικό στάντ. Στο ανέβασμα των πεζοδρομίων χτυπάει καμιά φορά. Δεν υπάρχει πλάγιο στάντ.

Λίγοι, βασικοί διακόπτες

Λίγοι, βασικοί διακόπτες

ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ: “Γωνιώδεις” διακόπτες και κάπως σκληροί στην χρήση τους. Το ντουλαπάκι της ποδιάς ανοίγει με πίεση του κλειδιού προς τον κεντρικό διακόπτη.

ΣΧΑΡΑ-ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ: Δεν υπάρχει σχάρα, παρά μόνον χειρολαβές.

ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ: “Ντηζαϊνάτοι” καθρέφτες, όμορφου σχήματος και διάτρητων μπράτσων, μέτριου οπτικού πεδίου.

Δεν υπάρχει σχάρα, υπάρχουν όμως χειρολαβές

Δεν υπάρχει σχάρα, υπάρχουν όμως χειρολαβές

ΕΞΤΡΑ & ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Υπάρχει γάντζος στην ποδιά για μεταφορά τσαντών, δεν υπάρχει ρολόι στα όργανα, ούτε πλάγιο στάντ. Το Variant είναι σκούτερ με βασικό εξοπλισμό.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤΙΜΗ: 1.750 ευρώ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ:Τετράχρονος, μονοκύλινδρος, αερόψυκτος, με καρμπυρατέρ, 124,8 κ.εκ
ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ:10.8 ίπποι, στις 8.000 σ.α.λ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Τηλεσκοπικό πιρούνι, διαδρ. 85 χιλ./ Ένα αμορτισέρ, διαδρ. τροχού 76 χιλ.
ΦΡΕΝΟ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
Δίσκος 220 χιλ./ Ταμπούρο 140 χιλ.
ΤΡΟΧΟΣ
ΜΠΡΟΣΤΑ / ΠΙΣΩ:
14 ίντσες/ 14 ίντσες (ελαστικά 120/70 μπροστά και πίσω)
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ:1.358 χιλ.
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ:775 χιλ.
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ:7,0 λίτρα
ΒΑΡΟΣ:117 κιλά
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Piaggio Hellas, Yμηττού 259, τηλ. 210 7572 100