EURO 4: Τι σημαίνει για τα σκούτερ του μέλλοντος

Τέλος τα δίχρονα, τα καρμπυρατέρ και όχι μόνο!

Ακριβότερα σκούτερ, υπερβολές και απαγορεύσεις. Υπάρχουν αρκετές εταιρίες του χώρου των σκούτερ που τα μοντέλα τους πληρούν ήδη τις προδιαγραφές της νέας ευρωπαϊκής ντιρεκτίβας που ονομάζεται Euro 4. H διαβόητη “Γιούρο τέσσερα” που καλό είναι να την εμπεδώσουμε γιατί… θα αλλάξει τον κόσμο των σκούτερ, εκτός βεβαίως από τον κόσμο των μοτοσυκλετών.

Κατ’ αρχήν ξεχάστε τους δίχρονους κινητήρες! Οι θρυλικοί, άπιαστοι από τους τετράχρονους σε απόδοση κινητήρες θα εξαφανιστούν από προσώπου γης και ότι μείνει στους δρόμους θα θεωρείται πλέον, συλλεκτικό απομεινάρι του παρελθόντος.

Κι εμείς, που λατρεύουμε τους δίχρονους σε όλες τους τις μορφές, εκδόσεις και κυβισμούς θα ψάχνουμε να βρούμε τρόπους για να διατηρηθούν “στο πρόσωπο της γης”.

Πάνε λοιπόν οι απλοί στην κατασκευή, ρύθμιση και επισκευή φθηνοί για τον πολύ κόσμο δίχρονοι κινητήρες που επισκευάζονταν με μερικά εργαλεία ακόμα στο πεζοδρόμιο. Πάει η επαφή του ιδιοκτήτη “με κάθε τι μηχανικό”.

Δυστυχώς πάνε και οι δίχρονες Vespa, όποιος προλάβει πρόλαβε, κι όπως είδατε η “πολιτεία” δεν έχει κανένα πρόβλημα να τις απαγορεύσει ακόμα και μέσα στο σπίτι τους (βλέπε Ιταλία, Γένοβα) αυταρχικά και απόλυτα.

Όλοι αυτοί ενδιαφέρονται δήθεν για την υγεία, την ασφάλειά μας και τη βελτίωση του τρόπου ζωής μας. Χα…

Τα 125άρια θα πρέπει να έχουν είτε ABS, είτε CBS στα φρένα τους

Τα 125άρια θα πρέπει να έχουν είτε ABS, είτε CBS στα φρένα τους

Πάμε λοιπόν πίσω στο θέμα μας γιατί ξεκινώντας με τους δίχρονους κινητήρες δεν θα τελειώσουμε ποτέ… Υπάρχουν λοιπόν κατασκευαστές που ήδη έχουν παρουσιάσει και πωλούν μοντέλα Euro 4, προδιαγραφές που υποχρεωτικά πρέπει όλοι να πληρούν από 125cc και πάνω από τον Ιανουάριο του 2017.

Το 2016 θα είναι το μεταβατικό έτος κατά το οποίο τα μοντέλα προδιαγραφών Euro 3 και προδιαγραφών Euro 4 θα συνυπάρχουν. Από τον Ιανουάριο του 2017 οι νέες ταξινομήσεις θα είναι μόνο Euro 4, με εξαίρεση κάποιους μικρούς κατασκευαστικούς οίκους που θα τους επιτρέπεται να διαθέτουν μοντέλα Εuro 3 στην αγορά.

Aυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά τα scooter που πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές Euro 4 είναι τα: BMW C650GT, BMW C650 Sport και Honda SH 300i ABS.

Το μοναδικό σκούτερ που περνάει σήμερα την Euro 4 (μαζί με τα BMW) είναι το Honda SH 300

Το μοναδικό σκούτερ που περνάει σήμερα την Euro 4 (μαζί με τα BMW) είναι το Honda SH 300

Oι νέοι κανονισμοί της Euro 4 δεν απαιτούν μόνο μεγάλη μείωση των ρύπων σε σχέση με τους Euro 3, αλλά και αυξημένα επίπεδα ασφάλειας αφού τα νέα μοντέλα θα χρησιμοποιούν υποχρεωτικά ABS. Στην περίπτωση των σκούτερ και μοτοσυκλετών 125 cc θα μπορούν να χρησιμοποιούν είτε ABS, είτε σύστημα συνδυασμένης πέδησης (CBS).

Σύμφωνα με επίσημες πηγές για να “συμμορφωθούν” με τις προδιαγραφές Euro 4 τα νέα μοντέλα θα πρέπει να αυξήσουν τις τιμές τους κατά 100200 € αναλόγως του αν το μοντέλο είχε ήδη ψεκασμό ή καρμπυρατέρ στην τροφοδοσία του κινητήρα.

Πολύ αυστηρά είναι τα όρια ρύπων της Euro 4, ενώ σύντομα έρχεται και η ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές Euro 5

Πολύ αυστηρά είναι τα όρια ρύπων της Euro 4, ενώ σύντομα έρχεται και η ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές Euro 5

Η υιοθέτηση συστήματος ABS στα φρένα θα επιβαρύνει την τιμή από 300 μέχρι 500 €, ενώ τα συνδυαζόμενα CBS θα επιβαρύνει 100-150 €. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι μέχρι στιγμής που υπήρχε σε πολλά μοντέλα η επιλογή να διαλέξει κάποιος ανάμεσα σε ένα απλό και σε ένα μοντέλο με ABS το ποσοστό πωλήσεων ήταν ένα προς ένα. Δηλαδή για κάθε ένα απλό μοντέλο, πουλιώταν και ένα ακόμα με ABS.

Υπολογίστε επίσης ότι με την μετατροπή ενός ήδη υπάρχοντος κινητήρα Euro 3 σε Euro 4 η ιπποδύναμη μειώνεται με αποτέλεσμα – αρχικά τουλάχιστον – το “παλιό” μοντέλο να είναι πιο γρήγορο από το νεότερο.

Από την αλλαγή Euro 3 σε Euro 4, στην τυποποιημένη μέτρηση κύκλου WMTC, οι ρύποι από τα καυσαέρια θα μειωθούν κατά 56% όσον αφορά στο μονοξείδιο του άνθρακα (CO), τα επίπεδα άκαυστων υδρογονανθράκων (THC ) θα μειωθούν στα σκούτερ 125 cc κατά 49.3% και οξείδια του αζώτου (NOx) κατά 58.8%.

Τα σκούτερ και οι μοτοσυκλέτες του μέλλοντος θα είναι πιο καθαρές, πιο ασφαλείς... και πιο ακριβές φυσικά

Τα σκούτερ – και οι μοτοσυκλέτες – του μέλλοντος θα είναι πιο καθαρά, πιο ασφαλή… και πιο ακριβά φυσικά

Η νέα ντιρεκτίβα μετράει και περιορίζει επίσης τις εκπομπές αναθυμιάσεων των κάρτερ, το κάψιμο των λαδιών του κινητήρα, τις εκπομπές διοξείδιου του άνθρακα και την κατανάλωση, την αξιοπιστία-αντοχή του κινητήρα στα 11.000, 20.000 ή τα 35.000 χιλιόμετρα αναλόγως του κυβισμού (!), κ.α. με αποτέλεσμα την εξαφάνιση των δίχρονων, των αερόψυκτων, όπως και των τετράχρονων κινητήρων που τροφοδοτούνται με καρμπυρατέρ εκτός των άλλων.

Οι προδιαγραφές Euro 4 θα είναι βραχύβιες. Από την 1η Ιανουαρίου του 2020 θα ισχύσουν οι Euro 5 στα σκούτερ και τις μοτοσυκλέτες που είναι τόσο αυστηρές όσο οι Euro 6 των αυτοκινήτων!

Τέλος μιας εποχής, αρχή μιας καινούργιας… και τι καινούργιας.

Πηγή: Antonio Cuadra, www.moto125.cc