fbpx

ΙΣΤΟΡΙΑ: ALLSTATE CRUISAIRE, 1955: ΒΕΣΠΑ ΜΕ ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ!

“Tαχυδρόμοοος, ήρθε η Vespa!”

 Όσο περίεργο κι άν ακούγεται, μια καταναλωτική κοινωνία μπορεί να παρέχει “τα πάντα – με “οποιονδήποτε τρόπο” αρκεί ο πελάτης να έχει τα λεφτά… Τη δεκαετία του ’50 η αμερικανική αλυσίδα πολυκαταστημάτων Sears έστελνε με ταχυδρομείο στο σπίτι του ενδιαφερόμενου ακόμα και μια Vespa. KEIMENO: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ

Προς τιμήν της η Sears ενημέρωνε στο κάτω μέρος του φυλλαδίου την καταγωγή τoυ σκούτερ

Προς τιμήν της η Sears ενημέρωνε στο κάτω μέρος του φυλλαδίου την καταγωγή τoυ σκούτερ

Ονομαζόταν Allstate Cruisaire, και εμείς βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας της αφθονίας για τις ΗΠΑ, τη δεκαετία του ’50. Η Allstate Cruisaire, ήταν η πρώτη Vespa στον κόσμο που μπορούσε να σταλεί στον ενδιαφερόμενο και μάλιστα σε τεμάχια, μέσω ταχυδρομείου. Το σκούτερ που φτιαχνόταν από την Piaggio στην Ιταλία, έφταναν στον παραλήπτη μέσα σε ξύλινο κουτί, αποσυναρμολογημένο. Η συναρμολόγηση γινόταν από τον ιδιοκτήτη πλέον του Allstate-Vespa με την διαδικασία DIY (do it yourself – κάντο μόνος σου!).

Η Vespa Sears Allstate ήταν ένα ακόμα προϊόν του κολοσσού της λιανικής, της αμερικάνικης Sear,s η οποία ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα πουλούσε σε όλη την χώρα τα πάντα: από ρούχα, μέχρι οικιακές συσκευές, αγροτικά μηχανήματα, ακόμα και ολόκληρα σπίτια και (όμορφες) μοτοσυκλέτες. Ήδη από το 1908 η Sears λανσάριζε και αυτοκίνητο με το όνομά της.

Ομοιότητες με VBB του '60, αλλά και διαφορές

Ομοιότητες με VBB του ’60, αλλά και διαφορές

Η Sears εισήγαγε λίγες Vespa το 1952, μετά από προτροπή ενός στελέχους της που είχε πάει για διακοπές στην Ιταλία και είχε εντυπωσιαστεί από αυτό το εξαιρετικό, φιλικό, ευχάριστο, “χαρούμενο” μέσο μετακίνησης και διασκέδασης.

Πουλήθηκαν όλες “εν ριπή οφθαλμού” και η Sears πείστηκε να τις εισάγει με το όνομα “Super Cruisaire Allstate”, όνομα που παρέμεινε στην αγορά από το 1952 μέχρι το 1967, έτος που έληξε όλη η υπόθεση Piaggio-Sears.

Η κυρία με τη Βέσπα... Eννοείται ότι το γυναικείο κοινό ήταν μέσα στους στόχους της Sears

Η κυρία με τη Βέσπα… Eννοείται ότι το γυναικείο κοινό ήταν μέσα στους στόχους της Sears

Μετά τον πόλεμο η Sears προσπάθησε να ξεκινήσει την αποστολή με αντικαταβολή σε σπίτια ενός πρωτόγονου, μικρών διαστάσεων σκούτερ (ονομαζόταν Doodle Bug), δεν “έσπασε τα ταμεία” και σύντομα αποσύρθηκε. Η κίνηση αυτή είχε προέλθει μετά από έρευνα των “εγκεφάλων” της Sears που είχαν συνειδητοποιήσει ότι τα σκούτερ δεν είχαν παραπάνω ανάγκες συντήρησης, από ένα δίχρονο χορτοκοπτικό για παράδειγμα, τα οποία ήταν εξαιρετικά διαδεδομένα στις ΗΠΑ. Το πρώτο και το δεύτερο σκουτεράκι της Sears που φορούσε το έμβλημά της ήταν φτιαγμένα από την επίσης αμερικανική Cushman, το τρίτο ήταν μια Vespa 125 (της Piaggio).

Η Sears έδινε στα σκούτερ της το όνομα Allstate, το οποίο όνομα μοιράζονταν όλα τα προϊόντα της εταιρίας που είχαν να κάνουν με τροχούς. Οι αμερικάνικες Vespa πήραν το όνομα “Cruisaire” και η τιμή τους έφτανε τα 280 δολάρια, ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσό για την εποχή.

... και οι οδηγίες συναρμολόγησής της (και μετά παραπονιέστε για τα ΙΚΕΑ!)

… και οι οδηγίες συναρμολόγησής της (και μετά παραπονιέστε για τα ΙΚΕΑ!)

Τα πρώτα σκούτερ της Allstate βασίζονταν στην Vespa 125, με τα μοντέλα που διατίθονταν αμερικάνικη αγορά ήταν συνήθως κατά ένα ή δύο χρόνια παλαιότερα. Όμως μια πολύ ενδιαφέρουσα διαφορά ήταν η τοποθέτηση του προβολέα.

Ενώ οι ιταλικές Vespa του ’50 είχαν τον προβολέα τοποθετημένο πάνω στο μπροστινό φτερό, η Allstate τον είχε ανεβάσει πάνω στο τιμόνι. Αυτή η διάταξη χρησιμοποιήθηκε αργότερα από την Piaggio (το ’55) αλλά αρχικά στο οικονομικό – και υψηλής συλλεκτικής αξίας σήμερα – Vespa 125 U. 

Οι Allstate Cruisaire που κατασκευαζόταν μέχρι το 1961 και ήταν βαμμένες όλες πράσινες (κάτι που άλλαξε αργότερα) και μπορούσαν να δεχθούν πλήθος αξεσουάρ, που μπορούσε κάποιος να βρει μέσα από τους χιλιάδων σελίδων καταλόγους της Sears και στα καταστήματα λιανικής, για αυτούς που ήθελαν να “καστομάρουν”, να βελτιώσουν αν θέλετε, τη Vespa τους.

Μερικές χιλιάδες σκούτερ πουλήθηκαν στο πέρασμα των ετών και μετά το ’66 το έμβλημα στην ποδιά άλλαξε σε “Sears”, αντί για Allstate.

Tα αξεσουάρ περιλάμβαναν μέχρι και καλάθι (side car)

Tα αξεσουάρ περιλάμβαναν μέχρι και καλάθι (side car)

Από τις τελευταίες Βέσπα που πουλήθηκαν με το σήμα Sears, τη δεκαετία του '60

Από τις τελευταίες Βέσπα που πουλήθηκαν με το σήμα Sears, τη δεκαετία του ’60

Αντίστοιχα η αντίπαλη εταιρία της Sears, η Montgomery Ward, προσέφερε μέσα από τον κατάλογό της, τις διάσημες Lambretta με το όνομα Riverside στην ποδιά. Εκτός από τα σκούτερ και τα αυτοκίνητα το 1950 και ’60 υπήρξαν και μικρές μοτοσυκλέτες με τα λογότυπα της Allstate και της Sears, τις οποίες προμηθεύονταν από την αυστριακή Puch και την ιταλική Gilera.

Μικρές διαφορές σε σημεία μεταξύ των Allstate και των Vespa της εποχής, δημιουργούν ένα καλό πεδίο εξερεύνησης για τους μοντέρνους “Βεσπολόγους-Βεσπολάγνους”, όπως χρώματα, ταχύμετρο, σιδηρόδρομοι, πλαϊνά καπάκια, καλύμματα φτερωτής, πίσω στόπ, αλλά και το γεγονός ότι οι Allstate για πολά χρόνια δεν φορούσαν αμορτισέρ στην μπροστινή ανάρτηση, παρά μόνο το ελατήριο! Βασ. Αντζ.

 Πηγές: www.petersen.org   ,  www.facebook.com/VespaUSA

Αυτή η Sears-Allstate του '55 βρίσκεται σήμερα στο μεγάλο μουσείο Petersen στις ΗΠΑ

Αυτή η Sears-Allstate του ’55 βρίσκεται σήμερα στο μεγάλο μουσείο Petersen στις ΗΠΑ

X