ΙΣΤΟΡΙΑ: MOTOBI PICNIC 75, 125, 1959

Ανάμεσα σε σκούτερ και παπί

Θυμίζει πολλά το ιταλικό σκουτεράκι, που έρχεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’50, με το όνομα Motobi Picnic, αλλά κυρίως κάτι μεταξύ σε σκούτερ και παπί. Σαν σχήμα πάντως – το πιθανότερο χωρίς να έχουν ιδέα οι δημιουργοί του – αντιγράφτηκε από πολλούς κατασκευαστές σε μεγάλο βαθμό.

Άγνωστη πτυχή της ιστορίας αποτελεί όχι μόνο το μοντέλο Picnic, αλλά και η εταιρία Motobi για τα ελληνικά δεδομένα, για αυτό και πρέπει να κάνουμε μια αναφορά, την οποία αντιγράφουμε από την “Εγκυκλοπαίδεια των Σκούτερ” του Scooternet.

Motobi Picnic 75, 1959

Motobi Picnic 75, 1959

H Motobi (1949-1962) ιδρύθηκε στο Πέζαρο της Ιταλίας το 1949 από τον Γκιουζέπε Μπενέλι και αρχικά ονομάστηκε Moto “B”, Pesaro. Το όνομα άλλαξε αργότερα, έγινε συντομότερο, κι έτσι η εταιρία έγινε γνωστή σαν MotoBi. O Giuseppe ήταν ένας από τους έξι αδελφούς Benelli – της γνωστής μοτοσυκλετιστικής οικογένειας της περιοχής, που είχαν ιδρύσει την ομώνυμη εταιρία το 1911 – και αξιόλογος μηχανολόγος-μηχανικός.

Μετά από διαφωνία με τους αδελφούς του αυτονομήθηκε, φτιάχνοντας τη δική του εταιρία. Οι μοτοσυκλέτες που παρουσίασε αρχικά η ΜοtoBi ήταν συνήθως μικρού κυβισμού, με δίχρονους κινητήρες. Αργότερα παρουσιάστηκαν και τετράχρονοι δικύλινδροι (κορυφαίος ο τετράχρονος οριζόντιος δικύλινδρος 200cc, του 1953-1960) και μονοκύλινδροι κινητήρες. Ένας τέτοιος τοποθετήθηκε πάνω στο καλλίγραμμο Motobi Catria 175 του 1956. Η Motobi ενσωματώθηκε το 1962 στη μεγαλύτερη Benelli των αδελφών του Γκιουζέπε, όλοι συμφιλιώθηκαν και έτσι το εργοστάσιο απέκτησε μεγαλύτερη ισχύ, αυξήθηκε η δυνατότητα παραγωγής και το εργατικό δυναμικό έφτασε τους 550 εργάτες.

Motobi Catria 175, 1956

Motobi Catria 175, 1956

Πάμε τώρα στο πολύ ενδιαφέρον σαν σχέδιο Motobi Picnic 75, του 1959, που ήταν κάτι ανάμεσα σε σκούτερ και παπί. Η μπροστινή ανάρτηση και το φτερό μοιάζει να έχει βγει από C-50 της Honda, το φανάρι από μοτοποδήλατο, η ποδιά από σκούτερ, το ντεπόζιτο κάτω από τη σέλα και πάλι από παπί, όπως και η θήκη του αλυσιδο-γράναζου στον πίσω τροχό.

Εκείνη την εποχή η Motobi κατασκεύαζε αξιόλογες μοτοσυκλέτες μικρού κυβισμού, όπως έκαναν και δεκάδες άλλοι κατασκευαστές στην Ιταλία. Στο χώρο των σκούτερ πρώτα παρουσίασε το “μισό Lambretta-μισό Vespa” μοντέλο Catria (1956) και έπειτα το Picnic (1959) σε κυβισμούς 75 και 125cc. Αν δείτε δίπλα-δίπλα το Picnic του ’59 και το Honda Scoopy 80 του 1984 θα νομίσετε ότι τα έχει σχεδιάσει ο ίδιος άνθρωπος με διαφορά 25 ετών.

Να το Motobi 125 του 60 και το...

Να το Motobi 125 του 60 και το…

... εεε, και το Honda Scoopy 80, του '84

… εεε, και το Honda Scoopy 80, του ’84

Το scooterino – όπως ονομάζονται τα μικρά σκούτερ στην Ιταλία – με το όνομα Motobi Picnic 75 φορούσε τετράχρονο κινητήρα 75 κυβικών, με απόδοση 3,5 ίππων στις 6.800 σ.α.λ. Ο κύλινδρος ήταν οριζόντια τοποθετημένος, με 3άρι κιβώτιο και τελική μετάδοση με αλυσίδα. Τα φρένα ήταν ταμπούρα και στους δυο τροχούς, οι οποίοι ήταν 16 ιντσών.

Το μοντέλο Picnic 75 παρουσιάστηκε το 1959 και δυο χρόνια αργότερα το 1961, εμφανίστηκαν τα αναβαθμισμένα Picnic με 98 και 125 κυβικά, αλλά με δίχρονους, απλούστερους, κι ελαφρύτερους δίχρονους κινητήρες.

Motobi Picnic 75

Motobi Picnic 75

Το όνομα Motobi παρέμεινε στην αγορά μέχρι το 1977, όταν η φίρμα χρεωκόπησε, για να γίνει πρόσφατα η επανείσοδός της μέσω μιας αυστριακής φίρμας που έχει αγοράσει τα δικαιώματα του ονόματος. Παρεμπιπτόντως και η νέα Motobi δραστηριοποιείται στο χώρο των σκούτερ (όπως θα διαβάσετε παρακάτω) που όμως πρόκειται για κινέζικα μοντέλα με αλλαγμένα αυτοκόλλητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ