fbpx

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Πως θα είναι τα σκούτερ του μέλλοντος;

Εκεί που φτάνει η τεχνολογία και η φαντασία

Τα αγαπημένα μας δίτροχα αλλάζουν. Είναι υποχρεωμένα να αλλάξουν. Αυτό μας έχει δείξει η ιστορία, η οποία ως γνωστό επαναλαμβάνεται, άρα η εξέλιξή των σκούτερ στο μέλλον θα είναι συναρπαστική. Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Τι είναι σκούτερ; Τι σημαίνει ζω καθημερινά και κινούμαι πάνω σε ένα σκούτερ; Σημαίνει αποτελεσματική, γρήγορη και εύκολη μετακίνηση. Σημαίνει οικονομία και διασκέδαση ακόμα και σε καθημερινές συνθήκες που πηγαίνεις από το σπίτι στη δουλειά, από το ένα σημείο στο άλλο. Σημαίνει ότι φτάνεις ευχαριστημένος όπου και να πας, έχοντας διαρκώς και μια αίσθηση ελευθερίας να σε ακολουθεί.

Στην εξέλιξη των σκούτερ υπάρχει μια σημαντική, κομβική ημερομηνία που πρέπει να την θυμόμαστε εμείς που ασχολούμαστε με τον χώρο, αυτή η ημερομηνία είναι το 1990 και πιο συγκεκριμένη η δεκαετία του ’90. Είναι τότε που θα αρχίσει η αλλαγή ενός χώρου, ενός οχήματος που μέχρι τότε ήταν υποβαθμισμένο, υποδεέστερο και θεωρείτο επικίνδυνο, κατάλληλο μόνο για αρχάριους και “μη γνώστες”. Δυόμισι δεκαετίες αργότερα τα πράγματα έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό, κι αυτό το άλμα που έχει αλλάξει το “σύμπαν των σκούτερ” οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας.

Αν η Audi έβγαζε σκουτερ... σύμφωνα με τον Οberdan Bezzi

Αν η Audi έβγαζε σκουτερ… σύμφωνα με τον Οberdan Bezzi

Θεωρητικά οι βασικές αρχές, η δομή των σκούτερ δεν έχει αλλάξει: όλα, και τα παλιά σκούτερ και τα σημερινά, χρησιμοποιούν ένα πλαίσιο, έναν κινητήρα και δυο τροχούς που συνδέονται με αναρτήσεις, καθώς και φρένα. Εκεί σταματούν οι ομοιότητές τους. Όμως αν οδηγήσει κάποιος ένα παλιό σκούτερ του ’90 και αμέσως μετά ένα σημερινό το μόνο που μπορεί να πάθει είναι… σοκ. Είναι σαν να συγκρίνεις πατίνι με διαστημόπλοιο.

Μπορεί λοιπόν οι βασικές αρχές να είναι ίδιες, αλλά όλα τα υπόλοιπα έχουν αλλάξει. Από τα υλικά, τις επιμέρους λύσεις, τις λειτουργίες, τα φρένα, το επίπεδο της ενεργητικής ασφάλειας (βλέπε π.χ. CBS, ABS), μέχρι τα συστήματα, τα εξαρτήματα και τις λειτουργίες των κινητήρων, την τεχνολογία των αναρτήσεων και των ελαστικών, ακόμα και τα συστήματα – σε ορισμένες περιπτώσεις – ελέγχου της πρόσφυσης. Το ίδιο ισχύει και για την εργονομία και την άνεση αναβάτη και συνεπιβάτη, αλλά και τις επιδόσεις των κινητήρων. Όπως και την κατανάλωσή τους.

To μέλλον σύμφωνα με τον σχεδιαστή Sascha Lakic

To μέλλον σύμφωνα με τον σχεδιαστή Sascha Lakic

Παρέα με τα παραπάνω πηγαίνουν και τα ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία στο μέλλον θα διαδραματίσουν θεμελιώδη ρόλο. Με λίγα λογια η τεχνολογίες των μοτοσυκλετών περνούν και στα “αδελφά” σκούτερ, οι κορυφαίες εφαρμογές βρίσκουν το δρόμο τους και στα σκούτερ.

Δεν είναι πολύ δύσκολο να προβλέψουμε ποιες θα είναι οι καινοτομίες που θα μετακυλήσουν στον κόσμο των σκούτερ, αρκεί να παρακολουθούμε τις εξελίξεις στη μοτοσυκλέτα. Για παράδειγμα οι προβολείς (πλήρως) LED και εξελιγμένα συστήματα που φωτίζουν το κέντρο της στροφής που τώρα χρησιμοποιούνται στις ακριβές μοτοσυκλέτες sport touring, αλλά και νέες τεχνολογίες προβολέων από τον κόσμο του αυτοκινήτου.

Σε λίγα χρόνια, τα σκούτερ θα είναι εξοπλισμένα με ABS MSC, την εξέλιξη των συστημάτων αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά το φρενάρισμα, που θεωρείται το “επόμενο βήμα”.

41

Όσον αφορά στην ενεργητική ασφάλεια οι ημι-ενεργητικές αναρτήσεις που διαβάζουν ταχύτατα τις παραμέτρους και τα επίπεδα πρόσφυσης και αλλάζουν στιγμιαία τα χαρακτηριστικά τους.

Ένας ακόμα τομέας είναι οι “σύνδεση” με τον υπόλοιπο κόσμο, με τα κινούμενα οχήματα, τις συνθήκες του δρόμου. Στο μέλλον τα σκούτερ θα είναι διαρκώς συνδεδεμένα με το Internet, μέσω προηγμένων συστημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών, (βλ. Yamaha, BMW, Honda) επικοινωνώντας με τον αναβάτη, ενημερώνοντάς τον διαρκώς τις συνθήκες του δρόμου, της κυκλοφορίας, τις κάμερες ταχύτητας, τα επικίνδυνα σημεία, τους πιθανούς κινδύνους στο δρόμο, να τον προειδοποιούν για μεταβολές στην κίνηση της κυκλοφορίας, κ.λπ.

Οθόνες πάνω στα όργανα, προβολές πληροφοριών στην ζελατίνα των φέρινγκ (βλ. Samsung), προβολές πληροφοριών στις ζελατίνες των κρανών μας και ειδοποιήσεις είτε ηχητικές, είτε μέσω δονήσεων (βλ. Honda) μικρόφωνα φωνητικών εντολών, όργανα με αισθητήρες που προειδοποιούν τον αναβάτη, αλλά και ζωτικής σημασίας ενημέρωση για τις λειτουργίες του δίτροχού μας είναι μερικές από τις μελλοντικές εφαρμογές που θα δούμε αργά ή γρήγορα στα scooter. Πιο αργά στα οικονομικότερα σκούτερ, πιο γρήγορα στα ακριβότερα σκούτερ.

sacha-lakic-BLACKCRISTAL1

Τα ηλεκτρικά οχήματα και τα ηλεκτρικά σκούτερ να αποτελούν ένα μεγάλο κεφάλαιο όσον αφορά στη μετακίνηση των ανθρώπων του μέλλοντος από μόνα τους – τα έχουμε αναλύσει αναλυτικά σε δύο άρθρα, Μέρος 1ο και Μέρος 2ο – και εξαρτώνται άμεσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας των ηλεκτρικών μπαταριών. Αυτές πρέπει να είναι μικρότερες, να δίνουν μεγάλη ισχύ και αυτονομία και να φορτίζονται γρηγορότερα. Όταν πετύχουν αυτό το “χρυσό τετράπτυχο” τότε θα δείξουν το δυναμικό των ηλεκτρικών σκούτερ.

Στα σκούτερ του μέλλοντος το πιθανότερο είναι οι τροχοί να μην είναι δύο, αλλά τρεις. Μπορεί να υπάρχουν σκούτερ με δύο και με τρεις τροχούς, αλλά υπάρχει πιθανότητα να είναι αποκλειστικά και μόνο με τρεις τροχούς (ποιος να ξέρει;), ειδικά αν οι καταναλωτές έχουν πεισθεί για την αναγκαιότητά του τρίτου τροχού, κάτι που θα εξαρτηθεί από την έρευνα, την εξέλιξη και τις επενδύσεις των κατασκευαστών πάνω στο θέμα. Ξέρετε η καινοτομία είναι κάτι που δεν γνωρίζεις από πριν, γι’ αυτό και λέγεται… καινοτομία.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ